شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۹۷ دنیای اقتصاد

اخبار خبر - روزنامه شماره ۶۰۹۷

  • تکذیبیه از باغ ملی

    دنیای اقتصاد: به دنبال ادعای رسانه آمریکایی وال‌استریت ژورنال مبنی بر اینکه ایران موشک‌‌‌های بالستیک کوتاه‌برد خود را در اختیار روسیه قرار می‌دهد، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچ‌گاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفت‌‌‌وگوهای دوجانبه برای پایان دادن به این بحران حمایت کرده است.
  • اسطوره تهران

    دنیای اقتصاد-فاطمه علي‌اصغر: تهران پایتخت نبود، قریه‌ای بود خوش‌ آب‌وهوا در پای دامنه کوه. گذر شاه‌طهماسب از آن پرآوازه‌اش کرد. این شاه قدرتمند صفوی روزی برای زیارت شاه عبدالعظیم سفر کرده بود که گذارش به تهران افتاد و دستور داد، دورش را دیوار بکشند. حصاری با چهار دروازه و ۱۱۴ بارو به نشانه سوره‌های قرآن‌. این‌چنین بود که حصار صفوی شکل گرفت تا نوروز سال ۱۱۶۵ فرا رسید و اتفاقی افتاد که سرنوشت این قریه را متحول کرد. در تهران باد خنکی می‌وزید که جارچی‌ها در صور دمیدند و حکم پادشاهی ناشناخته به نام آقامحمدخان قاجار را به گوش تهرانی‌ها رساندند.
  • بازیگران تجاری- نظامی در جنوب جهانی

    دنیای‌اقتصاد: تعامل نیروهای مسلح ملی و بخش‌‌های تجاری خصوصی، لنز مفیدی برای مشاهده سیاست‌‌های بسیاری از کشورهای به اصطلاح جنوب جهانی ارائه می‌دهد. روند رو به رشد فعالیت سیاسی نظامی - که اغلب با فعالیت تجاری نظامی همراه است - بر اهمیت محرک‌ها و نتایج در این روابط تاکید می‌کند. چه به عنوان یک بازیگر تجاری و چه به عنوان دروازه‌بان ثروت و قدرت، نقش ارتش به طور قابل‌توجهی مسیرهای سیاسی این کشورها را شکل می‌دهد.
  • اندیشکده‌‌ها و پدیده اتاق‌‌های خالی

    عابد اکبری/کارشناس مسائل بین‌الملل
    سال‌هاست از «آنچه یک اتاق‌‌فکر ایرانی هست، ولی باید باشد» نوشته‌‌ایم و گفته‌‌ایم، هنوز اما شاهد ناکارآمدی‌‌ موسسات پژوهشی و اندیشکده‌‌ها در کشور هستیم. ناکارآمدی‌‌هایی که نمی‌توان آنها را به حساب اشتباهات لحظه‌‌ای گذرا و مقطعی گذاشت، بلکه با تاکیدشان بر بی‌‌فایده بودن، بی‌‌تاثیری و بلااستفاده بودن محصولات اتاق‌‌فکر، گواهی هستند بر شکنندگی شالوده و ناراستی ارکان اتاق‌‌های فکر. امروز اگر در سپهر سیاسی کشور طالب شفافیت و پاسخگویی هستیم، نه‌‌فقط باید از سیاستگذاران حساب بکشیم، بلکه باید بخش مهمی از عدم‌موفقیت‌های راهبردی در عرصه سیاستگذاری ملی و بین‌المللی را ناشی ‌‌از کوتاهی‌‌های اتاق‌‌های فکر بدانیم.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹

    روزنامه کیهان در گزارشی در صفحه یک خود با عنوان «گزارش صندوق بین‌المللی پول از کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در دولت سیزدهم» نوشت: آنها که به تعبیر بانک جهانی، «دهه سوخته اقتصاد ایران» را در دولت حسن روحانی رقم زدند، تنها راه فرار از نتیجه عملکردشان را در تخطئه دستاوردهای دولت ناتمام رئیس‌جمهور شهید یافته‌اند. آنها با کتمان موفقیت‌های دولت سیزدهم، تقلا می‌کنند تا شاید عملکرد دهه ۹۰ را بپوشانند و روی ناتوانی‌هایشان در دولت چهاردهم سرپوش بگذارند. در ادامه این مطلب آمده است: دولت سه ساله رئیسی دولتی است که بیکاری را تک رقمی نگه داشت و بهترین عملکرد را در زمینه اشتغال‌زایی به جای گذاشته. روزنامه فرهیختگان در گزارشی با عنوان «دوقطبی‌زی‌ها چه می‌گویند‌؟» نوشت: دوقطبی‌سازی با منطق ایدئولوژیک در سطح حکمرانی محکوم است چون قرار نیست از دل یک انتخابات‌ که با نظارت شورای نگهبان صورت گرفته، باز هم دعوا‌ها و نزاع‌های بنیادین عقیدتی درخصوص سیاست‌ها و بازسازی صورت پذیرد، از سوی دیگر حجم مسائل پیش‌رو به هیچ‌کدام از عناصر حکمرانی اجازه ‌نزاع عاطفی را هم نمی‌دهد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر