شماره روزنامه ۶۱۰۴
|

  • کت سبز بر تن بورس تهران

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: روز سه‌شنبه طی مراسمی با حضور عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در سازمان بورس آیین تکریم مجید عشقی و معارفه حجت‌اله صیدی به عنوان رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.
  • جامه‌آرایی سیاستگذار بورسی

    دنیای اقتصاد: شاخص‌کل بورس دوباره با واکنش به اظهارات وزیر اقتصاد با رشد ۰.۸درصدی تا ۲میلیون و ۸۴هزار واحد رسید، ضمن آنکه شاخص هموزن نیز با رشد ۰.۹درصدی رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد. بیش از ۲۰۰میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی به بازار سهام جذب شد و ارزش معاملات به ۳.۴همت رسید. وعده‏‏‏‏‌های همتی و رئیس جدید سازمان بورس در جهت بهبود بورس، اهالی بازار را تا حدودی خوشبین کرده‌است. تداوم روند صعودی نیاز به‌عملی‏‏‏‏‌شدن حرف‏‏‏‏‌ها و وعده‏‏‏‏‌ها دارد.
  • ارزیابی وعده رئیس سازمان بورس

    عباس گمار/مدرس مدعو دانشگاه صنعتی‌شریف، دانشکده اقتصاد و مدیریت
    آقای دکتر صیدی رئیس جدید سازمان بورس در یک نشست اخیرا بیان کردند؛ ارزش دلاری بورس باید ٣٠٠ تا ٤٠٠‌میلیارد باشد. در تحلیل این گزاره رئیس محترم سازمان باید گفت ارزش دلاری بورس خود معلول محرک‌های اصلی نرخ اخزا و بهره بین‌‌‌‌‌‌بانکی، ریسک و سودآوری حقیقی و اسمی شرکت‌هاست که هر سه محرک به‌صورت یک سیستم یکپارچه عمل می‌کنند و بر هم اثر متقابل‌دارند، بنابراین رشد پایدار بورس و رسیدن به ارزش بازار ٣٠٠ تا ٤٠٠‌میلیارد دلاری (با فرض وجود همین نمادهای فعلی) حاصل توامان سه شاخص زیر است:
  • فشار از بورس برداشته شد؟

    عاطفه چوپان
    شاخص‌کل بعد از ۴ روز منفی از دوشنبه مجددا در مدار صعودی قرار گرفته‌است. روز گذشته تابلوی معاملات شاهد سبزپوشی ۸۳‌درصدی نمادها بود و شاخص‌کل و هموزن بدون ملاحظه شرکت‌های بزرگ و کوچک عمدتا سبزرنگ بودند. تحلیلگران معتقدند پایان سال‌مالی برخی از کار‌‌گزاری‌ها و حقوقی‌های بازار فشار فروش را تا نیمه هفته به معاملات تحمیل کرده‌بود که احتمالا در ادامه هفته از بازار برداشته شده و شاهد کاهش فشار فروش در شاخص‌سازان خواهیم بود. علاوه‌بر این دیروز (سه‌شنبه) صیدی رسما سکاندار بورس شد تا در ادامه راه احتمالا شاهد تغییر در بدنه سازمان و همچنین تصمیماتی که در ادامه گرفته خواهد شد، باشیم. از طرف دیگر تاکید وزیر اقتصاد بر لزوم کاهش فاصله نرخ دلار نیما با بازار آزاد و کنترل نرخ بهره باعث‌شده اعتماد آرام‌آرام به بورس برگردد و در نتیجه شاهد رشد ملایمی در روند معاملات باشیم. علاوه‌بر این تاکید مسعود پزشکیان بر رفع مشکل FATF نیز موجی از خوش‌بینی را در بازارها ایجاد ‌کرده‌است، اما آنطور که کارشناسان می‌گویند به‌منظور جهش‌های قیمتی بازار سرمایه نیازمند اتفاقات بنیادی در مسائل یادشده ‌است.
  • بازگشت تقاضا به بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: در معاملات روز یکشنبه، هم نماد‌های شاخص‌ساز و هم نماد‌های کوچک با افزایش عرضه همراه شدند، اما در جریان دادوستد‌های روز گذشته، مجددا تقاضا به بازار برگشت و به مانند چند وقت اخیر، شدت تقاضا در نماد‌های کوچک بیش از نماد‌های بزرگ بازار بود. در سهام کوچک و متوسط بازار، پس از وقفه‌ای یک‌روزه، مجددا ارزش معاملات در محدوده بالایی به‌ثبت رسید‌که این موضوع می‌تواند امیدها را برای روز‌های آتی زنده نگه دارد.
  • برد بدون ریسک در بورس

    دنیای اقتصاد: با رشد نرخ بهره، صندوق‌های‏درآمدثابت، به یکی از بهترین ابزارهای بدون‏ریسک تبدیل شده‌اند. طی ۵ماه ابتدایی سال جاری بازدهی۱۰صندوق برتر درآمد ثابت بررسی شده است. برخی از صندوق‌های درآمد ثابت به واسطه ترکیب بهینه دارایی‏ها در سبد سرمایه‏گذاری آنها، بازدهی‏های بالا و تکرارشونده را به ثبت رسانده‌اند.
  • تابستان داغ اما نه برای بورس

    مهدی کاردان/کارشناس بازار سرمایه
    روزهای گرم تابستان با سردی بازار بورس پشت سر گذاشته شد. از ابتدای فصل تابستان شاخص کل بورس تهران حدود ۱.۴درصد رشد را تجربه کرده که این میزان رشد شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری را نشان نمی‌دهد. البته باید این موضوع را در نظر داشت که شاخص کل نماگر دقیقی برای ارزیابی شرایط کلی بازار نبوده اما بررسی اهمیت‌بخشی به آن بار روانی خود را بر بازار تحمیل می‌کند. بررسی تاریخچه معاملات در ابتدای شهریور‌ماه نشان‌دهنده این است که سهام کوچک رونق بیشتری را به ثبت رساندند و شاخص هموزن وضعیت بازار را مساعدتر ارزیابی کرده است. در سه ماه گذشته روزهایی پشت سر گذاشته شده که تعداد صف‌های خرید و فروش روزانه نمادها نزدیک به هم بودند که نشان از بی‌رمقی و خنثی بودن حال بازار است.
  • فاصله بورس با رونق

    امیررضااعلاباف/تحلیلگر بازار سرمایه
    رکود طاقت‌فرسای بازار سرمایه تهران همچنان در روزهای پایانی تابستان بحرانی سال‌۱۴۰۳ که از روزهای آغازین شاهد تحولات و اتفاقات غیر‌قابل‌پیش‌بینی بسیاری بوده‌است، ادامه دارد. با توجه به کمبود شدید نقدینگی در سطح بازار‌های واقعی و ضعف تقاضای کل در اقتصاد کشور طبق روال ماه‌های قبل انتظار بهبود خاصی در سطح درآمدهای عملیاتی و میزان فروش واقعی شرکت‌های بورسی نداریم و همچنان تنگنای تامین مالی کشور که متاثر از محدودیت‌های کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها و همچنین سیاست پولی انقباضی بانک‌مرکزی است، بنگاه‌های کوچک و متوسط و حتی شرکت‌های بزرگ را تحت‌تاثیر قرارداده و هزینه پول را به‌شدت بالا کشیده است.
  • دوره خبردرمانی گذشته است

    دنیای‌اقتصاد: با توجه به ادعای رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار مبنی‌بر پیگیری حقوق سهامداران در سند بودجه‌کشور، فعالان بازار سرمایه نگاه مثبتی به این مساله دارند، چراکه سوابق روسای سابق، نشان‌داده که این پیگیری‌ها نتایج مثبتی را دربر داشته‌است و متولیان بازار سرمایه تاحدودی توانسته‌‌‌‌‌اند از جایگاه بورس حفاظت کنند. با توجه به اینکه در این روزها اخبار مثبتی اعم از تزریق پول به صنعت دارو، اختیاری‌شدن بازارگردانی، اصلاح قیمت خودرو و تعیین نرخ قطعی خوراک پتروشیمی و ایجاد تعدیل مثبت در این صنعت، می‌‌‌‌‌شنویم، به‌نظر می‌رسد این اخبار نمی‌تواند بر بازار تاثیر عمیقی داشته‌باشد و بازار سرمایه نیازمند اقدامات بنیادین است.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر