سردرگمی بـزرگ در هیـات حاکمه آمریکا عکس: President.ir

روحانی درادامه سخنانش با بیان اینکه اخیرا آمریکایی‌ها، سردرگم شده و کارهای عجیب و غریب انجام می‌دهند که تا به حال در دنیای سیاست سابقه نداشته اظهار کرد: آنها دچار ناتوانی ذهنی شده‌اند و امروز کاخ سفید دچار معلولیت ذهنی شده و نمی‌داند چه کاری انجام می‌دهد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه‌شب در اقدامی بی‌سابقه با امضای یک فرمان اجرایی جدید تحریم‌هایی را علیه مقام معظم رهبری و دفتر ایشان اعمال کرد. او طی سخنانی همچنین گفت که این تحریم‌ها در واکنش به ساقط کردن پهپاد آمریکا که اخیرا در نزدیکی تنگه هرمز ازسوی نیروی هوافضای سپاه پاسداران سرنگون شد، اجرایی می‌شود. همزمان استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که هشت فرمانده سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های تازه آمریکا قرار گرفته‌اند. وی همچنین گفت که طی چند روز آینده محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در لیست تحریم‌های آمریکا قرارخواهد گرفت.

از همین رو روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید گفت:‌ تحریم بالاترین مقام سیاسی، اجتماعی، دینی و معنوی یک کشور که نه تنها رهبر ایران، بلکه رهبر عاشقان انقلاب اسلامی و مسلمانان و شیعیان در سراسر جهان است، اقدامی مضحک و وقیحانه است.رئیس‌جمهور افزود: امروز جمع کثیری از مردم در لبنان، سوریه، افغانستان، پاکستان، هند و سایر نقاط جهان اعم از شیعه و غیر شیعه، علاقه‌مند، عاشق و مطیع فرامین رهبر معظم انقلاب هستند و اینکه یک انسان عقل خود را از دست داده و دست به اقدامی وقیحانه بزند، خنده‌دار است.

همچنین به گزارش خبرگزاری صداو سیما، روحانی گفت: هیچ حکومتی اگر یک ذره خرد و تدبیر داشته باشد بالاترین مقام یک کشور را تحریم نمی‌کند. این نشان می‌دهد که دشمن ملت ایران امروز در یک شرایط و رفتار غیرعادی قرار گرفته است و این اقدامات روحیه مردم را افزایش داده و مردم می‌فهمند که دشمن از مسیر عقلانی به طور کامل خارج شده است. رئیس‌جمهور افزود: خوشمزه است، ما آنان را راه نمی‌دهیم؛ آنان می‌گویند شما نیایید؛ تحریم برای چه؟به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست ‌جمهوری، روحانی همچنین سر دادن شعار مذاکره از سوی آمریکایی‌ها و تصمیم به تحریم وزیر خارجه ایران همزمان با آن را نشان دروغ‌گویی دشمنان ملت ایران دانست و گفت: آمریکایی‌ها خودشان بلافاصله دروغ‌گویی خود را ثابت کردند، چراکه اگر به‌دنبال مذاکره بودند از شرایطی که به‌واسطه مذاکره به‌وجود آمده بود، خارج نمی‌شدند.رئیس‌جمهور با اشاره به مذاکرات فشرده و طولانی‌مدت دکتر ظریف به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزرای خارجه آمریکا از جمله تیلرسون گفت: آمریکایی‌ها خود عهد و پیمانشان را زیر پا گذاشتند و امضای خود را باطل کرده و اعلام کردند که دنیا نمی‌تواند به آنها اعتماد کند و هیچ اعتباری برایشان باقی نمانده است. در این شرایط چگونه آنها توقع دارند که مجددا و از ابتدا با ایران مذاکره کنند. روحانی ادامه داد: در تاریخ انقلاب ایران سابقه نداشته که وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه آمریکا، به طور مداوم حدود ۱۷ شبانه‌روز با هم مذاکره داشته باشند، اما در جریان توافق برجام این اتفاق افتاد و نشان داد که ما اهل مذاکره هستیم و در آن مذاکره هم به نتیجه رسیدیم. وی افزود: تا الان شما می‌گفتید ما با ملت ایران مشکلی نداریم و مشکل ما با دولت و نظام آن است، اما چرا در حال حاضر ملت ایران را تروریست می‌نامید و تمام تحریم‌ها را علیه ملت ایران به کار گرفته اید؟

صبر راهبردی ایران

رئیس‌جمهور با اشاره به انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا در تجاوز به حریم هوایی کشورمان گفت: گاهی پرنده‌ای حریم هوایی کشور را نقض می‌کند و فرصت برای مقابله با آن وجود دارد، اما در برخورد با این نقض حریم هوایی کشور در دقایق اولیه با آن برخورد کردیم و این پهپاد پس از نقض حریم هوایی ایران و عدم توجه به چند اخطار بلافاصله با استفاده از یک سامانه کاملا ایرانی مورد هدف قرار گرفت که این بسیار ارزشمند است.رئیس‌جمهور افزود: اگر این پهپاد به وسیله سامانه‌ای مانند اس۳۰۰ مورد هدف قرار می‌گرفت آن‌قدر اقدامی حائز اهمیت به‌شمار نمی‌رفت اما این سامانه، موشک و رادار آن ساخت ایران است و من دست همه آنهایی را که این صنعت داخلی را در وزارت دفاع ساخته و آنهایی را که از این ابزار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خوبی استفاده کردند، می‌بوسم.روحانی تاکید کرد: ما به‌دنبال تحقیر آمریکا نیستیم، اما این اقدام موجب ایجاد روحیه بزرگ برای ملت ایران شد و ثابت کرد که ما توانمندی لازم را در مقابله با تهدید دشمنان دارا هستیم.رئیس‌جمهور ادامه داد: این اقدام نمونه بارزی از این است که «می‌گوییم از آمریکا ترسی نداریم، اما صبری راهبردی خواهیم داشت»، یعنی متجاوز در حریم هوایی کشور ما پس از چند دقیقه منهدم می‌شود و این نشان‌دهنده قدرت ما است.

روحانی با بیان اینکه امروز اقتصاددانان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به شدت در حال یاری و تلاش هستند، گفت: علائم و نشانه‌ها در ماه‌های اخیر بهتر از ماه‌های گذشته است؛ به‌گونه‌ای‌که در خرداد تورم زیر یک درصد و به میزان ۸ / ۰ درصد، بوده است؛ همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه کاهش یافته و باز هم کاهش می‌یابد.

عده‌ای نگذاشتند مردم لذت ببرند

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سال‌هایی که برجام به ثمر رسیده بود و گشایشی ایجاد شده بود نیز عده‌ای اجازه ندادند، مردم از ثمرات آن لذت ببرند، خاطر نشان کرد: از همان ابتدا شروع به ایراد گرفتن کردند، هنگامی که شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری به کشور می‌آمدند، می‌گفتند که چرا این شرکت آمده است و وقتی می‌رفتند می‌گفتند که چرا رفته‌اند؛ قرارداد می‌بستیم، می‌گفتند خیانت به عالم بشریت شده است و اگر قراردادی برهم می‌خورد باز هم می‌گفتند خیانت کرده‌اند و در نهایت نگذاشتند که مردم این گشایش را حس کرده و از آن لذت ببرند.رئیس‌جمهور ادامه داد: در دوران گشایش برجام وقتی اقدام به خرید هواپیما می‌کردیم، عده‌ای در روزنامه‌ها می‌گفتند که چرا دولت هواپیما خریده و باید به جای آن اتوبوس می‌خرید و این در حالی است که نیاز کشور به هواپیمای جدید مشخص است.روحانی اظهار کرد: برای خرید هواپیما به حدی به دولت ایراد گرفتند که ناچار شدیم به مردم بگوییم که هزینه خرید هواپیماها از خزانه پرداخت نمی‌شود و هواپیماها پولشان را خودشان در می‌آورند. شرکت ایرباس برای اولین بار در تاریخ این شرکت خودش اعتبار گذاشت و هواپیما به ایران فروخت، اما عده‌ای نگذاشتند که مردم در روز خوشحالی لذت ببرند.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روحانی این موضوع را به لج بودن فردی در یک خانواده در یک عروسی تشبیه کرد و گفت: مادر شوهر زمانی که با عروس لج است آن‌قدر غر می‌زند و او را اذیت می‌کند همان شب عروسی هم نمی‌گذارد که عروس لذت ببرد و از اول می‌گوید این عروس نکبت بود، و ما بیچاره شدیم این آمد خانه.وی افزود: واقعا بعضی‌ها یک حالت مادر شوهری می‌گرفتند و مردم را خیلی اذیت کردند؛ ما که به اذیت شدن عادت داریم برای ما به هر حال مشکلی نیست.