حسین امیرعبداللهیان همچنین از تماس مستمر با طرف‌های مختلف عراقی برای بر‌گزاری پرشور مراسم اربعین خبر داد. اعلام کناره‌‌‌‌‌‌‌گیری دائمی مقتدی‌صدر از فعالیت‌‌‌‌‌‌‌ سیاسی که روز دوشنبه در واکنش به صدور بیانیه آیت‌الله سید‌کاظم حائری، از مراجع تقلید برای کناره‌‌‌‌‌‌‌گیری از مرجعیت صورت گرفت، صحنه سیاسی عراق را در شوک و بحران بزرگ فرو برد.  در چنین فضایی، سفارت ایران در بغداد از زوار ایرانی خواست که از هرگونه سفر و تردد به بغداد، کاظمین و سامرا خودداری کنند و از سوی دیگر مرزهای زمینی ایران و عراق بسته شد و پروازها از تهران به بغداد هم متوقف شد. وزیر امورخارجه ایران نیز در پستی در اینستاگرام درباره حوادث و ناآرامی‌‌‌‌‌‌‌های روز دوشنبه در عراق نوشت: از شروع حوادث دوشنبه در عراق من و همکارانم تمام اتفاقات را با دقت پیگیری کرده و در تماس مستمر با طرف‌‌‌‌‌‌‌های مختلف عراقی تمام تلاش خود را برای بر‌گزاری پرشور اربعین حسینی و حفظ سلامت زائران ایرانی عتبات‌عالیات به‌کار بسته‌‌‌‌‌‌‌ایم.

وی به گفت‌‌‌‌‌‌‌وگوی تلفنی‌‌‌‌‌‌‌اش با محمدکاظم آل‌صادق، سفیر ایران در بغداد اشاره کرد و افزود: به ایشان ماموریت دادم تمام توان سفارتخانه و سرکنسولگری‌‌‌‌‌‌‌هایمان در عراق را برای رسیدگی به زائران عزیزمان قرار دهند و به خانواده‌‌‌‌‌‌‌هایی که عزیزانشان در عراق هستند اطمینان می‌‌‌‌‌‌‌دهم مجموعه وزارت‌خارجه جمهوری‌اسلامی ایران با تمام توان در حال هماهنگی و تدبیر برای حفظ آرامش و سلامت زوار ایرانی است. امیرعبداللهیان در پست دیگری در اینستاگرام به تماس تلفنی با سفیر کشورمان در عراق و سرکنسول‌‌‌‌‌‌‌های ایران در کربلا و نجف و پیگیری آخرین وضعیت سلامت و امنیت زائران ایرانی اشاره کرد.

همزمان، فرمانده مرزبانی ایران با بیان توصیه‌هایی به هموطنان گفت: تا زمانی‌که امنیت در عراق برقرار شود، مرز بسته خواهد بود. سردار احمدعلی گودرزی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به وضعیت مرزهای ایران در پی بروز ناآرامی و درگیری‌‌‌‌‌‌‌های داخلی عراق، گفت: از زمان رخداد این اتفاقات، فرماندهی انتظامی در مرز عراق، نیروهای خود و تجهیزات اپتیک را افزایش داده و تقویت کرده است. دستورات لازم نیز برای هوشیاری کافی نسبت به این اتفاقات صادرشده است. سردار گودرزی اظهار کرد: این شرایط تا زمانی‌که آمادگی لازم از سوی عراق برای بازگشایی مرز وجود داشته باشد، ادامه خواهد یافت. امیدواریم این وضعیت به‌زودی حل شود. چندساعت پس‌از این اظهار نظر رئیس سازمان گذرگاه‌‌های مرزی عراق از بازگشایی مرزها خبر داد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای‌اسلامی دیگر مقامی بود که نسبت به تحولات عراق واکنش نشان داد. ابوالفضل عمویی با بیان اینکه امنیت در عراق به توسعه صلح و ثبات در منطقه ما کمک می‌کند، گفت: همه گروه‌های عراقی با تمسک بر روال قانونی، مسیر دوری از خشونت و گفت‌وگو را درپیش گیرند که این به نفع مردم عراق و خواسته مردم ایران است.  به گزارش «ایسنا» ابوالفضل عمویی در جمع خبرنگاران درخصوص تحولات اخیر کشور عراق گفت: برای ما تحولات اخیر در عراق از دو جهت مهم و حساس است، اول اینکه عراق کشور مهمی برای جمهوری‌اسلامی ایران است و ما این کشور را به‌عنوان همسایه و هم‌کیش خود می‌دانیم لذا امنیت عراق بر امنیت کل منطقه تاثیر دارد، از این جهت صلح و ثبات در عراق یکی از خواسته‌های ایران است.

وی افزود: موضوع دوم ایام خاص اربعین است، بسیاری از زائران ایرانی و شیفتگان اهل بیت(ع) از کشورهای شرقی عراق از مسیر ایران به عتبات سفر می‌کنند که در این بازه ناامن شدن این کشور و بسته شدن مرزها نگرانی ویژه‌ای ایجاد کرده است. انتظار داریم هرچه سریع‌تر و با شکل‌گیری یک روند قانونی در عراق، صلح و ثبات به این کشور برگردد. امنیت در عراق به توسعه صلح و ثبات در منطقه ما کمک می‌کند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: جمهوری‌اسلامی ایران با همه طرف‌های عراقی ارتباط دارد اما دخالتی در تحولات این کشور ندارد. ما تاکید داریم همه گروه‌های عراقی با تمسک بر روال قانونی مسیر دوری از خشونت و گفت‌وگو را درپیش گیرند که این به نفع مردم عراق و خواسته مردم ایران است.