انتقاد از بودجه سنگین شرکت‌های دولتی

او ادامه داد: در خصوص شرکت‌های دولتی شفافیت وجود ندارد که ما متوجه شویم این شرکت‌ها که رقم به این بزرگی بودجه دریافت می‌کنند، چه عملکردی داشتند و چرا باید چنین بودجه سنگینی را در سال ۱۴۰۲ دریافت کنند؟ این در حالی است که بودجه عمومی ۲۱۶۴ همت است.  

افزایش بودجه عمرانی اسمی است نه واقعی

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رشد کم بودجه عمرانی در لایحه بودجه ۱۴۰۲، تاکید کرد: بودجه عمرانی ۳۲۸ همت تملک دارایی سرمایه‌ای است و ۲۶ درصد افزایش داشته است. اما این افزایش ناشی از تورم است. به عبارت دیگر افزایش بودجه عمرانی اسمی است نه واقعی.    

کدام بندها حذف شدند؟  

او با اشاره به حذف برخی بندها از لایحه بودجه ۱۴۰۲، اظهار کرد: بحث دیگر در خصوص حقوق و مزایای مدیران شرکت‌ها است. در تبصره ۲ بند «ه» جزء ۲ بودجه سال جاری قرار بود دستور‌العمل سامان‌دهی حقوق و مزایای مدیران و اعضای هیات‌مدیره تا پایان اردیبهشت ماه مشخص شود، اما این اتفاق نیفتاد. روز گذشته از مسوولان سازمان امور استخدامی سوال کردم و اعلام کردند ماه پیش این دستورالعمل را تهیه کرده‌اند، اما در گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱ این موضوع دیده نمی‌شود. جالب این است که این بند را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف کرده‌اند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همچنین مفاد مربوط به دستور‌العمل احراز صلاحیت مدیران در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف شده است. در بند الف تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۱ گفته بودیم؛ «سازمان ادارای استخدامی مکلف است با همکاری سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت اقتصاد دستور‌العمل احراز صلاحیت مدیران عامل، اعضای هیات‌مدیره و افرادی که به نمایندگان صاحب سهم در شرکت‌ها به عنوان عضو هیات‌مدیره معرفی می‌شوند، مشخص کند.» این بند برای این بود که در خصوص انتصابات و حقوق و مزایا شفافیت ایجاد شود، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف شده است. دیوان محاسبات هم در گزارش تفریغ بودجه ۸ ماهه اعلام کرده است که این حکم قانونی اجرا نشده و فاقد عملکرد است. این در حالی است که سالانه حجم سنگینی از بودجه را به شرکت‌های دولتی اختصاص می‌دهیم.  توسلی‌ با بیان اینکه وضعیت تصفیه چند شرکت نامشخص است، تصریح کرد: نامشخص بودن تصفیه چند شرکت مهم  مطرح است که در جزء ۴ تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۱ گفته بودیم که «روسای مجامع عمومی شرکت‌های در حال تصفیه مندرج در پیوست ۳ قانون بودجه و شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و استانی سازمان انرژی‌های نو و سازمان بهره‌وری انرژی مکلف‌اند حداکثر تا پایان مرداد ختم فرآیند تصفیه را اعلام کنند.»؛ اما این قانون اجرا نشده است.  او با اشاره به درآمدهای نفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ از محل فروش نفت و میعانات گازی ۶۰۳ همت درآمد پیش‌بینی کرده‌اند و حدود ۳۰ درصد بودجه به نفت وابسته است.  این نماینده مجلس تاکید کرد: تحقق درآمدهای نفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به فاکتور‌های مهمی بستگی دارد. یکی از این فاکتورها وضعیت روابط سیاسی و بین‌المللی ما است.  

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تصمیم دولت برای عدم اعلام فهرست شرکت‌های زیر مجموعه وزارتخانه‌ها، گفت: بند «ج» تبصره ۲ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف شده است. این بند در خصوص اعلام فهرست شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌ها است که مجموع سهام آنها کمتر از ۵۰ درصد است که ۳۴۹ شرکت از جمله شرکت عمران پردیس از شرکت‌های زیر‌مجموعه وزارتخانه‌ها هستند. طبق گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱ شرکت پالایش نفت تبریز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به خزانه واریز کرده است. این در شرایطی است که قرار بوده این شرکت‌ها ده‌ها هزار میلیارد تومان پول به خزانه واریز کنند. این موضوعات از ابهاماتی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد.