سیاستمدار کاریزماتیک

دیوید الکسرود، تحلیلگر ارشد سی‌ان‌ان در یادداشتی با عنوان «چرا کامالا هریس پیروز رقابت انتخاباتی معاونت ریاست جمهوری شد»، نوشت: «گزینش کامالا هریس در واقع نشان داد که بایدن فردی را انتخاب کرده است که از مدت‌ها پیش نامش در بازهای شرط‌بندی برای کسب این منصب داغ بوده است. انتخاب سناتور کالیفرنیا قول بایدن مبتنی بر انتخاب یک زن برای پست معاونت را برآورده می‌کند و اینکه او اولین زن رنگین‌پوستی است که برای این پست انتخاب شده است، پاسخی به انتظارات کسانی است که تمایل داشتند یک فرد با این ویژگی‌ها در سطح ملی به‌کار گماشته شود. از آنجا که قتل جورج فلوید زیر زانوهای یک پلیس سفیدپوست در مینیاپولیس رقم خورده بود، فشارها را برای انتخاب چنین گزینه‌ای در بحبوحه مشکلات تبعیض نژادی بیشتر کرده بود.»

الکسرود در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: فراتر از ماهیت تاریخی انتخاب هریس، بسیاری از هواداران بایدن می‌گویند که انتخاب یک زن رنگین‌پوست به منزله به دست آوردن اعتبار در نزد رای‌دهندگان سیاه‌پوست است. حضور کمرنگ سیاه‌پوستان در انتخابات سال ۲۰۱۶ در رقابت هیلاری کلینتون با دونالد ترامپ، سرنوشت بدی برای وی رقم زد. هریس سیاستمدار کاریزماتیکی است که برای رسانه‌ها، به‌ویژه تلویزیون بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد. افزون بر این، سناتور آمریکایی و نامزد پست معاونت ریاست‌جمهوری، کامالا هریس بایدن را در یکی دیگر از آزمون‌هایش سربلند بیرون خواهد آورد. افراد آشنا با موضوع که تحقیقات خود را روی کارزارهای انتخاباتی آغاز کرده‌اند بر این باورند که مردم هریس را به‌عنوان فردی لایق که روزی نامزد ریاست جمهوری خواهد شد، می‌شناسند و این یک فرصت استثنایی است که بایدن به کامالا هریس هبه کرده است. اگرچه هریس در انتخابات مقدماتی ناموفق بود اما وی با دشواری‌های رقابت ملی آشنا است، چراکه یک سال را صرف کسب تجربه در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها کرد. افزون بر این، به‌رغم اینکه هریس کمتر پیش آمد که در برابر انتقادات و مخالفانش صبوری پیشه کند، اما با این روند و ماهیت آن به‌خوبی آشنا است و می‌تواند در کمک به ساقط کردن دولت ترامپ موثر واقع شود. یکی از اصلی‌ترین وظایف شریک سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری این است که نقش اصلی را در طرح یک پرونده علیه دیگر نامزد ایفا کند، این امر به‌ویژه در مناظرات معاونت ریاست‌جمهوری می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.  

کامالا هریس، دادستان پیشین کالیفرنیا به‌عنوان بازرس تندخو کاپیتول‌هیل شناخته می‌شود که می‌تواند این نقش خود را در طول کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها به‌خوبی پیش ببرد. بایدن نیز این نکته را به‌خوبی می‌داند. خود بایدن نخستین هدف کامالا هریس در اولین مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها بود که ۱۴ ماه پیش برگزار شد. سناتور هریس در اولین مناظره انتخاباتی ماه ژوئن ۲۰۱۹ با جو بایدن درباره نظرات گذشته وی در مخالفت با پایان اجباری تفکیک نژادی اتوبوس‌های مدارس به‌شدت درگیر شد. وقتی درگیری‌ها در این مناظره بالا گرفت، هریس از تجربیات تلخ دوران کودکی‌اش سخن گفت و همین امر موجب شد تا وی در نظرسنجی‌ها به یک‌باره بالا برود. البته این درگیری می‌توانست روی انتخاب وی به‌عنوان معاون سایه بیندازد.

در پایان بایدن به‌طور جدی همه نامزدها را مورد بررسی قرار داد اما هر بار به نامزدی که می‌خواست «کمترین ضرر» را داشته باشد، به نام هریس باز می‌گشت. هریس شاید مناسب‌ترین نامزدی که او می‌توانست به‌عنوان شریک سیاسی پیدا کند، نباشد، اما قطعا یکی از مطمئن‌ترین انتخاب‌های بایدن بوده است.

با انتخاب نام هریس، بایدن شاید از الان برنامه ریاست‌جمهوری وی را برای سال ۲۰۲۴ تنظیم کرده باشد. اگرچه بایدن هیچ‌جا به صراحت نگفته است که او فقط قصد دارد برای یک دوره رئیس‌جمهور این کشور شود اما در آن سال وی ۸۱ ساله خواهد بود و این امری مقبول است که وی نخواهد در آن سال مجددا نامزد ریاست‌جمهوری شود. در صورت پیروزی بایدن-هریس در انتخابات سال‌جاری، این امر می‌تواند هریس را در یک موقعیت چالش‌انگیز تاریخی قرار دهد و از هم اینک وی را به‌عنوان فردی که وارث دموکرات‌ها است، برای انتخابات ۴ سال دیگر آماده کند.

 

«کامالا هریس» معاون اول بایدن

بهترین انتخاب نامزد دموکرات‌ها