بهترین انتخاب نامزد دموکرات‌ها

اما سوال اساسی این است که چرا بایدن کامالا هریس، این دو رگه هندی-جاماییکایی را به‌عنوان معاون خود انتخاب کرده است؟ این سوالی است که کریس سیلیزا، سردبیر سی‌ان‌ان به آن پاسخ می‌دهد. او می‌نویسد: جو بایدن فکر می‌کند که ۸۴ روز دیگر اوست که وارد کاخ سفید می‌شود. این پیامی عاری از سوءتفاهم است که وی ساعت ۴ عصر به وقت ایالت‌های شرقی اعلام می‌کند. او طی یک پیامی در این ساعت اعلام کرد که وی کامالا هریس را به‌عنوان معاون خود برگزیده است.

هریس که در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها ناموفق ظاهر شد، برای ماه‌ها نامش به‌عنوان نامزد معاون بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح بود. انتخاب او منطق ساده‌ای هم دارد. برای این ادعا، چند دلیل را می‌توان در نظر گرفت: ابتدا اینکه او در عرصه ملی امتحان خود را برای انتخابات سال ۲۰۲۰ پس داده است. همچنین او از سال ۲۰۱۷ در ساختار دولتی حضور داشته است و تجربه سناتوری و دادستانی کل کالیفرنیا را هم در پیشینه کاری‌اش دارد. دیگر اینکه وی به‌عنوان فردی ۵۵ ساله می‌تواند نماینده‌ بهتری برای نسل جوان باشد؛ در حالی که بایدن در مراسم روز تحلیف در سال ۲۰۲۱ در ۷۸ سالگی سیر می‌کند. اصلا یکی از دلایل انتخاب وی به همین مورد بر می‌گردد. در نهایت او صدای رسایی در مسائل مربوط به نژادی دارد و صدای وی در لزوم اصلاح ساختار پلیس به دلیل مرگ جورج فلوید، به خوبی به گوش دیگران رسانده شد.

در فهرست کوچک بایدن هیچ کس به اندازه کامالا هریس نمی‌توانست جای خالی این گزینه‌ها را پر کند. آنچه بایدن و تیمش می‌گویند این است که آنها احساس نمی‌کردند حتما باید فردی را انتخاب کنند که کمتر قابل پیش‌بینی بوده است. این همان کاری است که اکثر مردم انتظار داشتند، چرا که آنها می‌دانستند انتخاب هریس به شکل قابل توجهی می‌تواند نظرها را به سمت خود جلب  کند. افزون بر ماهیت تاریخی انتخاب هریس، بایدن و مشاورانش می‌دانستند که انتخاب وی چندان «تعجب برانگیز» نخواهد بود. اینکه وی تعجب برانگیز نیست، به معنای دیگر یعنی وی فردی مطمئن است. این دقیقا همان چیزی است که هریس را می‌توان توصیف کرد و در واقع چیزی است که بایدن به آن نیاز دارد.

سیلیزا در ادامه یادداشت، خود را جای بایدن می‌گذارد و می‌نویسد: «ببینید! اگر شما جو بایدن بودید و برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شدید و قرار بود که در ایالت‌های چرخشی با ترامپ رقابت کنید، برای این رقابت نیاز داشتید که از امروز تا هر روزی که شما را به سوم نوامبر نزدیک می‌کند، کاری نکنید جز اینکه در این رقابت تهدیدهای دائمی و پویا را از میان بردارید. در واقع این انتخابات همه پرسی در مورد عملکرد دور اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ است، به ویژه اینکه وی کشور را در دوران کرونا با مدیریت نابسامان اداره کرده است.

تحت این شرایط بایدن نیاز دارد تا رای‌دهندگان را به لزوم اخراج دونالد ترامپ از کاخ سفید مجاب کند و برای این کار وی از مدت زمان اندکی برخوردار است. در واقع آنچه بایدن نیاز دارد نشان‌دهنده این است که وی رای‌دهندگان را مجاب کند که این یک رقابت دو نفره نیست. او نمی‌خواهد دوباره کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ تکرار شود و مانند هیلاری کلینتون به موضع دفاعی در برابر ترامپ فرود برود. او نمی‌خواهد این رقابت تبدیل به جنگ کلمات و حملات شخصی شود. بنابر این در مهم‌ترین تصمیم‌گیری کارزار انتخاباتی‌اش، بایدن باید نشان می‌داد که از این رویکرد پیروی می‌کند. او بیش از همه نیاز دارد که از این رهگذر آسیب نبیند. انتخاب سوزان رایس می‌توانست یادآور نقش او در حمله بنغازی لیبی و حملات او به کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ باشد. انتخاب کیشا لنس، شهردار آتلانتا که بدون شک مورد وثوق ترین فرد بایدن به حساب می‌آید نیز بدون شک اشتباه بوده است. چرا که باید بایدن خود را آماده این سوال می‌کرد که وی توانایی پذیرفتن منصبی به این مهمی را دارد یا نه؟ در مقابل کامالا هریس هیچ ضعفی از این دست در برابر کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ ندارد.

 

«کامالا هریس» معاون اول بایدن

سیاستمدار کاریزماتیک