گلایه‌های تند از مجلس و مجمع

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه عده‌ای به گونه‌ای به دولت اتهام ناکارآمدی می‌زنند که گویا عملکرد آنها در زمان مسوولیت یک دستگاه و سازمان فراموش شده است، گفت: این در حالی است که بدترین نوع اداره و بالاترین فساد، اقدامات خلاف قانون و گران اجرا شدن طرح‌ها در زمان مدیریت آنان اتفاق افتاد. جهانگیری ادامه داد: عده‌ای می‌گویند دولت خسته و تنبل است؛ اما شما که خسته و تنبل نیستید در یک دوره دوساله چند تصمیم گرفتید که گره از زندگی مردم باز کرده است؟

جهانگیری در جریان همین سفر خود، در نشستی دیگر یعنی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی از مجلس و مجمع گلایه کرده بود. او از مجلس به‌دلیل اینکه «در کنار انتقادات به دولت، به سایر دستگاه‌ها تذکر نمی‌دهد» و از مجمع برای «معطل بودن ۷ لایحه‌ای که دولت به آنجا فرستاده» گلایه کرده بود.

از سوی دیگر و براساس آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری از اظهارات جهانگیری گزارش داد، معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به برخی اشکالات ساختاری در اداره کشور نظیر اشکالات ناشی از تصمیم‌های مدیریتی، چالش‌های مزمن ریشه‌دار و حتی اشکالات موجود در قانون اساسی که پس از سال‌ها مشخص شده است، گفت: اقتصاد ایران به خاطر اتکا به درآمد نفت و دولتی بودن آن هیچ‌گاه اقتصادی با رشد مستمر و پایدار نبوده است و همواره شاهد رشد سینوسی اقتصاد بوده‌ایم که نتیجه آن در درآمد و زندگی مردم هم مشاهده می‌شود.

جهانگیری با تا‌کید بر ضرورت اصلاح ساختارها در اقتصاد کشور تصریح کرد: حکومت باید برای اداره کشور نظریه و برنامه داشته باشد و متناسب با آن نظرات اصلاح ساختار انجام دهد. بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب می‌گذرد؛ اما هنوز پرونده‌های خصوصی‌سازی در دولت اول آقای هاشمی رفسنجانی بسته نشده است. اجرای سیاست‌های متناقض در طول سال‌های گذشته نتیجه مناسبی نداشته است، به عنوان حکومت باید هزینه‌های سیاست‌گذاری‌های صحیح را بپذیریم.

جهانگیری افزود: اگر می‌خواهیم بخش خصوصی در صحنه تولید حضور داشته باشد و علاوه بر ایجاد سرمایه، اشتغال درست کند باید آنها را محترم بدانیم؛ به‌طوری‌که احساس کنند سرمایه، جان و آبرویشان امنیت دارد.

نقد جهانگیری به سیاست داخلی

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اگر ما گفته‌ایم که اداره سیاسی جامعه نیاز به حزب و سمن‌های (سازمان‌های مردم نهاد) فعال در بخش‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد، باید عوارض آن را نیز بپذیریم. این یک واقعیت است که احزاب به‌دنبال کسب قدرت و در اختیار گرفتن مناصب سیاسی نظیر ریاست‌جمهوری و مجلس هستند. احزاب کار خیریه انجام نمی‌دهند نمی‌شود که هم بگوییم چیزهای خوب دنیا را می‌خواهیم و هم از پیامدهای آن اجتناب کنیم.

جهانگیری با طرح این سوال که آیا حکومتی که ما به‌دنبال آن هستیم به‌دنبال آزادی و استقلال برای ملت و ایجاد ایرانی مقتدر است، اظهار کرد: آیا ما برای چنین شرایطی ابزارهای آن را نیز قبول داریم؟ مشکل اینجاست که هر گروهی می‌اندیشد برای ایجاد ایرانی مقتدر باید روشی که صحیح می‌داند اجرا شود و هیچ‌گاه نخواسته‌ایم به یک روش اجماعی دست پیدا کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران ذیل فصل هفت شورای امنیت، سازمان ملل در دولت گذشته گفت: برخی در کشور نمی‌خواهند بدانند و به یاد آورند که کشورهایی همانند لیبی و عراق که ذیل این فصل از شورای امنیت قرار گرفته‌اند، چه سرنوشتی پیدا کردند.

جهانگیری با اشاره به سخنان و انتقادات تند برخی در کشور علیه برجام ادامه داد: عده‌ای در داخل و خارج علیه برجام اقداماتی کردند و ترامپ نیز به‌عنوان یک فرد قلدر و نژادپرست بدون اینکه ایران از این تفاهم کوتاهی کرده باشد، یک‌طرفه از برجام خارج شد و عده‌ای نیز در مجلس زیر برجام آتش با فندک روشن کردند و فشار آوردند که دولت از برجام خارج شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه الان همه کشورهای دنیا و حتی جریان‌های سیاسی داخلی نیز اعلام می‌کنند که باید به برجام بازگشت و اگر برجام را حفظ نکرده بودیم باید یک دور جدید مذاکرات برای رسیدن به توافق آغاز می‌شد، تصریح کرد: فشارهای وارده در زمان جنگ اقتصادی به کشور سنگین بود؛ اما دولت به خوبی عمل کرد و اجازه نداد اقتصاد کشور متلاشی شود.

تلاش برای فروپاشی اقتصادی

جهانگیری با اشاره به اقدامات دشمنان در تیرماه ۹۷ و آماده کردن فضا برای فروپاشی اقتصاد کشور اظهار کرد: در آن مقطع شاهد کمبود برخی کالاها نظیر پوشک بودیم. برخی دولت را مسخره کردند؛ اما همان فضاسازی باید تبدیل به این می‌شد که در طی یک فرآیند چهارماهه کالاهای اساسی در کشور یافت نشود و مردم احساس کنند که کشور دچار قحطی شده است.

اجازه ندادیم قحطی شود

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: با تلاش‌های دولت اقدامات خصمانه دشمنان علیه ملت کنترل شد و اجازه ندادیم در کشور قحطی به‌وجود آید. جهانگیری با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشور تا‌کید کرد: نباید مأیوس باشیم و باید به یاد داشته باشیم که برای رسیدن به مردم‌سالاری در کشور نمی‌توان راه صدساله را یک شبه پیمود.

فرصتی بالاتر از انتخابات نداریم

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش در جمع نخبگان استان خراسان رضوی به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو پرداخت و با تا‌کید بر اهمیت انتخابات با توجه به موقعیت کنونی کشور ادامه داد: جز انتخابات هیچ شاخص و امکانی برای اینکه ایران در فضای بین‌المللی قدرت نمایی کند، وجود ندارد و فرصتی بالاتر از انتخابات نداریم. نباید در انتخابات خردادماه سال‌جاری فرصت‌سوزی کنیم تا‌ فضا به‌گونه‌ای نشود که از خود بپرسیم چرا اجازه ندادیم مشارکت، انسجام و وحدت شکل بگیرد و تا‌سف بخوریم.

او با اشاره به اینکه همه مردم ایران اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا به‌دنبال ایرانی قدرتمند و مقتدر هستند، گفت: ایران قدرتمند در سایه دولتی قدرتمند و جامعه‌ای کارآمد وتوانا شکل می‌گیرد. به گفته او، جامعه‌ای کارآمد است که بتواند در سرنوشت خود دخالت داشته باشد، انتخاباتی مشارکت‌جویانه برگزار کند و از مسوولان خود مطالبه و پرسشگری داشته باشد. از دل چنین جامعه‌ای دولتی توانمند و ایرانی قدرتمند بیرون خواهد آمد.