تلاش‌ بایدن و مکرون برای تضمین آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان

کاخ سفید بامداد پنجشنبه اعلام کرد که بایدن و مکرون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و درباره «تلاش‌ها برای تضمین آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان و جلوگیری از وقوع یک جنگ گسترده‌تر رایزنی کردند.»

این در حالی است که «نیکوس کریستوپودلیدس» رئیس جمهور قبرس چهارشنبه گفت که آمریکا و فرانسه تلاش می‌کنند تا توافقی موقت برای توقف خصومت‌ها میان اسرائیل و لبنان ایجاد کنند که زمینه‌سازی گفت‌وگوهای دیپلماتیک بیشتر باشد.

وی به رویترز گفت: به نظر من، نمی‌توان یک توافقی گسترده در این باره دشات اما می‌توان به توافقی موقت برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها دست یافت. آمریکا و فرانسه در حال حاضر در این باره تلاش می‌کنند.

کریستوپودلیدس افزود که وی در این باره با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان و مکرون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و به صورت تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل صحبت کرده است.

همچنین رویترز چهارشنبه شب به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا یک تلاش دیپلماتیک جدید را برای پایان دادن به خصومت‌ها در لبنان و غزه آغاز کرده و جنگ علیه هر دو را در یک ابتکار واحد گنجانده است.

بر اساس گزارش رویترز، یک مقام ارشد لبنانی، یک منبع آشنا به نظرات حزب‌الله لبنان و یک منبع دیگر اعلام کردند، ابتکار آمریکا در مورد غزه و لبنان ممکن است که شامل آزادی فوری اسرای اسرائیلی در غزه باشد.

یک دیپلمات ارشد غربی اظهار کرد، طرحی که آمریکا به دنبال آن است، شامل اعلام پایان خصومت‌های گسترده علیه غزه توسط اسرائیل، تلاش برای آتش‌بس در لبنان و سپس توافق سیاسی به منظور تعیین مرزهای زمینی میان اسرائیل و لبنان است.

وی افزود که این اقدام می‌تواند مانع از وقوع یک جنگ تمام عیار میان لبنان و اسرائیل شود.

ژان نوئل باروت وزیر خارجه فرانسه پنجشنبه در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل بخش‌هایی از طرح مشترک پاریس و آمریکا برای برقراری آتش‌بس میان لبنان و رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.

وی در این جلسه که به درخواست پاریس برگزار شد، گفت: ما در روزهای اخیر با همکاری شرکای آمریکا روی یک آتش‌بس موقت ۲۱ روزه کار کردیم تا امکان مذاکره فراهم شود.

باروت با بیان اینکه «امروز اوضاع لبنان ممکن است که به نقطه بدون بازگشت برسد» اظهار کرد: حملات اسرائیل موجب تلفات بالایی در لبنان شده است.

وزیر خارجه فرانسه با تاکید بر اینکه جزئیات بیشتر درباره طرح آمریکا و فرانسه به زودی اعلام می‌شود، گفت: از دو طرف می‌خواهم که بدون تعلل آتش‌بس را بپذیرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.