مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری طی دو روزی که از حضورش در نیویورک می‌گذرد، با سخنرانی‌ها و دیدارهایش با مقامات کشورهای مختلف، به بیان سیاست‌های ایران درخصوص آنچه این روزها در جهان می‌گذرد، پرداخت. او در این نشست‌ها با تاکید بر اینکه ایران به دنبال تعامل سازنده، سالم و برابر با همه کشورهای دنیا است، بر پایبندی ایران به برجام تاکید کرد. او همچنین تصریح کرد: ما برای بازگشت به تعهدات خود در توافق صورت گرفته آمادگی کامل داریم، اما نمی‌شود که آمریکا و کشورهای اروپایی حاضر به اجرای تعهدات خود نباشند و در مقابل از ما بخواهند که به تعهدات خود بازگردیم. او طی دیدارهایش با مقامات کشورهای مختلف جنایات رژیم صهیونیستی در قبال غزه و لبنان را محکوم کرد. پزشکیان همچنین در دیدارش با رئیس شورای اروپا تاکید کرد: ایران موشک بالستیک در اختیار روسیه قرار نداده است.

آمادگی کامل برای بازگشت به برجام

رئیس‌جمهوری اول مهرماه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیدار و گفت‌وگو با روسای جمهور کشورهای مختلف جهت ایجاد صلح و امنیت در جهان همچنین تبادل‌نظر با ایرانیان خارج کشور برای خنثی کردن جوی که دشمنان در خارج، علیه ایران ایجاد کرده‌اند، عازم نیویورک شد. دیدار با مقامات اروپایی، سران کشورهای منطقه‌ای و گفت‌وگو با مدیران رسانه‌های آمریکایی از جمله برنامه‌های نخستین روز حضور رئیس‌جمهور در نیویورک بود‌. پزشکیان در نشست با مدیران ارشد بیش از ۴۰ رسانه‌ آمریکایی گفت: ایران آن چیزی نیست که رسانه‌های دنیا نشان می‌دهند و آماده‌ایم با همه دنیا در صلح و امنیت زندگی کنیم. به گزارش «ایرنا»، وی افزود: ما با اولویت تعامل با همسایگان به‌دنبال ایجاد چارچوب‌های مشخص با حفظ حریم، حدود و امنیت کشورهای منطقه و تنظیم روابط بر اساس دوستی و مشارکت جمعی برای جلوگیری از ناامنی در منطقه هستیم.

رئیس‌جمهوری افزود: ما به هیچ‌وجه به دنبال جنگ و ناامنی در جهان نیستیم و آمده‌ایم در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز پیام صلح و دوستی خود را به گوش همه کشورها و ملت‌های جهان برسانیم. پزشکیان تصریح کرد: ما برای بازگشت به تعهدات خود در توافق برجام آمادگی کامل داریم، اما نمی‌شود که آمریکا و کشورهای اروپایی حاضر به اجرای تعهدات خود نباشند و در مقابل از ما بخواهند که به تعهدات خود بازگردیم. پزشکیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاخیر در پاسخ به اقدامات رژیم اسرائیل ناشی از عدم توانایی جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: ترور شهید هنیه بر اساس تمام قوانین بین‌المللی محکوم است و قطعا بدون پاسخ نیز نخواهد ماند، جمهوری اسلامی ایران در زمانی که آمریکا و کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کردند، پاسخ حمله به کنسولگری ایران را داد و ثابت کرد که می‌تواند به جنایات این رژیم پاسخ دهد، اما نمی‌خواهیم عامل بی‌ثباتی و نا‌امنی در منطقه باشیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه در جنگ اوکراین نیز اظهار کرد: ما به هیچ‌وجه از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت نکرده و نخواهیم کرد. برای ما مرزها و حریم کشورها دارای احترام است، نباید نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه سکوت کرد و دیگران را به تجاوزگری متهم کرد. ما خواهان صلح و ثبات و آرامش و امنیت در جهانیم و رویکرد ما در این زمینه صادقانه و برآمده از باورها و اعتقادات ما است.

هشدار گسترش جنگ در کل منطقه

بخش دیگری از برنامه‌های پزشکیان در نیویورک، گفت‌وگوی اختصاصی با «فرید زکریا» خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان بود. او در این گفت‌وگو هشدار داد که «خطر دامن‌گیر ‌شدن آتش رخدادهای فعلی(در لبنان) در کل منطقه وجود دارد.» به گزارش «ایسنا» او هشدار داد: «ما نباید اجازه بدهیم که لبنان به غزه دیگری در دستان اسرائیل تبدیل شود.»

تاکید بر جهانی عاری از سلاح کشتارجمعی

رئیس‌جمهوری دوشنبه شب به وقت تهران هم در نشست سران میثاق آینده در نیویورک هم حضور پیدا کرد. او در سخنانی در این نشست تاکید کرد: تحریم‌های یک‌جانبه دستیابی به توسعه پایدار را متوقف می‌کند. رئیس‌جمهور در سخنرانی خود پیشنهاد کرد دبیرکل سازمان ملل متحد با کشورهای قربانی تحریم‌های یکجانبه، گزارش‌ جامعی به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه دهد. وی گفت: ما خواستار اصلاحات فوری در ساختار حکمرانی و موسسات مالی بین‌المللی برای تضمین به کشورهای در حال توسعه در تصمیم‌گیری‌ها، هنجارسازی‌ها و شکل‌گیری ساختار عادلانه و پاسخگو برای رفع نیازهای مالی این کشورها هستیم. به گزارش «ایسنا» وی همچنین تصریح کرد: ما خواستار جهانی عاری از سلاح هسته‌ای و منطقه‌ای عاری از سلاح کشتار جمعی بدون هیچ پیش‌شرطی در خاورمیانه هستیم. پزشکیان روز گذشته نیز در دومین روز حضورش در نشستی با حضور نمایندگان ادیان الهی حاضر شد و کشتار زنان و کودکان به اسم تمدن را شرم‌آور توصیف کرد‌.

دیدارهای پزشکیان در نیویورک

همچنین مسعود پزشکیان در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل دیدارهایی با مقامات بلند‌پایه کشورها داشت‌. در همین راستا او روز دوشنبه با ویولا آمهرد رئیس‌جمهور سوئیس، الکساندر اشتوب رئیس‌جمهور فنلاند، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان و همچنین باشارل میشل رئیس شورای اروپا گفت‌وگو کرد. در این دیدارها طرفین بر گسترش روابط و رفع برخی مشکلات میان یکدیگر تاکید کردند. پزشکیان در این دیدارها بر خاتمه پیدا کردن کشتار در غزه و لبنان تاکید کرد‌. رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به نیویورک، عصر دوشنبه به وقت محلی‌ با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، دیدار و گفت‌وگو کرد‌.

روز گذشته نیز عبدالله دوم پادشاه اردن و رئیس‌جمهوری ایران در دیدار با یکدیگر در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بر ضرورت و اهمیت کاهش تنش‌ها در منطقه تاکید کردند. دیدار و گفت‌وگو با شارل میشل، رئیس شورای اروپا بخش دیگری از این دیدارها بود. به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور در این دیدار گفت: ایران هرگز موشک بالستیک به روسیه نداده و در جنگ میان روسیه و اوکراین نیز صرفا به‌دنبال توقف درگیری‌ها و برقراری صلح است. به گزارش «ایسنا»، شارل میشل نیز در این دیدار با سازنده توصیف کردن گفت‌وگوی تلفنی خود با پزشکیان گفت: انتخاب جناب‌عالی به ریاست‌جمهوری را پنجره و فرصت جدیدی برای احیای گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا می‌دانیم.

 پاسخ دولت به شیطنت‌های رسانه‌ای

در این بین برخی سخنان پزشکیان با مدیران ارشد رسانه‌ای آمریکا با حواشی همراه شد. براساس گزارش‌ها روز دوشنبه بلومبرگ تیتری از اظهارات پزشکیان در جمع مدیران ارشد رسانه‌ای آمریکا منتشر کرد که حاشیه‌ساز شد. بلومبرگ مدعی شده بود که پزشکیان اظهار کرده، «ایران حاضر است سلاح‌های خود را زمین بگذارد به شرط آنکه اسرائیل هم سلاح‌هایش را زمین بگذارد.» در همین رابطه فایلی از اظهارات رئیس‌جمهور توسط شبکه ایران‌اینترنشنال منتشر شد که به حواشی و ابهامات پیرامون این موضوع بیشتر دامن زد. به گزارش «ایرنا»، بلومبرگ در یک شیطنت رسانه‌ای دیگر همچنین مدعی شده بود رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با رسانه‌های آمریکایی گفته است ایران آماده کاهش تنش با اسرائیل است. انتشار این مطالب موجب شد تا تیم سیاست خارجی و سیاسی که رئیس‌جمهوری را در سفر به نیویورک همراهی می‌کنند به توضیح سخنان پزشکیان بپردازند.

ازجمله عباس عراقچی، وزیر امورخارجه که نقل قول برخی رسانه‌ها از رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه ایران آماده کاهش تنش با رژیم اسرائیل است را به‌شدت تکذیب کرد و گفت که آقای پزشکیان به هیچ عنوان چنین اظهاراتی نداشته است. وی تاکید کرد: برعکس آنچه نقل شده است آقای دکتر پزشکیان در دیدار با برخی مدیران رسانه‌های آمریکا، به‌شدت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و تهاجم آن رژیم به لبنان را محکوم کرده و تاکید کردند که این جنایات با هیچ یک از معیارهای انسانی و بین‌المللی همخوانی ندارد و باید متوقف شود. ایشان همچنین به صراحت ابراز داشتند که این جنایات و از جمله جنایت ترور شهید هنیه در تهران، بی‌پاسخ نخواهند ماند و این پاسخ در زمان خود به اجرا درخواهد آمد. عراقچی افزود: جمهوری اسلامی ایران مسلما نسبت به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان بی‌تفاوت نخواهد بود و به صورت همه‌جانبه از لبنان دفاع و حمایت خواهد کرد.

 محمدجواد ظریف، معاون امور راهبردی رئیس‌جمهور نیز در دفاع از مسعود پزشکیان در یادداشتی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دکتر پزشکیان مستدل‌ترین دفاع از مقاومت مردم فلسطین، لبنان و یمن را در نیویورک بیان کردند و با صریح‌ترین عبارات، جنایات رژیم اسرائیل و برخورد دوگانه کشورهای غربی با موضوعاتی همچون تسلیحات، جنگ و حقوق بشر را افشا کردند و نشان دادند که این اسرائیل نسل‌کش است که متجاوز، دارنده‌ سلاح هسته‌ای و تهدید منطقه و جهان بوده و بر بنیاد ترور و آپارتاید شکل گرفته و تداوم یافته است، نه ایران که مدافع قربانیانِ اشغال و نسل‌کشی، منادی صلح و مطالبه‌گرِ خلع سلاح هسته‌ای در منطقه و جهان است. او با تاکید براینکه در دام روایت‌سازانی که ۷۰ سال است چهره‌ای وارونه از منطقه ما ساخته‌اند نیفتیم و به جای رسانه‌های صهیونیستی به خدمتگزاران خود اعتماد کنیم نوشت: بیاییم یک بار و برای همیشه در یک «وفاق ملی» روایت خطرناک و دروغین امنیتی‌سازی اسرائیل از ایران و مقاومت را نابود کنیم.

در تهران نیز شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در این خصوص در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: درباره نقل قول کذب منتسب به رئیس‌جمهور درباره رژیم صهیونیستی نیز به اطلاع‌ می‌رساند که چنین اظهاراتی به هیچ عنوان از سوی رئیس محترم جمهوری اسلامی بیان نشده و اتفاقا برخلاف آنچه مطرح شد، دکتر پزشکیان در دیدار با مدیران رسانه‌های آمریکایی به‌شدت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و تهاجم آن رژیم به لبنان را محکوم و تاکید کردند که این جنایات با هیچ یک از معیارهای انسانی و بین‌المللی همخوانی ندارد و باید متوقف شود.