شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۹۸ دنیای اقتصاد

اخبار خبر - روزنامه شماره ۶۰۹۸

  • جنگ آبی منطقه‌ای در راه است

    دنیای اقتصاد: کاهش منابع آب در سراسر جهان را باید یکی از مهم‌ترین چالش‌‌‌های امنیت زیست‌محیطی قرن در نظر گرفت.به گزارش سی‌‌‌ان‌‌‌بی‌‌‌سی نیوز، این دیدگاه یک متخصص جغرافیای نظامی و امنیت محیطی است که اخیرا مطالعه‌‌‌ای را منتشر کرده که به بررسی رابطه بین کمبود آب، ژئوپلیتیک و پتانسیل درگیری خشونت‌‌‌آمیز در جهان در حال گرم شدن می‌‌‌پردازد.
  • معمای ۱۰۰ مدرک جعلی

    دنیای اقتصاد: به دنبال انتشار خبری مبنی بر جعلی بودن مدارک بیش از صد متقاضی نمایندگی اخیر مجلس از سوی مدیر کل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان، روز گذشته رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه این موضوع مربوط به افراد متقاضی نمایندگی مجلس است، بر بررسی این موضوع تاکید کرد. پیش از این دادستانی تهران به اداره کل امور دانش‌آموختگان دستور داده بود تا طی ۷۲ساعت اسامی و اسناد مربوط به این موضوع را در اختیار دادستانی تهران قرار دهد. در همین حال قرار است این موضوع هفته آینده در دستورکار کمیسیون اصل۹۰ قرار بگیرد.
  • آمریکا در تله بازدارندگی

    دنیای‌اقتصاد: مرکز استیمسون در تحلیلی از رقابت قدرت‌های بزرگ در سطح جهانی به بررسی خطرات نظامی کردن رقابت قدرت‌های بزرگ با چین پرداخته است. «مدیسون شرام» استادیار دپارتمان علوم سیاسی در دانشگاه تورنتو و عضو ارشد غیر مقیم در برنامه استراتژی بزرگ ایالات متحده در مرکز استیمسون ۲۷ اوت در این اندیشکده آمریکایی می‌نویسد: با تشدید رقابت آمریکا با چین، رقابت قدرت‌های بزرگ مترادف با سیاست دفاعی شده است. این نظامی‌‌‌سازی رویکرد ایالات‌‌‌متحده در قبال چین به‌‌‌جای بازدارندگی، خطر تبدیل جنگ به یک پیشگویی خود‌تحقق‌ساز را به دنبال دارد.
  • ۳۰ فرآیندی که به وفاق ملی می‌‌‌انجامد

    دکتر محمود سریع‌القلم/استاد دانشگاه بهشتی
  • واکنش ایران به تجاوز اسرائیل به سوریه

    دنیای‌اقتصاد: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود ضمن محکوم کردن حمله صبح روز گذشته رژیم صهیونیستی به خاک سوریه گفت: «اصرار بر ادامه جنایت در غزه و حمله به خاک همسایگان نشان می‌‌‌دهد که اقدامات جنایتکارانه محدود به مرزهای فلسطین نیست و ارتکاب به جنایت برای آنها حد و مرزی ندارد.» به گزارش ایرنا، کنعانی در ادامه با اشاره به اینکه احیای توافق مشروط به بازگشت طرف‌‌‌های مقابل در چارچوب معاهدات برجام است، گفت: «‌توافق زمانی می‌‌‌تواند احیا شود که طرف‌‌‌های دیگر به تعهدات خود بازگردند؛ ایران هیچ‌گاه از میز مذاکرات فاصله نگرفته است و مذاکرات را به عنوان راهکاری دیپلماتیک برای تامین منافع خود می‌‌‌دانیم.» وی ادامه داد: «جای تأسف است که شرکای غربی اجازه تحقق و موفقیت مسیر دیپلماتیک چندجانبه را ندادند و ما معتقدیم که مسیر توافق می‌‌‌تواند همچنان باز باشد؛ مشروط بر اینکه طرف‌‌‌های مقابل اراده عملی خود را برای احیای برجام نشان‌‌‌ دهند و معتقدیم کماکان فرصت دیپلماتیک برای طرف‌‌‌های مقابل وجود دارد.» سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: «مذاکرات خوبی میان وزیر امور خارجه آقای عراقچی و آقای بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شده است.»
  • ادعای گروسی در مورد سانتریفیوژهای ایران

    ایسنا: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌‌‌المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام آژانس درباره برنامه هسته‌‌‌ای ایران مدعی شد که آژانس اطلاعات کافی درباره تولید سانتریفیوژها و موجودی آنها را در ایران ندارد. گروسی، در سخنرانی آغازین خود در نشست فصلی شورای حکام آژانس که روز دوشنبه آغاز شده و تا جمعه ادامه دارد، با اشاره به گزارش فصلی خود درباره برنامه هسته‌‌‌ای ایران، درباره میزان تولیدات اورانیوم غنی‌‌‌شده ایران گفت: «‌ذخایر اورانیوم ایران تا خلوص ۲۰ درصد و ۶۰ درصد همچنان رو به افزایش است و ایران تعداد آبشارهایی را که برای تولید «یواف۶» (UF۶) استفاده می‌‌‌کند، افزایش داده است. سه‌‌‌ سال و نیم از زمانی که ایران اجرای تعهدات هسته‌‌‌ای خود ذیل برجام، از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و بنابراین،‌‌‌ سه سال و نیم از زمانی که آژانس دسترسی تکمیلی در ایران داشته، گذشته است.» همچنین گروسی بعد از نشست، در پاسخ به سوالی درباره زمان سفرش به ایران و دیدار با «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور جدید ایران ابراز امیدواری کرد که تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برگزار خواهد شد به تهران سفر کند.
  • مسکو دریافت موشک‌‌‌های بالستیک ایران را تکذیب کرد

    ایسنا: سخنگوی کرملین با رد ادعاها مبنی بر ارسال موشک‌‌‌های بالستیک ایران به روسیه، گفت مسکو در حال توسعه همکاری‌‌‌ها و گفت‌‌‌وگوهای خود با تهران در تمام زمینه‌‌‌ها، از جمله «حساس‌‌‌ترین حوزه‌‌‌ها»ست. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) روز دوشنبه به ادعای روز جمعه رسانه‌‌‌های آمریکایی درباره اینکه تهران موشک‌‌‌های بالستیک کوتاه‌‌‌برد خود را در اختیار مسکو قرار می‌‌‌دهد، واکنش نشان داد. پسکوف تصریح کرد: «ما این گزارش‌‌‌ها را دیده‌‌‌ایم اما چنین اطلاعاتی همیشه با واقعیت مطابقت ندارد.» پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته بار دیگر مدعی شد اطلاعات معتبری در اختیار دارد که نشان می‌‌‌دهد ایران موشک‌‌‌های بالستیک خود را در اختیار روسیه قرار می‌‌‌دهد.
  • توفان مرگبار در ویتنام

    توفانی که قدرتمندترین توفان آسیا نام گرفته ویتنام را درنوردیده است. این توفان روز شنبه پس از ایجاد ویرانی در چین و فیلیپین، به ویتنام رسید و منجر به وقوع سیل و ویرانی شد‌. توفان یاگی ۵۹کشته برجا‌ گذاشته است و به بیش از سه هزار خانه آسیب زده است.
  • نباید کسی بی‌جهت از قطار انقلاب پیاده شود

    مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری روز گذشته در دیدار با مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس این مجموعه، قدم اول برای آبادانی و ساختن کشور را رفع اختلافات و دعواهای بی‌مورد دانست و تصریح کرد: اگر به تکالیف سند چشم‌انداز عمل کرده بودیم، امروز وضعیت کشور متفاوت از شرایط فعلی بود. رئیس‌جمهور کارکنان و مدیران وزارت اطلاعات را سربازان گمنام و بی‌ادعای واقعی خواند و گفت: نباید نسبت به خروج نخبگان و سرمایه‌های مادی کشور بی‌تفاوت باشیم و باید ریشه‌های آن را شناسایی کرد و خشکاند. رئیس‌جمهور تاکید کرد که اگر چه پیاده کردن افراد از قطار انقلاب راحت است، اما سوار و همراه کردن آنها به هیچ‌وجه کار راحتی نیست، بنابراین باید مراقبت کنیم که نتیجه عمل ما به هیچ‌وجه باعث نشود کسی بی‌جهت و ناروا از قطار انقلاب پیاده شود. رئیس‌جمهور همچنین در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد، جلوگیری از توزیع و عرضه مواد مخدر ناممکن خواهد بود، بنابراین راهکارهای مقابله با مواد مخدر باید مبتنی بر کنترل و کاهش تقاضای مصرف باشد./ایسنا/ایرنا
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰

    روزنامه جوان در گزارشی در صفحه اول خود با عنوان «عقلانیت بنزینی دولت» نوشت: دولت نشانه‌هایی از یک برنامه عقلانی در موضوع قیمت بنزین از خود نشان داده است. اکنون یک باک بنزین از پول آبی که در رادیاتور ریخته می‌شود، ارزان‌تر است و تقریبا با قیمت تنظیم باد برابر! به‌نظر می‌رسد اظهارات رئیس‌جمهور و معاون‌اول به‌نوعی آماده‌کردن اذهان عمومی برای یک کار بزرگ است. در بخش دیگری از این مطلب آمده است: اول باید به مردم واقعیت‌ها را گفت. مردم متین و پذیرای واقعیت‌ها هستند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر