شماره روزنامه ۶۰۱۰۲
|

  • وفاق‌ملی به کجا می‌رسد؟

    دنیای اقتصاد: فشارها بر دولت پزشکیان بر سر انتصاب مدیران میانی در حال افزایش است. اگر تا هفته قبل در این اعمال فشار صرفا طیف منتهی‌الیه اصولگرایان مشارکت داشتند، نطق روز گذشته محمدباقر قالیباف نشان داد که دامنه انتقادات تا طیف میانه اصولگرایان نیز گسترش یافته است. روز گذشته رئیس مجلس از رئیس‌جمهور خواست که در انتصاب مدیران به وفاق ملی پایبند باشد. حال با شدت گرفتن این انتقادات به نظر می‌رسد که مفهوم وفاق ملی به فهرست موضوعات چالش‌برانگیز اضافه شده است.
  • عراق پایگاه نفوذ ایران در خاورمیانه

    دنیای اقتصاد: روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به میزبانی عراق از گروه‌های مقاومت پرداخت و نوشت: گروه‏‏‌های مورد حمایت ایران که زمانی دشمن محسوب می‏‏‌شدند، با استقبال گرم عراق مواجه می‏‏‌شوند. حماس و حوثی‌ها دفاتر خود را در بغداد افتتاح کرده‌اند که نشان‌دهنده روابط در حال تحول این دو گروه با عراق، در حالی است که تهران برای ایجاد یک بلوک قدرت منطقه‌ای تلاش می‌کند.
  • روسیه به ایران فناوری هسته‏‏‏‌ای می‌دهد؟

    دنیای اقتصاد: بریتانیا و ایالات‌ متحده ادعا کرده‌‌‌‌اند که روسیه اسرار هسته‌‌‌‌ای خود را در ازای دریافت موشک‌‌‌‌های بالستیک، با جمهوری اسلامی ایران در میان گذاشته است. روزنامه گاردین مدعی شده بریتانیا و ایالات متحده این نگرانی را مطرح کرده‌‌‌‌اند که روسیه اسرار هسته‌‌‌‌ای خود را در ازای موشک‌‌‌‌های بالستیک برای بمباران اوکراین، با جمهوری اسلامی ایران در میان گذاشته است.
  • «ان‌قلت»‌های اصولگرایانه از وفاق

    دنياي اقتصاد: انتصاب برخی مدیران میانی دولت، انتقاداتی را در میان اصولگرایان به دنبال داشته تا جایی که روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود تاکید کرد که در راستای تعامل صحیح دولت و مجلس، ضروری است انتصابات رده‌های میانی هیات دولت نیز در چارچوب اصولی که رئیس‌جمهور تحت عنوان وفاق ذکر کرده‌اند، صورت گیرد. اما سوال این است که وفاق یعنی چه؟ آیا انتخاب مدیران از جناح مقابل به معنای وفاق ملی است و اگر رئیس‌جمهور در برخی از انتصابات بخواهد از جناحی غیر از افراد و گزینه‌های جناح مدنظر اصولگرایان استفاده کند وفاق خدشه‌دار می‌شود؟
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶

    روزنامه جمهوری اسلامی دیروز در سرمقاله خود به موضوع خطر طالبان برای شیعیان پرداخت و نوشت: «کشتار شیعیان در افغانستان، یک برنامه حساب‌ شده است که از سه سال قبل تاکنون یعنی در سرتاسر مدت حاکمیت طالبان ادامه دارد. آنها زائران کربلا و مستقبلین آنها را به خاطر بغضی که از امام حسین علیه‌السلام دارند و زیارت قبر آن حضرت را شرک و کفر می‌دانند، کشتند. کوچ دادن هزاره‌ها، کشتن آنها و سخت‌گیری‌های پیاپی علیه آنها بخشی از برنامه طالبان است. یکی از رهبران سیاسی افغانستان که مخالف طالبان است، می‌گوید: «قتل‌عام‌های شیعیان سیستماتیک هستند و مسوولیت آنها برعهده طالبان است». طالبان با داعش تقسیم کار کرده و کشتار شیعیان را به گردن داعش می‌اندازد تا خود را به عنوان یک حکومت از معرض اتهام دور نگهدارد.»
  • سفر تاریخی با چاشنی تجارت و امنیت مرزها

    دنیای اقتصاد: مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران در سفر به عراق که البته بازدید از مناطق سنی نشین را شامل نشد، بر اهمیت اقتصادی و امنیتی این کشور برای جمهوری اسلامی تاکید کرد. آدام لوسنت ۱۳ سپتامبر در پایگاه المانیتور نوشت: مسعود پزشکیان رئیس‌‌‌جمهور ایران روز جمعه در شهر بصره در جنوب عراق و در پایان اولین سفر خارجی خود از زمان تصدی ریاست جمهوری در اواخر ژوئیه، خواستار اتحاد مسلمانان شد و با استقبال گرمی روبه رو شد. به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، پزشکیان در سخنرانی خود خواستار اتحاد مسلمانان علیه اسرائیل شد.
  • روایت ظریف از دیپلماسی دولت

    دنياي اقتصاد: محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور در بازدید از خانه اندیشه‌ورزان، دلیل عدم حضورش در پست معاونت سیاسی دولت چهاردهم را انتخاب شخصی خود عنوان کرد و گفت که من از همان ابتدا انتخاب کردم که در معاونت راهبردی فعالیت کنم تا نقش وزیر خارجه تحت‌الشعاع قرار نگیرد.
  • رقابت در بین‌النهرین

    دنیای اقتصاد: سفر مسعود پزشکیان، رئیس‌‌‌جمهور ایران به عراق و انتخاب عراق به عنوان اولین مقصد سفر خارجی از سوی رئیس‌‌‌دولت چهاردهم ایران بار دیگر نگاه‌‌‌ها را به روابط نزدیک این دو همسایه معطوف کرد. در این راستا اندیشکده آمریکایی استیمسون در گزارشی به بررسی روابط عراق با ایران از یکسو و عراق و ترکیه از سوی دیگر پرداخت.
  • انرژی سبز؛ فرصت پیشگامی عمان

    محمود رسولی/کارشناس مسائل اقتصادی
    جهان در جهت‌گذار از انرژی‌های فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و اصطلاحا سبز در حال حرکت است و در این مسیر کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس از سلطنت عمان گام‌های مهمی برداشته‌اند. یکی از مهم‌ترین کارکردهای انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش اشاعه کربن است و در این راستا ورود به صنایع تولید فلزات با کاهش اشاعه کربن می‌تواند یکی از مهم‌ترین و سودآورترین خروجی‌های این دوره گذار باشد.
  • برای گفت‌وگو آماده‌‌‌ایم اما نه گفت‌وگوی زیر فشار

    باشگاه خبرنگاران جوان: سیدعباس عراقچی وزیرامور خارجه در واکنش به تحریم‌‌‌های جدید علیه ایران گفت: «غربی‌‌‌ها باید بدانند که تحریم ابزاری شکست خورده است و از طریق آن نمی‌توانند منویات خود را به ایران تحمیل کنند و اینکه آنها هنوز به این تجربه شکست خورده امید دارند، جای تعجب دارد.» عراقچی افزود: «تحریم‌‌‌ها ابزار تقابل و فشار هستند نه ابزار همکاری و در عمل نتوانسته کارآیی خود را نشان دهد.» وی تاکید کرد: «برای گفت‌وگو آماده‌‌‌ایم، اما نه گفت‌وگوی زیر فشار. آنها مسیری شکست خورده را دنبال می‌کنند و جمهوری اسلامی همواره راه درست خودش را دنبال می‌کند.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر