تبدیل نمایندگان ویژه به مشاوران رییس جمهور

دنیای اقتصاد- محمود احمدی نژاد، رییس‌جمهور در احکام جداگانه‌ای مشاوران خود را در امور خاورمیانه، آسیا، افغانستان، دریای خزر، آفریقا و آمریکای لاتین منصوب کرد. بر اساس این احکام اسفندیار رحیم مشایی، سیدشمس الدین حسینی، حمید بقایی‌، محمد عباسی، محمدمهدی آخوندزاده و ابوالفضل ظهره‌وند به ترتیب به عنوان مشاوران رییس‌جمهور در امور خاورمیانه، آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین، دریای خزر و افغانستان منصوب شدند. این در حالی است که احمدی نژاد در اول شهریور ماه سال جاری در احکام جداگانه‌ای اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی‌، محمدمهدی آخوندزاده و ابوالفضل ظهره‌وند را به ترتیب به عنوان «نمایندگان ویژه» رییس‌جمهور در امور خاورمیانه، آسیا، دریای خزر و افغانستان منصوب کرده بود. تعیین نمایندگان ویژه اعتراض‌هایی را درباره موازی کاری در سیاست خارجی به وجود آورد و مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر هیات دولت نسبت به رفع موازی‌کاری تذکر دادند و سرانجام دیروز روزنامه ایران‌، ارگان دولت به نقل از محمدجعفر بهداد، معاون امور سیاسی دفتر رییس‌جمهور از صدور احکام جدید احمدی نژاد خبر داد و نوشت: تدبیر دکتر احمدی‌نژاد در اجرای رهنمود رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت پرهیز از موازی‌کاری در سیاست خارجی، موجب تبدیل جایگاه نمایندگان ویژه به مشاوران رییس‌جمهور شده است.

به گفته بهداد، در احکام جدید مشاوران رییس‌جمهور در مناطق شش‌گانه قاره‌ای و منطقه‌ای بر همکاری متقابل مشاوران و وزارت امور خارجه تاکید شده است.

به گزارش ایرنا، در متن حکم احمدی‌نژاد برای اسفندیار رحیم مشایی آمده است: نظر به تعهد‌، دانش و تجربیات مفید جنابعالی‌، به موجب این حکم به عنوان مشاور رییس‌جمهور در امور خاورمیانه منصوب می‌شوید. توسعه روابط و گسترش همکاری‌های متقابل بین جمهوری اسلامی‌ایران و کشورهای خاورمیانه در ابعاد گوناگون به منظور بهره گیری از ظرفیت‌های عظیم این منطقه راهبردی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این زمینه لازم است کلیه دستگاه‌های اجرایی در بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های ملی و در هماهنگی با وزارت امور خارجه‌، در جهت تسهیل و تسریع در پیشبرد اهداف و منافع ملی و بین‌المللی نظام با انسجام کامل عمل کنند. از جناب عالی انتظار می‌رود ضمن استفاده از همکاری وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مرتبط، فرآیند تصمیم‌گیری و اقدامات اجرایی مربوطه را مورد مداقه مستمر قرار داده و چگونگی تمشیت امور را به اینجانب گزارش نمایید. در متن حکم احمدی‌نژاد برای سیدشمس‌الدین حسینی نیز آمده است: نظر به تعهد‌، دانش و تجربیات مفید جنابعالی‌، به موجب این حکم به عنوان مشاور رییس‌جمهور در امور آفریقا منصوب می‌شوید. توسعه روابط و گسترش همکاری‌های متقابل بین جمهوری اسلامی‌ایران و کشورهای آفریقایی در ابعاد گوناگون به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم قاره آفریقا از اهمیت زیادی برخوردار است. در این زمینه لازم است کلیه دستگاه‌های اجرایی در بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های ملی و در هماهنگی با وزارت امور خارجه‌، در جهت تسهیل و تسریع در پیشبرد اهداف و منافع ملی و بین‌المللی نظام با انسجام کامل عمل کنند. از جناب عالی انتظار می‌رود ضمن استفاده از همکاری وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مرتبط، فرآیند تصمیم‌گیری و اقدامات اجرایی مربوطه را مورد مداقه مستمر قرار داده و چگونگی تمشیت امور را به اینجانب گزارش نمایید.

همچنین در متن حکم احمدی نژاد برای حمید بقایی آمده است: نظر به تعهد‌، دانش و تجربیات مفید جنابعالی‌، به موجب این حکم به عنوان مشاور رییس‌جمهور در امور آسیا منصوب می‌شوید. توسعه روابط و گسترش همکاری‌های متقابل بین جمهوری اسلامی‌ایران و کشورهای آسیا در ابعاد گوناگون به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم این قاره بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است. در این زمینه لازم است کلیه دستگاه‌های اجرایی در بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های ملی و در هماهنگی با وزارت امور خارجه‌، در جهت تسهیل و تسریع در پیشبرد اهداف و منافع ملی و بین‌المللی نظام با انسجام کامل عمل کنند. از جناب عالی انتظار می‌رود ضمن استفاده از همکاری وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مرتبط، فرآیند تصمیم‌گیری و اقدامات اجرایی مربوطه را مورد مداقه مستمر قرار داده و چگونگی تمشیت امور را به اینجانب گزارش نمایید.

احمدی نژاد در حکم محمد عباسی نیز نوشته است: نظر به تعهد‌، دانش و تجربیات مفید جنابعالی‌، به موجب این حکم به عنوان مشاور رییس‌جمهور در امور آمریکای لاتین منصوب می‌شوید. توسعه روابط و گسترش همکاری‌های متقابل بین جمهوری اسلامی ‌ایران و کشورهای آمریکای لاتین در ابعاد گوناگون به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم این قاره از اهمیت زیادی برخوردار است. در این زمینه لازم است کلیه دستگاه‌های اجرایی در بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های ملی و در هماهنگی با وزارت امور خارجه‌، در جهت تسهیل و تسریع در پیشبرد اهداف و منافع ملی و بین‌المللی نظام با انسجام کامل عمل کنند. از جنابعالی انتظار می‌رود ضمن استفاده از همکاری وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مرتبط، فرآیند تصمیم‌گیری و اقدامات اجرایی مربوطه را مورد مداقه مستمر قرار داده و چگونگی تمشیت امور را به اینجانب گزارش نمایید.

حکم رییس‌جمهور برای محمد مهدی آخوندزاده نیز بدین قرار است: نظر به تعهد‌، دانش و تجربیات مفید جنابعالی‌، به موجب این حکم به عنوان مشاور رییس جمهور در امور دریای خزر منصوب می‌شوید. توسعه روابط و گسترش همکاری‌های متقابل بین جمهوری اسلامی‌ایران و کشورهای حوزه دریایی خزر در ابعاد گوناگون به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم این منطقه مهم از اهمیت زیادی برخوردار است. در این زمینه لازم است کلیه دستگاه‌های اجرایی در بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های ملی و در هماهنگی با وزارت امور خارجه‌، در جهت تسهیل و تسریع در پیشبرد اهداف و منافع ملی و بین‌المللی نظام با انسجام کامل عمل کنند. از جنابعالی انتظار می‌رود ضمن استفاده از همکاری وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مرتبط، فرآیند تصمیم‌گیری و اقدامات اجرایی مربوطه را مورد مداقه مستمر قرار داده و چگونگی تمشیت امور را به اینجانب گزارش نمایید.

احمدی‌نژاد همچنین در حکم ابوالفضل‌ظهره‌وند نوشته است: نظر به تعهد‌، دانش و تجربیات مفید جنابعالی‌، به موجب این حکم به عنوان مشاور رییس‌جمهور در امور افغانستان منصوب می‌شوید. توسعه روابط و گسترش همکاری‌های متقابل بین جمهوری اسلامی‌ایران و افغانستان در ابعاد گوناگون به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. در این زمینه لازم است کلیه دستگاه‌های اجرایی در بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های ملی و در هماهنگی با وزارت امور خارجه‌، در جهت تسهیل و تسریع در پیشبرد اهداف و منافع ملی و بین‌المللی نظام با انسجام کامل عمل کنند. از جنابعالی انتظار می‌رود ضمن استفاده از همکاری وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مرتبط، فرآیند تصمیم‌گیری و اقدامات اجرایی مربوطه را مورد مداقه مستمر قرار داده و چگونگی تمشیت امور را به اینجانب گزارش نمایید.

اعتراض‌ها به تعیین نمایندگان ویژه

انتصاب نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در امور بین‌الملل در ابتدای شهریورماه با واکنش‌ها و نقدهای متعددی روبه‌رو بوده است. در ابتدا برخی از نمایندگان مجلس این اقدام را موازی‌کاری خواندند که موجب تضعیف وزارت خارجه می‌شود. رهبر انقلاب اسلامی ‌نیز در تاریخ ۸ شهریور در جمع اعضای هیات دولت، وزارت امور خارجه را مسوول هدایت منسجم و برنامه‌ریزی شده همه مسائلی دانستند که به نوعی با سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها مربوط می‌شود. در این میان، موضوع‌ این انتصابات با سخنان حمید بقایی، نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور آسیا و واکنش متکی وارد فاز تازه‌ای شد. بقایی یکشنبه هفته گذشته از انتخاب دو تن دیگر به عنوان نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در حوزه‌های آفریقا و آمریکای جنوبی و از پیروزی‌های دیپلماتیک کشور در حوزه میراث‌ فرهنگی کشور خبر داده و گفته بود: این پیروزی سند محکمی‌در احراز شایستگی افرادی است که انتقاداتی نسبت به انتصاب آنها مطرح شده است. همین سخنان بود که واکنش غیرمنتظره وزیر خارجه را در پی داشت. متکی درباره این سخنان گفته بود: مشخص نیست آقای بقایی بر اساس کدام مسوولیت و از چه جایگاهی این‌گونه سخنان نسنجیده را بیان می‌کند؛ در حالی که هنوز آثار منفی اظهارات اخیر ایشان که موجب بروز مشکل در روابط خارجی شد، از بین نرفته است. وزیر خارجه ضمن فصل‌الخطاب دانستن نظر صریح مقام معظم رهبری در پرهیز از موازی کاری در سیاست‌ خارجی اظهار کرده بود: تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور به ویژه در شرایط کنونی آن هم توسط برخی از اعضای دولت مصداق بارز «بر شاخه نشستن و بن بریدن» است. در پی این حوادث بود که برخی رسانه‌های خارجی از استعفای متکی خبر دادند‌، این اخبار اما از سوی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه تکذیب شد.