شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۹۰ دنیای اقتصاد

اخبار خودرو - روزنامه شماره ۶۰۹۰

  • سد چینی واردات خودرو

    دنیای اقتصاد: ثبت سفارش واردات خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون متوقف شده است. از طرفی ورود خودروهای خارجی برخلاف سال گذشته از نخستین ماه۱۴۰۳ سرعت قابل ملاحظه‌ای گرفته، به‌طوری‌که در پنج ماه گذشته بیش از ۱۵هزار خودرو ترخیص قطعی شده است. ثبت سفارش خودروهایی که امسال به کشور وارد شدند، مربوط به سال گذشته است. گفته می‌شود دلیل اصلی توقف ثبت سفارش جدید، عدم تقاضا برای برخی محصولات وارداتی، به‌ویژه خودروهای چینی است و تا تعیین‌تکلیف این خودروها، ثبت سفارش‌ها همچنان متوقف خواهد ماند.
  • واردات برقی‌ها با سپرده ارزی اشخاص آزاد شد

    دنیای اقتصاد: روز گذشته رونوشت نامه‌ای از بانک مرکزی به سازمان توسعه تجارت رسانه‌ای شد مبنی بر اینکه واردات خودروی برقی با سپرده ارزی اشخاص بلامانع است. در این نامه با اشاره به اینکه بانک مرکزی با تامین ارز خودروهای برقی از محل «سپرده خود» موافقت کرده است، تاکید شده که به استناد نامه شماره ۷۷۳۱۶ مورخ ۱۴۰۳.۰۴.۰۶ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بهره‌‌مندی وارد‌کنندگان از محل تامین ارز (سپرده خود) در ثبت سفارش / ثبت آماری وفق بخش اول مقررات ارزی با ارائه مستندات ذکر‌شده در مقررات به بانک عامل بلامانع است بدین ترتیب با توجه به درخواست سازمان توسعه تجارت از بانک مرکزی برای تامین ارز خودروهای برقی، اداره تخصیص ارز بانک مرکزی در نامه‌ای به مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، با تامین ارز خودروهای برقی از محل سپرده خود موافقت کرد.
  • خودروساز چینی دنبال تولید در اروپا

    دنیای اقتصاد: اکسپنگ چین قصد دارد خودروهای برقی را در اروپا تولید کند تا تعرفه‌ها را کاهش دهد. اکسپنگ، شرکت خودروسازی چینی به دنبال یک سایت تولیدی در اروپاست و آن را به جدیدترین سازنده خودروهای برقی چینی تبدیل می‌کند که به دنبال کاهش تاثیر تعرفه‌های واردات با ساخت خودروهای خود در منطقه است. اکسپنگ قصد دارد یک مرکز داده در مقیاس بزرگ در اروپا راه‌اندازی کند، زیرا مجموعه نرم‌افزار کارآمد برای ویژگی‌های رانندگی هوشمند خودروها بسیار مهم است. برنامه گسترده اکسپنگ برای جهانی‌شدن تحت‌تاثیر مالیات‌های بالاتر قرار نمی‌گیرد، هرچند برخی از سودهای کشورهای اروپایی پس از افزایش تعرفه کاهش می‌یابد.
  • فروش مزدای چینی فقط در چین

    دنیای اقتصاد: مزدا اعلام کرده مدل EZ-۶ خود را در بازارهای جهانی خواهد فروخت. خودروساز ژاپنی این سدان الکتریکی را چند ماه پیش در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی کرد و قرار بود آن را فقط در چین بفروشد. EZ-۶ با همکاری چانگان، شریک چینی مزدا تولید می‌شود. فناوری الکتریکی ماشین از شرکت چینی دیپال گرفته شده که از زیرمجموعه‌های چانگان است. ظاهر خودرو توسط طراحان مزدا در ژاپن طراحی شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، دو مدل از EZ-۶ تولید می‌شود. مدل کاملا الکتریکی که با هر بار شارژ می‌تواند حدود ۶۰۰ کیلومتر حرکت کند و مدل هیبرید-الکتریکی که با باک پر و باتری شارژ‌شده بیش از هزار کیلومتر حرکت می‌کند. اطلاعات دیگری از EZ-۶ منتشر نشده، اما با توجه به اشتراک فنی ماشین با مدل SL۰۳ شرکت دیپال، انتظار می‌رود مدل الکتریکی مزدا ۲۵۵ اسب‌بخار نیرو داشته باشد. شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر در ساعت این مدل هم احتمالا حدود شش ثانیه است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر