مرگبارترین روز اسرائیل

 افزون بر این نخست‌‌‌وزیر اسرائیل مشهور به بی‌‌‌بی با فشارهای بین‌‌‌المللی بر سر کشتار غیرنظامیان روبه‌‌‌رو است و نگرانی‌‌‌ها درباره جنگ گسترده‌‌‌تر رو به افزایش است. ارتش اسرائیل بامداد روز سه‌‌‌شنبه از کشته شدن این سربازان خبر داد. به گفته دریابان دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، اکثر سربازان در داخل دو ساختمان دو طبقه بودند که با یک انفجار روبه‌‌‌رو شدند و ۲۱ تن از آنها بر اثر این انفجار کشته شدند. این انفجار ظاهرا به دلیل مواد منفجره‌‌‌ای بوده که توسط ارتش اسرائیل برای تسطیح ساختمان‌‌‌ها استفاده می‌‌‌شود. دریاسالار هاگاری گفت که این ۲۱ سرباز که نیروهای ذخیره بودند، در تلاش بودند تا ساختمان ها و دیگر زیرساخت ها را در نزدیکی مرز بین اسرائیل و غزه از بین ببرند تا مردم بتوانند به خانه‌‌‌های خود در جنوب اسرائیل بازگردند.

او گفت که همزمان با انفجار، موشکی به سمت یک تانک مجاور شلیک شد که به نظر می‌‌‌رسد، همین موجب انفجار شده باشد. الجزیره گزارش می‌‌‌دهد که ساختمان‌‌‌ها مملو از مین‌‌‌هایی بود که سربازان اسرائیلی برای تخریب سازه‌‌‌های فلسطینی کار گذاشته بودند. الجزیره همچنین به‌‌‌عکس نیویورک‌‌‌تایمز، عامل انفجار را پرتاپ خمپاره آرپی‌‌‌جی اعلام کرد که به یک تانک مجاور در نزدیکی این ساختمان‌‌‌ها اصابت کرده است. هاگری گفت: «ساختمان‌‌‌ها در حالی که بیشتر نیروها در داخل و نزدیک آن بودند، بر اثر این انفجار فروریختند.» همچنین به غیر از این ۲۱ نفر، سه نظامی دیگر اسرائیل در درگیری در جنوب خان یونس کشته شدند.

اما  شبکه ۱۲ اسرائیل می‌‌‌گوید بالای ۵۰ تن از نظامیان اسرائیلی کشته شده‌‌‌اند. نتانیاهو، نخست‌‌‌وزیر این رژیم گفت: «اسرائیل یکی از سخت‌‌‌ترین روزها را از زمان شروع جنگ تجربه کرده و ارتش در حال بررسی این حادثه است.» با مرگ این ۲۴ تن‌، دست راستی‌‌‌ها حالا بیشتر با آتش‌‌‌بس مخالف هستند و این بنیامین نتانیاهو را بیش از پیش تحت فشار قرار می‌‌‌دهد؛ چرا که جوامع بین‌‌‌المللی خواهان آتش‌‌‌بس پایدار هستند. ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل که جزو دست‌‌‌راستی‌‌‌های افراطی کابینه نتانیاهو است، می‌‌‌گوید که با مرگ این ۲۴ سرباز حالا بیش از پیش مشخص شده است که اسرائیل نباید آتش‌‌‌بس در غزه را بپذیرد.

مرگ سربازان می‌‌‌تواند وزن سنگین‌‌‌تری در اسرائیل داشته باشد، سرزمین اشغال‌‌‌شده‌‌‌ای که در آن خدمت سربازی تا حد زیادی اجباری است و باید حتما همه اسرائیلی‌‌‌ها آن را بگذرانند. در حالی که فشارهای دست راستی کابینه برای ادامه جنگ بعد از این حادثه افزایش یافته است، همزمان نتانیاهو با فشار فزاینده‌‌‌ای برای انجام معامله با حماس برای آزادی اسرایی که در نزد حماس هستند، مواجه شده است. برخی می‌‌‌گویند حتی ممکن است این به قیمت سرنگونی کابینه او تمام شود.

در سطح بین‌‌‌المللی، بنیامین نتانیاهو به دلیل ویرانی‌‌‌های گسترده در غزه، جایی که مقامات بهداشتی می‌‌‌گویند تعداد جان‌باختگان از ۲۵هزار نفر فراتر رفته، با انتقاد مواجه است که بزرگ‌ترین تلفات اعراب در جنگ با اسرائیل در ۴۰ سال گذشته است. تقریبا کل جمعیت ۲.۲ میلیون نفری غزه آواره شده‌‌‌اند، اما همچنان درهای غزه بسته هستند و گروه‌‌‌های کمک‌‌‌های بین‌المللی می‌‌‌گویند که بیماری شایع شده و گرسنگی گسترده به سطح مزمن نزدیک شده است.

روزهایی که تلفات اسرائیلی‌‌‌ها بالا بود

از زمان هفتم اکتبر که حماس در یک عملیات بی‌‌‌سابقه به سرزمین‌‌‌های اشغالی نفوذ کرد و در پی این حمله ۱۲۰۰ تن کشته شدند، اسرائیل روزهای پرتلفات دیگری هم به جز دیروز داشته است. در ۹ دسامبر، ۹ نفر از سربازان اسرائیلی کشته شدند. همچنین در ۱۳ دسامبر تعداد کشته‌‌‌شده‌‌‌های اسرائیل به ۱۰ تن رسید. به گفته ارتش اسرائیل از ۳۱ اکتبر تا ۱ نوامبر، ۱۵ سرباز اسرائیلی کشته شدند.