در همین خصوص با سه نماینده مجلس به گفت‌وگو نشستیم. فاطمی، عضو کمیسیون اجتماعی معتقد است که اصولگرایان تندرو در انتخابات باختند، اما دوست دارند در نتیجه انتخاب پیروز شوند. به عبارت دیگر اصولگرایان تندرو آنچه را که در انتخابات به دست نیاوردند می‌خواهند با فشار در انتصابات به دست بیاورند. همتی، نایب رئیس کمیسیون برنامه می‌گوید: به نظر می‌رسد بحث وفاق ملی به عنوان یک ادبیات سیاسی و ملی در جامعه در حال منحرف شدن از مسیر است. برخی می‌خواهند از فرصت و طرح مساله استراتژیک و راهبردی برای کشور استفاده کنند و چهار تا نیرو از دوستان، رفقا، قوم و قبیله خود را به دولت معرفی کنند. از سوی دیگر فیاضی تاکید می‌کند که این دولت، دولت آقای پزشکیان است و ایشان منتسب به جریان اصلاحات؛ بنابراین قرار نیست که پزشکیان چیدمان جناح جریان مقابل را داشته باشد و انتظار غیر‌معقولی است.

مدیران میانی نباید تغییر کنند

احمد فاطمی، نماینده بابل و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با تاکید بر حق رئیس‌جمهور در انتخاب مدیران گفت: رئیس‌جمهور با شعارها، ایده‌ها و برنامه‌های جدید آمده است و صادقانه در سطح مدیریت کلان به وعده‌اش عمل کرده و یک دولت فرا جناحی مبتنی بر وفاق ملی را تشکیل داده است. آقای پزشکیان از مدیران توانمند و کارآمد صرف‌نظر از اینکه عقبه سیاسی‌شان چه باشد، استفاده کرده است. اما باید به رئیس‌جمهور و مدیران حق داد کسانی را انتخاب کنند که برنامه‌های رئیس‌جمهور و دولت چهاردهم را قبول داشته باشند.

اینکه ما انتظار داشته باشیم در انتخاب بدنه مدیران میانی و سطوح بالا رئیس‌جمهور آنجا را هم مانند شرکت سهامی تقسیم کند، قابل قبول نیست و با مدیریت کشور و اصل کارآمدی منافات دارد و واقع‌گرایانه نیست. او تصریح کرد: در وفاق ملی یک محور و برنامه ثابت داریم و آن شعارهای رئیس‌جمهور است. رئیس‌جمهور وعده‌هایی داده است و باید مدیرانی انتخاب شوند که به این شعارها باور داشته باشند. ما امروز می‌بینیم جریانی در مجلس وجود دارد که منتسب به جریان تندرو است و ضمن اینکه از اکثریت وزرا استقبال کردند، همه تلاششان را کردند تعدادی از وزرا که به تفکر آقای پزشکیان نزدیک بودند، رای نیاورند. این جریان اما امروز طلبکارند در حالی‌که نباید طلبکار باشند.

این عضو فراکسیون مستقلین مجلس ادامه داد: معتقدم وفاق یک تفکر و ایده است و همه ما باید تلاش کنیم که رئیس‌جمهور موفق شود و این فرصتی است که ملت با رأی‌شان به رئیس‌جمهور دادند. مردم به ایده و شیوه دکتر پزشکیان رای دادند؛ در غیر این‌صورت به دکتر جلیلی رای می‌دادند. ما باید این تفاوت‌ها را در انتصابات ببینیم اگر این را نبینیم چه فرقی می‌کرد که پزشکیان رای بیاورد یا جلیلی. بنابراین ما نباید بر سر اقدامات دولت موانعی ایجاد کنیم و دولت را در دست‌انداز حرف‌ها و بگو مگوهای سیاسی قرار دهیم. باید به دولت فرصت دهیم و دولت را در انتخاب همکارانش آزاد بگذاریم. شعار رئیس‌جمهور این بود که مدیرانی کارآمد و توانمند صرف‌نظر از جریان‌های سیاسی می‌خواهیم و اینها را سر کار می‌آوریم و این موضوع در حال عملیاتی شدن است.

 فاطمی با اشاره به برخی انتقادات از انتصاب مدیران میانی، اظهار کرد: در اکثر سازمان‌ها مدیران میانی تغییر نکرده‌اند و بعید می‌دانم که مدیران میانی تغییر کنند. معتقدیم بدنه کارشناسی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نباید سیاست زده شود. از سوی دیگر نباید اسیر تندباد انتخابات فصلی و انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس قرار گیرد. یکی از آسیب‌هایی که کشور می‌بیند این است زمانی‌که رئیس‌جمهور عوض می‌شود از صدر تا ذیل همه عوض می‌شوند و این اشتباه است. در بحث سیاست‌های کلان و مدیران کلان که بیشتر تصمیم‌ساز و سیاستگذار هستند باید تغییراتی ایجاد شود و همسو با رئیس‌جمهور باشند، اما در مورد سایرین باید به مدیران اعتماد کنیم.او به چرایی انتقاد برخی اصولگرایان از انتصابات اشاره و تاکید کرد: اصولگرایان تندرو در انتخابات باختند، اما دوست دارند در نتیجه انتخاب پیروز شوند. به عبارت دیگر اصولگرایان تندرو آنچه را که در انتخابات به دست نیاوردند می‌خواهند با فشار در انتصابات به دست بیاورند. این موضوع با واقعیت‌های جریانات سیاسی و فضای مدیریتی کشور منافات دارد و همخوانی ندارد.

منافع ملی؛ شاخص اصلی وفاق

همچنین فریدون همتی، نماینده ایلام و نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات نیز با اشاره به انتقادات نسبت به انتصاب مدیران میانی در دولت اظهار کرد: به نظر می‌رسد بحث وفاق ملی به عنوان ادبیات سیاسی و ملی در جامعه در حال منحرف شدن از مسیر است. بحث وفاق در انتخاب افراد مطرح نیست، بلکه همه جریانات، گروه‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌ها باید به منافع ملی توجه داشته باشند و در این راستا باید همچون قانون اساسی، تبعیت از رهبری و اعتقاد به ارزش‌هایمان باید به منافع ملی به عنوان یکی از ارزش‌های برتر توجه داشت.

 او ادامه داد: بنابراین زمانی‌که ما می‌گوییم وفاق ملی یعنی اگر به موضوعی رسیدیم که منافع ملی است، همه جریان‌ها‌ باید پای کار بیایند و منافع ملی را بر منافع جریانی، گروهی، منطقه‌ای و بخشی ترجیح دهند. در حال حاضر بحث انتخاب مدیران میانی مطرح است و معتقدم در هر سیستمی باید از شایستگان به دور از توجه به گرایش سیاسی‌شان استفاده کرد. نباید بگوییم وفاق ملی یعنی یک خط‌کش بگذاریم و بگوییم ۵۰ درصد از این جریان و ۵۰ درصد از آن جریان باید حضور داشته باشند. مردم به یک دولت و یک جریانی رای می‌دهند و نباید در را به صورت کامل به روی دیگر شایستگان بست. از سوی دیگر نباید چنین انتظاری به وجود بیاید که دیگران برای خودشان حق قائل شوند.

این عضو فراکسیون مستقلین مجلس اظهار کرد: باید رسانه‌ها، اندیشمندان و تریبون‌داران روی این مقوله کار کنند که منافع ملی برای همه ما به عنوان برجسته‌ترین ارزش در ذهن کسانی که فعالیت سیاسی دارند و تاثیرگذارند قرار بگیرد. متاسفانه تا کنون همه گروه‌های سیاسی منافع جریانی و گروهی‌شان را بر منافع ملی ترجیح داده‌اند و این باعث خسارت به کشور است. ما امروز از کلام رئیس‌جمهور متوجه این می‌شویم که وفاق ملی ابتدا در ماهیت منافع ملی باید ایجاد شود.

همتی‌ خاطرنشان کرد: زمانی‌که منافع ملی به میان می‌آید همه باید یکدست و یکصدا پای منافع کشور بایستند و این یعنی وفاق ملی. اینکه دو نیروی یک جریان به کار گرفته نشدند یا دو نیرو از جناح دیگر به کارگرفته شوند، نامش وفاق ملی نیست و این موضوع ما را به وفاق ملی نمی‌رساند. بیش از ۴۰ سال تجربه اداره کشور در شرایط‌‌ گوناگون و سخت می‌گذرد و اگر همه یک حرف در منافع ملی زدند اینجاست که می‌گوییم وفاق ملی حاکم است. در جنگ همه جریانات پای دفاع مقدس بودند و منافع ملی کشور را تامین کردند. بنابراین وفاق ملی را باید در ماهیت موضوعات مهم تعقیب کرد.

او تاکید کرد: برخی می‌خواهند از فرصت و طرح مساله استراتژیک و راهبردی برای کشور استفاده کنند و چهار تا نیرو از دوستان، رفقا، قوم و قبیله خود را به دولت معرفی کنند. البته این مشکلی ندارد و اگر دولت از نیروهای خوب و شایسته استفاده کند، خودش سود می‌برد. در دولت‌های مختلف هم تجربه داشتیم و افرادی بودند که شناخت از آنها وجود داشت و شایسته و توانمند بودند اینها به کار گرفته شدند و در نتیجه کار هم موفق بودند. بنابراین ما نباید از این سوی بام و نه از آن سوی بام بیفتیم. باید به این موضوع توجه داشت در هر موضوعی چه در مباحث داخلی و چه در مباحث خارجی به خاطر منافع گروهی و جریانی منافع ملی را نادیده نگیریم و زیر میز نزنیم. وفاق ملی را باید در منافع ملی پیگیری، تعقیب و تعریف کرد.

تندروی از هر سو نگران‌کننده است

عبدالوحید فیاضی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نیز با بیان اینکه پزشکیان بر اساس وفاق ملی عمل کرده است، گفت: وفاق ملی آن چیزی بود که آقای پزشکیان اعلام کرد و کابینه‌ای هم که به مجلس معرفی کرد تا حدود زیادی بیانگر وفاق ملی بود. بدنه دولت هم باید تابع این رویه باشند. تندروی به نوعی در چیدمان دولت مهار شده است و به همین دلیل هر دو جناح آقای پزشکیان را نقد می‌کنند، اما باید منصفانه برخورد کرد. او ادامه داد: بر اساس شنیده‌هایم برخی افرادی که انتصاب شده‌اند سابقه زندان به دلایل امنیتی و فساد مالی داشته‌اند که در این شرایط طبیعی است نباید به کار گرفته شوند. دولت باید از صحت‌وسقم این موضوع دفاع کند. چون این موارد دستاویزی می‌شود برای اینکه بخواهند به رئیس‌جمهور حمله کنند و در این شرایط وفاق دچار خدشه می‌شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این دولت، دولت آقای پزشکیان است و ایشان منتسب به جریان اصلاحات؛ بنابراین قرار نیست که ایشان چیدمان جناح جریان مقابل را داشته باشد و این موضوع با عقل هم جور نیست و انتظار غیر‌معقولی است. اما انتظار است آنچه آقای پزشکیان در انتخاب کابینه شروع کرده را در سایر ارکان پیش ببرد و هماهنگی میان دولت و مجلس وجود داشته باشد. در این شرایط می‌توان به آینده امیدوار بود. اما اگر تندروی‌ها از هر سو باشد، نگران‌کننده است.

فیاضی خاطرنشان کرد: آقای پزشکیان به انتظاری که از ایشان می‌رفت عمل کرده است. وقتی ایشان از وزیر مطلوب مجلس استفاده کرده آن وزیر هم باید از معاونان مطلوب استفاده کند که با معیارها بخواند و موجب برخورد نشود. اما جناح معیار نیست و معیارها را رهبر انقلاب اشاره کردند.