شماره روزنامه ۶۰۹۹
|

  • کارنامه بازدهی رؤسای بورس

    دنیای اقتصاد: روز گذشته و در جلسه شورای عالی بورس، حجت‌الله صیدی به‌عنوان هفتمین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب و جایگزین مجید عشقی شد. بررسی بازدهی شاخص کل بورس تهران در دوره ریاست ۶رئیس قبلی سازمان نشان می‌دهد که در دوره ۴ساله ریاست شاپور محمدی، شاخص کل بیشترین بازدهی را داشته است. در دوره ریاست مجید عشقی بر سازمان بورس، بورس دچار جاماندگی قابل‌توجهی نسبت به دلار شد و شاخص کل در برابر رشد ۱۲۰درصدی دلار، رشد ۵۰درصدی را به ثبت رساند.
  • دشت منفی در روز حساس

    دنیای اقتصاد-پروانه کبره: روز گذشته مباحث مرتبط با انتخاب رئیس سازمان بورس و سناریوهای احتمالی بعد از این انتخاب، سکته‌ای در روند شاخص کل بورس ایجاد کرد و شاهد چرخش مسیر بازار بودیم. نماگر بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته افت بیش از هفت‌هزار واحدی (معادل ۰.۳۷درصد) را ثبت کرد و در سطح دو‌میلیون و ۸۸هزار واحد قرار گرفت.
  • کشتی بورس به ساحل آرامش رسید؟

    عاطفه چوپان: بازار سرمایه سومین هفته از شهریور را با فراز و فرودهای سازمانی پشت سر گذاشت. بورس در حالی هفته را آغاز کرد که مجید عشقی پس از حاشیه‌های زیادی که پیرامون اخذ وام به وجود آمده بود، استعفا داد. با انتشار خبر استعفای او برخی از گمانه‌زنی‌ها خبر از عرضه شاخص‌سازان توسط برخی از نهادهای مالی که از حضور رئیس سابق نفع می‌بردند، می‌داد و به همین دلیل بازار روزهای منفی را پشت سر گذاشت. با تداوم روند ریزشی شاخص کل محدوده ۲.۱ میلیون واحدی را نیز از دست داد و در دو روز ابتدایی هفته شاهد تداوم خروج پول بودیم. اما افزایش محدوده دامنه نوسان به مثبت و منفی ۳ درصد سبب بهبود وضعیت ارزش معاملات شد و همچنین در ادامه هفته با فروکش کردن تب اثرات منفی حواشی عشقی شاهد ورود پول به بورس و فرابورس بودیم. تحلیلگران از مسیر پیش روی حجت‌الله صیدی می‌گویند.
  • از جایگاه بازار سرمایه محافظت کنید

    جواد عشقی‌نژاد /کارشناس ارشد بازار سرمایه
    با توجه به استعفایی که اخیرا رخ داد، این بار باید توجه ویژه‌ای به خواست سرمایه‌گذاران شود و فردی که بر مسند ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته باید حمایت فعالان بازار سرمایه را جلب کند. علاوه بر این معیارهای مناسبی برای ارزیابی عملکرد تیم جدید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین این معیارها می‌تواند میزان بازگشت اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران به بورس باشد. همچنین از دیگر اقداماتی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در جهت بهبود عملکرد سازمان می‌تواند صورت گیرد، استقلال‌بخشی بیشتر به این نهاد است تا با توجه به همبستگی نزدیکی که این نهاد با بازار سرمایه دارد، بر حسب موقعیت بتواند تصمیمات مقتضی را با سرعت بیشتر اتخاذ کند.
  • فرمول نجات بورس «سامورایی‌ها»

    دنیای اقتصاد-نیوشا شایان‌مهر: در سال‌جاری، بازار سهام ژاپن با نوسانات قابل‌‌‌توجهی روبه‌‌‌رو شد که تاثیرات آن بر اقتصاد داخلی و تصمیمات سرمایه‌گذاران به‌وضوح مشاهده می‌شود. پس از دوره‌‌‌ای از ثبات نسبی، تغییرات در نرخ بهره، تحولات اقتصادی جهانی و تصمیمات کلیدی بانک‌مرکزی ژاپن به نوسانات شدید در این بازار دامن زده‌‌‌اند. این تغییرات، به همراه عوامل دیگر مانند سیاست‌‌‌های مالی دولت موجب ایجاد چالش‌‌‌های جدیدی برای تحلیلگران و سرمایه‌گذاران شده‌اند.
  • نبض بورس بدون رئیس

    دنیای اقتصاد: شمارش معکوس برای انتخاب رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار به راه افتاده است. در این میان، وضعیت بازار سرمایه به تصمیمات و سیاست‌ها گره خورده است. بر این اساس از رئیس جدید سازمان انتظار می‌رود درخصوص توسعه ابزارهای مالی و افزایش شفافیت برای بازگشت اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران برنامه جامع داشته باشد.
  • انتظارات از سکاندار بعدی

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: با پذیرش استعفای مجید عشقی از ریاست سازمان از سوی شورای عالی بورس و اوراق بهادار، شمارش معکوس برای انتخاب سکاندار جدید سازمان آغاز شده است. در این میان که صحبت‌های ضدونقیضی از معرفی کاندیداهای ریاست به گوش می‌رسد، نکته قابل‌توجه انتظارات از رئیس جدید فارغ از انتخاب شخص مشخصی است. با وجود اینکه نوع نگاه ریاست جدید سازمان در سمت‌وسو بخشیدن به شرایط بازار و بهبود آن تاثیرگذار است، اما فرای آن بهبود شرایط بازار از مسیر تغییر ریل‌گذاری گذشته بازار می‌گذرد.
  • علم بهتر است یا ثروت؟

    دنیای اقتصاد-عاطفه چوپان : در آستانه انتخاب رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و درحالی‌که اهالی بازار دل خوشی از مدیریت دوره قبل ندارند، مبحثی داغ شده است که جای بحث دارد، سکاندار جدید سازمان بورس باید فردی اقتصادی باشد یا سیاسی؟
  • مهم‌ترین گام رئیس سازمان چیست؟

    دنياي اقتصاد: مهم‌ترین مساله‌ای که بازار سرمایه در شرایط فعلی به انتظار آن نشسته است، تعیین تکلیف ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد متولی بازار است و فعالان و سرمایه‌‌‌گذاران درخواست‌‌‌های مهمی از این جایگاه برای حفظ کیان و جایگاه بازار سرمایه دارند. همچنین در کنار این مهم، زمزمه افزایش قیمت بنزین شنیده می‌شود و بسیاری از سرمایه‌‌‌گذاران نسبت به نحوه اثرگذاری این تصمیم بر بازار سرمایه ابهام دارند.
  • منابع صندوق توسعه ملی بخشی از بودجه نیست

    علیرضا کنگرلو
    صندوق توسعه ملی به‌عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد ایران، نقشی کلیدی در ایجاد ثروت، توسعه پایدار و حفاظت از منافع نسل‌های آینده ایفا می‌کند. دغدغه اصلی و پایبندی مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی، ایجاد ثروتی پایدار برای نسل‌های آینده است. اما موفقیت این نهاد در ایفای این نقش مهم، وابسته به پایبندی به هفت اصل راهبردی است که به‌عنوان ستون‌های اساسی برای حرکت صندوق به‌سوی توسعه بین‌نسلی و اقتصادی عمل می‌کنند. تنها از طریق التزام به این اصول است که صندوق می‌تواند اهداف عالی خود را به‌طور کامل محقق سازد و در مسیر درست اقتصادی حرکت کند.
  • چالش سقف موقعیت‌های باز در اختیار معاملات

    حمیدرضا نظری/کارشناس بازار سرمایه
    سقف موقعیت‌های باز در اختیار معاملات یکی از مهم‌ترین چالش‌های بازار مشتقه ایران است. تجربه بورس‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که با اتخاذ رویکردهای منعطف‌تر، افزایش تدریجی سقف موقعیت‌ها و استفاده از سیستم‌های پیشرفته مدیریت ریسک، می‌توان این چالش را مدیریت و از بروز مشکلات جدی در بازار جلوگیری کرد. این راهکارها می‌توانند نقدشوندگی و کارآیی بازار را افزایش داده و اعتماد سرمایه‌گذاران را به بازار بورس ایران تقویت کنند. بازارهای اختیار معامله به عنوان ابزارهایی موثر برای مدیریت ریسک و افزایش بازدهی در بورس‌های جهان شناخته می‌شوند.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر