شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۹۵ دنیای اقتصاد

اخبار خبر - روزنامه شماره ۶۰۹۵

  • زنگـزور روسی؟

    دنیای اقتصاد: ظاهرا در آخرین سفر پوتین به جمهوری آذربایجان قول و قرارهایی بین او و علی‌اف درباره دالان زنگزور رد و بدل شده است؛ چراکه بلافاصله پس از این سفر، لاوروف اعلام کرد که روسیه از انعقاد سریع معاهده صلح میان باکو و ایروان و رفع انسداد ارتباطات پشتیبانی می‌کند و چند روز پس از آن نیز مسکو در اظهارنظری کم‌سابقه صراحتا موضع خود را درباره زنگزور اعلام کرد؛ موضع‌گیری‌ای که کاملا با سیاست اعلانی و اعمالی ایران ناسازگاری دارد. حال پرسش مهم این است که با ورود روسیه به معادله، ایران چه کند؟
  • اولین سفر رسمی داخلی پزشکیان

    دنیای اقتصاد: رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه هفته گذشته، در نخستین سفر رسمی داخلی خود، برای شرکت در اجتماع عزاداران رضوی به مشهد رفت و با فعالان اقتصادی خراسان رضوی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این دیدارها با بیان اینکه بنای دولت رفع مشکلات است، ضمن حمایت و پشتیبانی از نخبگان، صنعتگران و تولیدکنندگان، بر لزوم اشتراک‌نظر برای رفع موانع پیش‌روی فعالان اقتصادی تاکید کرد‌. او همچنین با بیان اینکه بسیاری از بخش‌ها نیازمند جراحی است در عین حال تصریح کرد که قطعا هر کاری را به هر قیمتی انجام نخواهد داد.
  • نگرانی‌های ایران در مورد زنگزور چیست؟

    دنیای‌اقتصاد: ولی کالجی، عضو شورای علمی موسسه ایران و اوراسیا (ایراس)در پاسخ به روزنامه «دنیای‌اقتصاد» درباره مناقشات بر سر آنچه جمهوری آذربایجان آن را زنگزور غربی می‌‌خواند، گفت: «آذربایجان می‌‌گوید ادعای سرزمینی بر این منطقه ندارد و فقط می‌‌خواهد با نخجوان اتصال زمینی برقرار کند. ولی مساله این است که روس‌‌ها می‌‌خواهند کنترل زنگزور از نظر بازرسی و تامین امنیت در اختیار نیروهای مرزی خودشان باشد. امروز نیز تامین امنیت مرز ایران و ارمنستان دست نیروهای روسیه است.»این کارشناس تاکید کرد که جمهوری آذربایجان نیز می‌‌خواهد تامین امنیت یا دست خودش باشد یا دست روس‌‌ها. یعنی ارمنستان روی این منطقه کنترلی نداشته باشد.
  • چهارمین گسست جغرافیایی؟

    محمد حسین باقی /روزنامه‌نگار
    پس از واگذاری قره‌‌باغ کوهستانی به آذربایجان و عقب‌‌نشینی ارمنستان از این منطقه و منعقد شدن توافق میان طرفین متخاصم، اکنون مساله‌ دالان زنگزور مطرح شده است. تصور می‌‌کنم یک اتفاق مهم در روابط بین‌الملل معاصر به وقوع پیوسته است. در تاریخ معاصر روابط بین‌الملل – از پس از موافقت‌‌نامه‌ سایکس-پیکو در سال ۱۹۱۶ و به‌‌طور خاص از پس از فروپاشی شوروی در دهه‌ ۹۰- یک اتفاق مهم رخ داده که می‌تواند سرنوشت بخش زیادی از مناطق خودمختار و نیمه خودمختار در جهان را روشن کند.
  • روس‌ها مجبورند به ایران امتیاز دهند

    حامد خسروشاهی/ پژوهشگر مسائل قفقاز
    وجود بازیگران متعدد در معماری امنیتی جدید قفقاز جنوبی، برخی نخبگان ایرانی را در فهم درست از بازیگر اصلی به خطا انداخت. نقش پررنگ ترکیه در جنگ ۲۰۲۰ به عنوان یک عضو در ناتو و همچنین نقش مهم پهپادها و تسلیحات ساخت رژیم صهیونیستی در این جنگ باعث شد ذهن تحلیلگران ایرانی و اتاق‌‌‌های فکر کشور پس از درخواست جمهوری آذربایجان مبنی بر گشایش راه‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و اتصال مناطق آزاد شده این کشور در جنگ دوم قره‌‌‌باغ به نخجوان که با کلیدواژه «دالان زنگزور» بیان می‌‌‌شد، به سمت طراحی غربی این موضوع برود که در قالب «دالان ناتویی» یا «دالان عبری» دنبال می‌‌‌شد.
  • همه جزئیات درباره سامان‌دهی اتباع

    دنياي اقتصاد: مجلس دوازدهم به دنبال سامان‌دهی اتباع بیگانه است. بدین منظور ۲۱ مرداد ماه طرحی در مجلس اعلام وصول شد که بر این اساس پنج تبصره به ماده ۱۶ قانون راجع به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران الحاق می‌شود. در بخشی از این طرح به کاهش سالانه ۱۰ درصد اتباع اشاره دارد. همچنین بر اساس این طرح یارانه‌های پنهان از اتباع اخذ می‌شود.
  • طاقت ایران طاق شد

    دنياي اقتصاد: کمیسیون شوراهای مجلس روز گذشته در مشهد جلسه فوق‌العاده برگزار کرد. آن‌طور که سخنگوی کمیسیون به «دنیای‌اقتصاد» گفته ۵طرح مجلس و همچنین اساسنامه‌ای که دولت سیزدهم تقدیم کرده بود، ادغام شده است و احتمالا تشکیل سازمان ملی مهاجرت تا یک ماه دیگر در دستور کار قرار می‌گیرد.
  • قالیباف: برخی قلبشان راضی نیست این دولت موفق شود

    محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در حاشیه آیین سوگواری رحلت حضرت پیامبر اکرم(ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) در مشهد با بیان اینکه «همیشه باید گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشیم و هر جا را که سخنی در راستای کلام حضرت آقا باشد، دنبال کنیم»، اظهار کرد: رهبر انقلاب می‌فرمایند موفقیت دولت موفقیت همه ماست، مواضع من نیز کاملا روشن و شفاف بوده و مواضع من یواشکی و مبهم نبوده است، اما برخی را می‌بینم، حالا به هر دلیلی، قلبشان راضی نیست این دولت موفق شود و این منطبق و همسو با خواسته رهبری نیست./ایسنا
  • دهکده مجازی - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷

    محمدسعید احدیان نوشت: انقلابی‌نماها برای اینکه بتوانند برای اهداف انتخاباتی از زیر بار راهبرد آقا برای کمک به دولت پزشکیان شانه خالی کنند، به دروغ منتقد قالیباف در همراهی با دولت شهید رئیسی می‌شوند. مهم‌ترین میراث دولت و مجلس یعنی برنامه هفتم که دستور کار دولت پزشکیان است، بهترین مصداق همراهی دو رئیس قوه پیشین است. انقلابی‌نماها به‌جای فرافکنی، از خط رهبری منحرف نشوند./جماران
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۶/۱۷

    روزنامه آرمان‌امروز در گزارشی با عنوان «بازگشت طرد‌شدگان، گام مهم وفاق اجتماعی» نوشت: اگر وفاق ملی به معنی دربرگیری و همراهی تمام شهروندان یک دولت-ملت باشد، آنگاه هیچ‌یک از شهروندان نباید به هر دلیلی از این تمامیت کنار گذاشته شوند. سیاست اجتماعی به معنای سیاست‌های بازتوزیعی منابع با هدف مشمول کردن گروه‌های کمتربرخوردار در یک جامعه است. به عبارت دیگر، اگر سیاست‌های اقتصادی با تمرکز منابع جامعه در بنگاه‌های اقتصادی موجب می‌شوند که بخشی از اعضای جامعه به منابع بیشتری از کشور دسترسی داشته باشند، سیاست‌های اجتماعی با بازتوزیع این منابع در میان گروه‌های کمتر برخوردار، از طرد شدن گروه‌ها و اقشار مختلف جلوگیری می‌کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر