شماره روزنامه ۶۰۶۴
|

  • آزادراه ۱۰۰۰ کیلومتری

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: اخیرا یکی از مقامات مسوول سابق، طی پیامی ‌‌به رئیس جمهور منتخب توصیه کرده که برای احداث سالانه حداقل یک‌هزار کیلومتر آزادراه در کشور هدف‌‌گذاری شود. وی این گونه استدلال کرده که این موضوع نیاز ارزی نداشته و مولد اشتغال فراوان بوده و می‌تواند تا حد قابل قبولی از تعداد حدود ۲۰هزار کشته و ۴۰۰هزار مجروح حوادث جاده‌‌ای در سال که خسارتی معادل ۷‌درصد تولید ناخالص ملی وارد کرده جلوگیری کند. البته وی همین پیشنهاد را در شهریور ماه ۱۳۹۳ طی مقاله‌‌ای به وزیر راه دولت یازدهم نیز ارائه کرده بود. «دنیای‌اقتصاد» امکان‌پذیری این موضوع را در گفت‌‌وگو با خدایار خاشع، ‌‌ دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار آزادراهی به بحث و بررسی گذاشته است.
  • در زمان ناترازی عرضه و تقاضا، آزادسازی قیمت بلیت ظلم به مردم است

    وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی بر اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت بلیت هواپیما با وجود آزاد‌سازی قیمت بلیت در زمان دریافت سوخت یارانه‌‌‌‌‌ای و سایر تسهیلات توسط شرکت‌‌‌‌‌های هواپیمایی گفت: زمانی که تقاضا و عرضه با یکدیگر همخوان و هم‌تراز بوده و به نقطه سر به سر رسیده باشد، این آزاد‌سازی می‌‌‌‌‌تواند به نفع توسعه صنعت هوایی باشد، اما در زمان این ناترازی، آزاد‌سازی قیمت بلیت ظلم به مردم است. مهرداد بذرپاش افزود:‌‌‌‌‌ شرکت‌‌‌‌‌های هواپیمایی تمایل دارند بلیت‌‌‌‌‌های خود را به بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند. این وظیفه بخش دولتی است که بر آن نظارت داشته باشد، ‌‌‌‌‌زیرا آزادسازی قیمت بلیت جز ظلم به مردم نیست.
  • پروندهٔ باز بلیت هواپیما

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور با مشکلاتی از جمله زمین‌گیری بخش عمده‌‌‌ای از هواپیماها و کمبود ناوگان، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما و ارائه سوخت و تسهیلات یارانه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی، ناترازی عرضه و تقاضا، کمبود قطعات به علت تحریم‌‌‌ها، وضعیت نامناسب خدمت‌‌‌رسانی در فرودگاه‌ها و نیاز به بهسازی و نوسازی مواجه است. در نشست خبری که با حضور مسوولان حمل‌ونقل هوایی کشور برای تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در صنعت هوایی برگزار شد، مسائل و مشکلات این صنعت به بحث و بررسی گذاشته شد.
  • رشد ١٠درصدی تجارت دریابرد

    علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری از رشد ١٠درصدی تجارت دریابرد خبر داد و گفت: با توجه به اقدامات انجام‌شده در حوزه تجارت خارجی و ایجاد ارزش‌افزوده در بنادر، فعالیت‌های تجاری دریابرد از ٢١۵میلیون تن به ٢٣٧میلیون تن رسیده و شاهد رشد ١٠درصدی در این حوزه بوده‌ایم. همچنین صادرات غیرنفتی از بنادر کشور ۵۶درصد رشد داشت.
  • باگ بزرگ بلیت هواپیما

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: با آزاد شدن قیمت‌‌‌گذاری بلیت هواپیما، برخی شرکت‌های ایرانی قیمت‌هایی تا ۶ میلیون تومان را برای پرواز تهران-مشهد به ثبت رساندند. این در حالی است که برخی شرکت‌های تراز جهانی می‌توانند همین مسیر را براساس دلار آزاد ۶۲‌هزار تومانی با کمتر از ۷۰۰‌هزار تومان سرویس‌دهی و پرواز کنند.
  • بهره‌‌‌برداری از ۳۸۷ کیلومتر راه‌‌‌آهن و ۲۳۶ کیلومتر آزادراه

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: در دولت سیزدهم ۳۸۷ کیلومتر راه‌‌‌آهن و ۲۳۶ کیلومتر آزادراه به بهره‌‌‌برداری رسید. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌‌ونقل کشور در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم که روز دوشنبه ۱۸ تیرماه در ساختمان دادمان برگزار شد، اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۳۸۷ کیلومتر مسیر ریلی با حضور رئیس‌جمهور شهید به بهره‌‌‌برداری رسید. همچنین در بخش آزادراهی ۲۳۶ کیلومتر عمدتا در سال ۱۴۰۲ به بهره‌‌‌برداری رسید که طولانی‌‌‌ترین آن آزادراه شیراز به اصفهان بود. در بخش بزرگراهی نیز ۲۰۱۵ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به بهره‌‌‌برداری رسید که کل استان‌‌‌ها به‌‌‌خصوص استان‌‌‌های شرقی کشور مانند شمال و جنوب سیستان و بلوچستان از آن بهره‌‌‌مند شدند.
  • دریافت تندیس برگزیده دومین اجلاس یکصد برند ملی با رویکرد مسوولیت اجتماعی

    هلدینگ دکا در دومین اجلاس سراسری یکصد برند ملی با رویکرد مسوولیت اجتماعی، تندیس برگزیده را دریافت کرد. مدیر روابط عمومی و ارتباطات هلدینگ دکا با اعلام این خبر گفت: این رویداد ملی همزمان با روز صنعت و معدن با حضور فعالان و چهره‌‌‌های اقتصادی و مدیران برندهای برتر کشور در مرکز همایش‌‌‌های بین‌المللی صدا‌و‌سیما برگزار شد. در این رویداد، شرکت‌ها، برندها و مجموعه‌‌‌هایی که اقدامات ماندگار و ارزشمندی در حوزه مسوولیت اجتماعی انجام داده‌‌‌اند، مورد تقدیر قرار گرفتند. به گزارش روابط عمومی دکا، محمدعلی یاری اظهار کرد: هلدینگ دکا از جمله مجموعه‌‌‌هایی بود که به دلیل انجام فعالیت‌‌‌های گسترده در حوزه مسوولیت اجتماعی، لوح تقدیر و تندیس برگزیده رویداد را دریافت کرد.
  • ترمز دولتی حمل‏‏‌ونقل ریلی

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: طبق مصوبات دولت و آیین‌نامه سهم بهینه دولت و بخش غیردولتی در فعالیت‌‌‌های راه و راه‌‌‌آهن که مصوبه شورای عالی سیاست‌‌‌های اصل ۴۴ بوده و در سال ۱۳۸۸ تصویب شده است، دولت مکلف بوده که دست از لکوموتیو‌داری بردارد، اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاده، بلکه در دوران اخیر مدیریت راه‌‌‌آهن به شدت به دنبال افزایش مالکیت دولتی نیز بوده است.
  • آغاز به‌‌کار دومین هواپیمای وارسی پرواز کشور

    ‌‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: دومین هواپیمای وارسی پرواز (فلایت‌‌چک) کشور پس از اتمام مراحل خرید، به کشور وارد شد و به صورت رسمی فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد. رضا نخجوانی، ‌‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه دومین هواپیمای وارسی پرواز (فلایت‌‌چک) کشور پس از اتمام مراحل خرید، به کشور وارد شد و به صورت رسمی فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد، گفت: این هواپیما پس از انجام مراحل ثبت قانونی پروازی در سازمان هواپیمایی کشوری، با اجرای عملیات وارسی پروازی سایت رادار تنگ‌‌ریز در استان فارس که از نوع MSSR/PSR با پهنای عملکرد ۷۰۰‌هزار کیلومترمربع در جنوب کشور است، فعالیت خود را آغاز کرد.
  • اتاق فکر ۵۰۰ پروژه ناتمام حمل‏‏‌ونقلی

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: ایران ظرفیت‌‌‌های استفاده‌نشده زیادی در بخش حمل‌ونقل دارد که یکی از دلایل مغفول ماندن این ظرفیت‌‌‌ها، نبود یک برنامه کلان تحت عنوان سند جامع حمل‌ونقل است. به اعتقاد کارشناسان در حمل‌ونقل کشور با سه حالت حمل‌ونقل با مبدأ و مقصد داخلی، حمل‌ونقل با مبدأ یا مقصد خارجی و حمل‌ونقل هم با مبدأ و هم با مقصد خارجی (کشور ما فقط در مسیر تردد آن قرار دارد) مواجه هستیم. هر سه این حالت‌های حمل‌ونقل اثرات مختلفی دارند. به عنوان نمونه در حمل‌ونقل داخلی باید به مکان‌‌‌یابی چشمه‌‌‌های بار یا نقاط تراکم مسافر و مقاصد مسافری توجه کرد.
  • به دنبال توقف آزادسازی نرخ پروازهای داخلی هستیم

    وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی گفت: وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا از طریق قوه قضائیه و سران قوا حکم صادر‌شده را متوقف کرده و مانع از افزایش بی‌‌‌رویه قیمت پروازهای داخلی شود.
  • بیماری تدریجی در شبکه ریلی

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: لکوموتیو یکی از ارکان سه‌گانه حمل‌ونقل ریلی در کنار واگن و خط است. لکوموتیوهای موجود در کشور از نظر مالکیت به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم می‌‌‌شوند. در طبقه‌بندی دیگر نیز به دو بخش لکوموتیو باری و مسافری تقسیم می‌‌‌شوند.
  • سلب کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه و شهرسازی

    رئیس دیوان عدالت اداری در نامه‌‌‌ای به وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اجرای رای صادره از هیات عمومی این دیوان در خصوص تعیین قیمت بلیت هواپیما، اختیارات این وزارتخانه را در کنترل قیمت بلیت هواپیما سلب کرد.
  • توسعه حمل‏‌ونقل با ‏‌ سرمشق همسایه‏‌ها

    دنیای اقتصاد-رضا دهقان: پیشینه ایجاد یک ساختار حاکمیتی برای موضوع حمل‌ونقل در دوران معاصر به سال ۱۲۶۰ و وزارتخانه فوائد عامه دوره ناصرالدین‌‌شاه بازمی‌گردد. یکی از وظایف و کارکردهای این وزارتخانه، مدیریت طرق و شوارع بود. اکنون ۱۴۰ سال از شکل‌‌گیری این ساختار گذشته، اما کشور ایران همچنان فاقد یک سند جامع برای بخش حمل‌ونقل است و اسناد بالادستی حوزه حمل‌ونقل ایران در چهار بخش سیاست‌‌های کلی نظام در حوزه حمل‌ونقل، آمایش سرزمینی، سیاست‌‌های کلی برنامه هفتم توسعه و اقتصاد دریا محور پراکنده شده است. این پراکندگی اسناد بالادستی باعث شده هر سازمانی در بخش حمل‌ونقل به صورت جزیره‌‌ای کار خود را انجام دهد و نظام یکپارچه‌‌ای در این بخش شکل نگیرد و همین باعث شده پیشرفت‌‌ها در حالت‌‌های مختلف هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌‌ای شفاف نباشد و همچنین مشخص نشود که افق حمل‌ونقل کشور به سمت کدام یک از این حالت‌‌ها در حال حرکت است.
  • دریافت گواهینامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان

    هلدینگ دکا در بیست و دومین همایش ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، گواهینامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را از دست وزیر صنعت، معدن و تجارت و‌‌‌ رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان دریافت کرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر