شماره روزنامه ۶۱۱۰
|

  • چرا فشار بر ایران شکست خورد؟

    دنیای اقتصاد: سیاست آمریکا در قبال ایران آشکارا شکست خورده است. این امر حداقل در ۶سال گذشته از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق چندجانبه موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که برنامه هسته‌‌ای ایران را محدود می‌کرد، خارج شد، به وضوح مشخص است. او به‌رغم پایبندی ایران به این محدودیت‌ها، از برجام خارج شد.
  • جرات حمله به مرزهای ایران وجود ندارد

    پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در دیدار هزاران نفر از پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت، ضمن تبیین دلایل چرایی آغاز جنگ تحمیلی، به دو عامل «سخن نو» و «جاذبه‌های» جمهوری اسلامی در مقابل نظم فاسد و باطل حاکم بر جهان اشاره کردند و گفتند: دفاع مقدس علاوه بر دفاع ارزشمند از وطن، دفاع از دین و جهاد فی سبیل‌الله بود که اسلام را زنده و ملت ایران را عزیز و روح معنوی را در کشور ترویج کرد. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره شرایط کنونی منطقه و جنایات رژیم صهیونی در غزه و لبنان، مجاهدت و ایستادگی نیروهای جبهه مقاومت در فلسطین و حزب‌الله در لبنان را از جنس جهاد فی سبیل‌الله در دوران دفاع مقدس خواندند و تاکید کردند: با وجود حوادث تلخ و جنایات رژیم غاصب صهیونی در غزه، کرانه باختری و لبنان، تاکنون پیروز صحنه طرفِ جهاد فی سبیل‌الله بوده است و به توفیق الهی پیروز نهایی این صحنه، جبهه مقاومت و حزب‌الله خواهند بود.
  • طرح ایران برای «منطقه متحد و قوی»

    دنياي اقتصاد: بامداد دیروز مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری برای نخستین‌بار پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت و به بیان دیدگاه‌های ایران درخصوص تحولات منطقه و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان پرداخت. او در سخنانش بر لزوم خاتمه وحشی‌گری اسرائیل در غزه و لبنان تاکید کرد و گفت جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش‌بس‌ دائمی برقرار شود. پزشکیان در بخش دیگری از سخنرانی خود با برشمردن اصول تشکیل یک منطقه قوی بین همسایگان تاکید کرد: برون‌سپاری امنیت به کشورهای فرامنطقه‌ای به سود هیچ‌یک از ما نیست. رئیس‌جمهور همچنین آمادگی ایران برای تعامل با اعضای برجام را اعلام و تصریح کرد: ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش، مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی موثر و از جایگاه برابر داشته باشد. رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفرش به نیویورک با رئیس‌جمهوری فرانسه، وزیر خارجه چین و رئیس‌جمهوری صربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
  • گفت‌وگوی سودمند عراقچی با بورل

    دنیای‌اقتصاد: سید‌عباس عراقچی وزیر خارجه ایران که جمعه شب به وقت محلی به منظور شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شده است، در ادامه دیدارهای فشرده خود با مقامات و وزرای خارجه کشورهای مختلف موضوعات دوجانبه و مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را محور گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داد. عراقچی روز چهارشنبه با همتایان خود از آذربایجان، انگلیس و سوئیس دیدار و گفت‌وگو کرد. در دیدار «جیحون بایرامف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و سید‌عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران که در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام شد، طرفین در مورد روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه قفقاز و عرصه بین‌الملل رایزنی و گفت‌‌‌وگو کردند. عراقچی در دیدار «دیوید لامی‌» وزیر امور خارجه انگلستان نیز آخرین تحولات عرصه بین‌الملل را مورد گفت‌وگو قرار داد.
  • عبور از بحران با ابزار نظری

    محمود عالی‏‌پور/رئیس گروه تحول اداری سازمان امور مالیاتی کشور
    دولت چهاردهم در شرایطی آغاز به کار کرده است که ارائه راهکارها یا بسته‌‌های سیاستی برای مدیریت اثرات بحران‌ها و ناترازی‌ها در عرصه‌‌های گوناگون، ضرورتی گریزناپذیر است. طی سال‌های گذشته، تحت‌تاثیر عوامل مختلف از جمله لزوم ارائه راهکارهای فوری برای مسائل ضروری جاری؛ بارها مشاهده شده است که سیاستگذاری از حالت فعال، منطقی و نظام‌‌مند، تبدیل به سیاستگذاری واکنشی و انفعالی شده و این امر منجر به هدررفت منابع کمیاب، تنش‌‌آفرینی، تشدید بحران و ناترازی، بروز پیامدهای ناخواسته و پیش‌بینی نشده و در نهایت کاهش سرمایه‌‌های اجتماعی شده است. به نظر می‌رسد که ارائه راهکارها و بسته‌های سیاستی موثر بدون تغییر در مبانی نظری و شیوه‌‌های حکمرانی، بسیار مشکل یا غیرقابل انجام باشد، واقعیت این است که «حکمرانی، دانشی بسیار مهم و پیچیده است» و «اگر همه باورها و اندیشه‌‌های متداول در جامعه بشری و همه دیدگاه‌‌ها، نگرش‌‌ها، نظریه‌‌ها و پارادایم‌‌های فکری ناظر بر رفتار حکمرانان، خط‌‌مشی‌‌گذاران، و بازیگران گوناگون در آن، در مجموع یک سیستم تلقی شوند، «آینده حاصل این سیستم است». در واقع آینده، برآیند تقابل، تناظر، تعامل و مراوده باورها، سبک‌‌ها و خط‌‌مشی‌‌های گوناگون افراد، گروه‌‌ها، سازمان‌ها و عوامل متنوعی است که در عرصه‌‌های متفاوت حکمرانی، در سیستم‌های اجتماعی فعال هستند.»
  • دریافت شهریه در مدارس دولتی خلاف است

    مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به مطلبی باعنوان «زنگ بی‌پولی در مدارس» که در تاریخ ۱۴۰۳.۰۶.۲۹ در روزنامه منتشر شده، توضیحی را به دفتر روزنامه ارسال کرده است. در این توضیح آمده است: در ارتباط با پرداخت شهریه، دریافت هرگونه شهریه در مدارس دولتی خلاف قانون است. والدینی که شهریه پرداخت کرده‌اند، می‌توانند به ادارات آموزش‌وپرورش مراجعه کنند. مدارس دولتی موظفند خدمات آموزشی را رایگان ارائه دهند. همچنین مدارس غیردولتی، استعدادهای درخشان و شاهد شهریه مصوب خود را دارند، مدارس هیات امنایی نیز برنامه‌ای تحت عنوان برنامه عمل ارائه می‌کنند که شامل سری فعالیت‌های فوق برنامه است که به خانواده‌ها اعلام می‌شود و شهریه مشخصی دارد که باید به تصویب شورای آموزش‌وپرورش برسد.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵

    اغلب روزنامه‌های دیروز همچنان در چندین گزارش‌ و یادداشت‌ به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک پرداختند. روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان «چهار احتمال درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور محترم» درباره این سفر نوشت: «آقای پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم کشورمان در نشست با مسوولان رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند: «ما آماده‌ایم تمام سلاح‌های خود را کنار بگذاریم، به شرط آنکه اسرائیل هم همین کار را بکند و یک سازمان بین‌المللی به منطقه بیاید و امنیت را تامین کند»! این اظهار‌نظر آقای پزشکیان نه فقط با نظر صریح حضرت امام، رهبر معظم انقلاب و راهبرد رسما اعلام شده جمهوری اسلامی ایران در تقابل و تضاد است، بلکه سران برخی از کشورهای عربی همسو با اسرائیل هم برای حفظ موقعیت سیاسی خود در افکار عمومی جهانیان! از این‌گونه سخنان و اظهارات پرهیز می‌کنند!»
  • منطقه به سمت فاجعه می‌رود

    دنیای اقتصاد: چگونه می‌توان از جنگ بزرگ‌تر که هیچ یک از طرفین آن را نمی‌خواهند جلوگیری کرد؟ دانا استرول، مدیر تحقیقات موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک که از فوریه ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۴ به عنوان معاون دستیار وزیر دفاع ایالات متحده در امور خاورمیانه خدمت کرده است، ۲۳ سپتامبر در فارن افرز نوشت: ۲۴ ساعت پس از حمله حماس در ۷ اکتبر، حزب‌الله با حمله خود از جنوب لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی موشک‌پرانی کرد. سید حسن نصرالله رهبر حزب‌‌‌الله گفت که هدف از این کارزار تحت فشار قرار دادن اسرائیل و وادار کردن نیروهای نظامی اسرائیل، برای جنگ همزمان در دو جبهه است. یحیی سنوار، رهبر حماس امیدوار بود که حزب‌‌‌الله، همراه با دیگر گروه‌‌‌های مورد حمایت ایران در سراسر خاورمیانه، اسرائیل را در حلقه‌‌‌ای از آتش محاصره کنند، بر سیستم دفاعی آن چیره شوند و موجودیت آن را تهدید کنند.
  • پیام برجامی در نیویورک

    دنیای اقتصاد: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری درجریان حضورش در نیویورک پیام برجامی ایران را ارائه کرد. او با تاکید بر اینکه ایران به دنبال تعامل سازنده، سالم و برابر با همه کشورهای دنیا است، بر پایبندی ایران به برجام تاکید کرد. وی گفت: ما برای بازگشت به تعهدات خود در توافق برجام آمادگی کامل داریم. او طی دیدارهایش با مقامات کشورهای مختلف جنایات رژیم صهیونیستی در قبال غزه و لبنان را محکوم کرد. پزشکیان همچنین در دیدارش با رئیس شورای اروپا تاکید کرد ایران موشک بالستیک در اختیار روسیه قرار نداده است.
  • روایت دست‌اول از ناایمنی در معدن‌های ایران

    دنیای اقتصاد-فاطمه علي‌اصغر: زمان در بلوک Cمعدن طبس از حرکت ایستاده است. استاندار خراسان جنوبی می‌گوید: «تلاش‌ها برای تعیین تکلیف بلوک C معدنجوی طبس بی‌وقفه و مستمر ادامه دارد.» ۱۱ کارگر همچنان محبوس‌ مانده‌اند. جهنم بلاتکلیفی چهار روز است که دل بسیاری از خانواده‌ها را سوزانده. از دو جناح عملیات آواربرداری در جریان است. مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی قاطعانه می‌گوید: «تمامی افراد محبوس در معدن فوت شده‌اند و تاکنون مرگ ۴۹ نفر قطعی است.» از خانه‌های طبس صدای شیون بلند است. یکی از کارگران روایتی دردناک دارد: «روی جنازه‌ها راه می‌رفتم که دیدم کسی دارد خُر‌خُر می‌کند؛ دهانش را تمیز کردم، دیدم حالش خوب شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر