اولین سفر رسمی داخلی پزشکیان

بدون رضایت مردم کاری انجام نمی‌دهیم

 پزشکیان روز ۱۳ شهریور، در نشست با «فعالان و تشکل‌های اقتصادی» استان خراسان رضوی، با بیان اینکه مردم انتظار دارند حل مشکلات‌شان به دست کسانی سپرده شود که توانایی و مهارت کافی و مناسب را دارند، افزود: مردم انتظار دارند که در کنار تلاش برای حل مشکلات‌شان، ما تعامل مناسبی با آنها داشته باشیم تا کرامت و عزت آنها نیز تامین و حفظ شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، پزشکیان با اشاره به اینکه دولت کارهای بزرگی پیش‌رو دارد، اظهار کرد: دولت هیچ کاری را بدون رضایت و اطلاع مردم انجام نخواهد داد؛ هر کاری را که بخواهیم انجام دهیم نظر مردم را اخذ کرده و بدون اطلاع مردم کاری نخواهیم کرد. همچنین دولت هیچ کاری را برای آنکه نفع خودش در آن است انجام نخواهد داد، بلکه اصل و اساس کسب رضایت و منافع مردم است.

تاکید بر تمرکز‌زدایی

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: حتما تلاش خواهیم کرد تمرکززدایی کرده و به مدیران و استانداران اختیارات لازم را اعطا کنیم. پزشکیان با بیان اینکه اگر نقشه راه و اقدام نداشته باشیم، هرج و مرج پیش خواهد آمد، گفت: در چنین فضایی اعطای اختیارات بیشتر باعث هرج و مرج بیشتر خواهد بود. رئیس‌جمهوری افزود: تفویض اختیارات باید بر اساس یک دستورالعمل روشن و اهداف مشخص انجام شود؛ در دولت چهاردهم حقوق و مزایای مدیران بر اساس کیفیت عملکرد آنان تنظیم و پرداخت خواهد شد و دیگر اجازه نخواهیم داد مدیری که باعث کاهش بازدهی مجموعه تحت مدیریت خود شده، فوق‌العاده مدیریت نیز برای خود تصویب کند.

بنای دولت چیست؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنای ما در دولت رفع مشکلات است، گفت: دوام و قوام دولت به رونق صنعت، تولید و تجارت است؛ اگر تولید و تجارت نباشد یا رونق نداشته باشد، دولت هم دوام و رونق نخواهد داشت. دولت باید در ازای مالیاتی که از بخش تولید اخذ می‌کند، امنیت بخش تولید و تجارت را حفظ و ارتقا داده و شرایط کسب‌وکار را تسهیل کند و از اجحاف بخش‌های دیگر به فعالان اقتصادی و تولیدی جلوگیری کند. پزشکیان در ادامه فراهم کردن بسترهای لازم برای تسهیل فعالیت تاجران، صنعتگران و تولیدکنندگان را از جمله وظایف دولت برشمرد و تصریح کرد: دولت با بهره‌گیری از ظرفیت وزارت امور خارجه و همچنین اتاق‌های بازرگانی تلاش خواهد کرد در تعامل با کشورهای مختلف زمینه تسهیل صادرات و واردات و رونق اقتصاد و تجارت کشور را فراهم کند.

رئیس‌جمهور اشتراک نظر میان همه دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی برای رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی را ضروری دانست. او با اشاره به اینکه بنای دولت حمایت و پشتیبانی از نخبگان، صنعتگران و تولیدکنندگان است، تصریح کرد: ما اراده کردیم که موانع پیش‌روی فعالان اقتصادی را مرتفع کنیم و در این مسیر هر آنچه در توان داریم به دور از سیاسی‌کاری به‌کار خواهیم بست.

پزشکیان در ادامه با تاکید بر اینکه دولت در هر مداخله‌ای حتما اقشار آسیب‌پذیر جامعه را لحاظ خواهد کرد، افزود: طبیعتا ما در بسیاری از بخش‌ها نیازمند جراحی هستیم، اما قطعا هر کاری را به هر قیمتی انجام نخواهیم داد و در هر مداخله‌ای حتما اقشار آسیب‌پذیر را لحاظ خواهیم کرد تا متاثر از اقدامات ما دچار بحران نشوند و عزت و کرامت آنها حفظ شود. بنابراین وظیفه ما جلب رضایت مردم است و هر مداخله‌ای بخواهیم انجام دهیم حتما اول با مردم گفت‌وگو می‌کنیم تا آنها را با خود همراه کنیم؛ چرا که بدون همراهی مردم ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: ما به روش‌های علمی و کارشناسی نخبگان کشور باور داریم و یقین می‌دانیم که اگر در فعالیت‌های اقتصادی به کار گرفته شوند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. پزشکیان همچنین در دیدار جمعی از فعالان سیاسی استان خراسان رضوی، با تاکید بر اینکه باید به دنبال شایسته‌گزینی باشیم، افزود: اگر به دنبال این باشیم که افراد و مسوولان فعلی را به صرف اینکه متعلق به حزب و جناح ما نیستند حذف کنیم، ما هم مثل کسانی عمل کرده‌ایم که به آنها انتقاد می‌کنیم. مسعود پزشکیان گفت: اصلاح را از خودمان آغاز کنیم و اگر در معرض انتخابی بودیم که شایسته آن نبودیم، کنار بکشیم.