افرادی که از مسیر این سامانه امکان خرید خودرو از کارخانه‌ها را پیدا می‌کنند، توجه داشته باشند که امکان صلح در قراردادهای فروش برای آنها وجود ندارد. همچنین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان صحت‌سنجی مندرجات سجلی و پستی براساس سامانه امتا را در دستورکار دارد. چنانچه منتخبان بعد از گذشته ۵ ماه یا ۱۰‌هزار کیلومتر نسبت به انجام سرویس اولیه خودروی خود اقدام نکنند، گارانتی خودرو ابطال خواهد شد. سیاست‌گذار خودرویی به منتخبان هشدار می‌دهد در صورت ثبت‌نام و برنده شدن در قرعه‌کشی و عدم‌واریز وجه تا ۲ دوره نمی‌توانند در طرح‌های فروش بعدی شرکت نمایند. متقاضیان باید توجه داشته باشند در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در شرایط احراز متقاضی (شرایط عمومی و اختصاصی) در هر مرحله تا قبل از تحویل خودرو ثبت‌نام متقاضی کان لم یکن تلقی می‌شود و وجه مشتری حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز به شماره شبای معرفی‌شده، مسترد می‌گردد. منتخبان در هنگام واریز وجه دقت کنند آدرس درگاه پرداخت اینترنتی صرفا و بدون هیچ حرف یا علامت اضافه و کم، با کلمه https شروع و صرفا با عبارت shaparak.ir به پایان می‌‌‌رسد.

سیاست‌گذار خودرویی تاکید کرده به منظور شفاف‌سازی زنجیره نقل و انتقالات خودرو و جزئیات معاملات آن، کلیه اطلاعات سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مطابق تبصره  ۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی در اختیار سامانه جامع تجارت قرار می‌گیرد. اما چنانچه متقاضیان شرایط ذکرشده را دارا باشند، چگونه می‌توانند در سامانه یاد‌شده ثبت‌نام کنند؟ راهنمای «سامانه تخصیص یکپارچه خودرو» نشان می‌دهد برای ثبت‌نام در این سامانه تا دریافت کد رهگیری هفت مرحله تعریف شده است. در مرحله اول متقاضیان باید با انتخاب گزینه «ورود /  ثبت‌‌‌نام» از منوی اصلی سامانه وارد صفحه ورود و ثبت‌‌‌نام شوند. متقاضیان در مرحله بعد باید نسبت به ایجاد حساب کاربری خود در این سامانه اقدام کنند. متقاضیان در حساب کاربری باید اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، تلفن همراه، کلمه عبور و تکرار آن را ثبت کنند. مرحله سوم متقاضی بعد از ایجاد حساب کاربری به صفحه فرم کامل ثبت‌نام هدایت می‌شود و در این صفحه باید اطلاعات تفضیلی خود را وارد کند. در پایان ثبت اطلاعات تفضیلی خواسته شده دکمه «ثبت و ادامه» را انتخاب کرده تا وارد صفحه اصلی برای انتخاب خودرو شود. مرحله چهارم متقاضی می‌تواند با مشاهده لیست خودروهای در دسترس، نسبت به انتخاب خودروی موردنظر خود اقدام کند.

حال که متقاضی خودروی خود را انتخاب کرده، در مرحله بعد باید نسبت به انتخاب بخش‌نامه موردنظر خود از لیست بخشنامه‌های فروش اقدام کند. در این مرحله اگر کاربری مراحل ثبت‌نام را طی نکرده باشد، طراحان سامانه او را به صفحه ثبت‌نام هدایت می‌کنند. مرحله ششم مرحله‌ای است که کاربران اطلاعات ثبت‌شده خود را در مراحل قبل مشاهده و تایید نهایی می‌کنند. مرحله هفتم و پایانی نیز متقاضی کد رهگیری مربوط به ثبت درخواست خود را دریافت خواهد کرد. با دریافت کد رهگیری دیگر مرحله شرکت در قرعه‌‌‌کشی برای متقاضی به اتمام رسیده و نام کاربر در فهرست کسانی که در قرعه‌‌‌کشی شرکت داده می‌‌‌شوند، قرار خواهد گرفت. آن‌طور که وزارت صمت گفته، در نخستین دوره فروش خودرو در این سامانه، بازه‌‌‌ زمانی یک‌هفته‌‌‌ای برای ثبت‌‌‌نام متقاضیان در نظر گرفته‌‌‌ شده است و تقدم یا تأخر زمان ثبت‌‌‌نام، هیچ تاثیری بر روند تخصیص و شانس برنده شدن نخواهد داشت و مراسم تخصیص خودرو با نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود. همه خودروسازان موظف‌اند تمامی محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت. روند فروش خودرو در این سامانه شفاف است و به این شکل از تلاطم بازار، بازارسازی و سو‌ءاستفاده سوداگران و تضییع حقوق مردم جلوگیری خواهد شد.