لزوم شیمی‌‌‌‌‌درمانی بورس

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد ادعای ریاست جدید سازمان بورس و اوراق‌بهادار مبنی‌بر حمایت حقوق سهامداران در سند بودجه ‌گفت: پیگیری حقوق سهامداران در سند بودجه‌ سال‌آتی ممکن است زود باشد اما هم ضرورت دارد و هم از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به ارتباط قوی رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار با وزیر اقتصاد و امور دارایی، پیگیری حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌تواند به نتیجه برسد، بالاخص زمانی‌که در دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گذشته و پیگیری‌های روسای قبلی سازمان بورس و اوراق‌بهادار نشان‌داده که این پیگیری‌ها به نتایج مثبتی برای بازار سرمایه منجر شده‌است. به‌نظر می‌رسد پیگیری این مساله برای بازار سرمایه می‌تواند مفید واقع شود.

در صورتی‌که بازار سرمایه را به یک بیمار بدحال و سرطانی تشبیه کنیم، باید اقدامات ضروری‌‌‌‌‌تر و بنیادی‌‌‌‌‌تری صورت بگیرد، این اقدامات ضروری و بنیادی که فعالان بازار سرمایه به‌شدت منتظر آن هستند شامل نرخ بهره و شکاف موجود میان دلار نیمایی و قیمت آن با نرخ ارز در بازار آزاد است که از جمله وعده‌‌‌‌‌های دولت بوده‌است. به‌نظر می‌رسد مسیر گشایش این مسائل وجود دارد و به سازمان بورس و اوراق‌بهادار توصیه می‌شود که در سریع‌ترین زمان ممکن به این موضوعات ورود پیدا کند و در اولویت کاری خود قرار دهد و در صورتی‌که این دو مساله بنیادی، مرتفع شوند، به‌طور حتم اثر خود را بر تابلوی معاملات خواهند گذاشت.

کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به تعیین‌شدن نرخ گاز در 5 ماهه ابتدایی سال‌1402 گفت: امکان تعدیل مثبت در پتروشیمی‌ها وجود دارد و همیشه نرخ گاز صنایع از جمله مواردی بوده که با چانه‌‌‌‌‌زنی تعیین می‌شد. در شرایطی که دولت با کسری‌بودجه مواجه است و گشایش معناداری در روابط خارجه مشاهده نشده‌است، همچنان عطش دولت بر دریافت این مبالغ بالا خواهد بود و به‌نظر می‌رسد میان ذی‌نفعان بازار سرمایه از جمله دولت، همگرایی و همبستگی با تشریح درست مساله، می‌تواند منجر به تعدیل نرخ گاز برای صنعت پتروشیمی و سایر صنای ‌‌‌‌‌انرژی‌‌‌‌‌بر دیگر شود.

چه شرکت‌هایی مستعد رشد هستند؟

محمدرضا اعلمی copy

محمدرضا اعلمی، کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت فعلی بازار گفت: رفتار اخیر شاخص‌کل نشان از بی‌‌‌‌‌تفاوتی بازار سهام نسبت به برخی از اخبار دارد. تغییر رئیس سازمان بورس یا اخبار مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یا اخبار مرتبط با حمایت‌های دولتی از صنعت دارو نتوانسته‌اند تغییری اثربخش در بازار ایجاد کنند. بهبود حال بازار زمانی ایجاد می‌شود که افراد حقیقی این موضوع را درک کنند که بازار، دستوری اداره نمی‌شود و دولت نه‌تنها ریسک جدیدی به بازار تحمیل نمی‌کند، بلکه به‌دنبال کم‌کردن ریسک‌های سیستماتیک بورس است. دوره‌‌‌‌‌ خبر درمانی گذشته است و تا زمانی‌که اعتماد به بازار برنگردد، شاهد ورود پول حقیقی‌‌‌‌‌ها به بازار نخواهیم بود.

وی افزود: البته رویکرد ذهنی دولتمردان کنونی پرهیز از اقتصاد دستوری و برگرداندن بازار سهام به‌عنوان یک بازار عقب‌‌‌‌‌مانده از رقبای خویش به‌جایگاه اصلی خود است. این مهم محقق نمی‌شود مگر با کم‌کردن ریسک‌های سیستماتیکی همچون نرخ بهره بانکی و حذف قیمت‌گذاری دستوری در بسیاری از صنایع کشور. با تغییر رویکردهای کلان اقتصادی می‌توانیم تا پایان سال‌شاهد بهبود روند شاخص‌کل بازار سهام باشیم. برخی رفتارهای اقتصادی همچون جمع‌‌‌‌‌آوری پول از طریق ثبت‌نام خودرو یا اقداماتی از این دست، سبب به انحراف رفتن جریان حرکتی پول می‌شود. درک این موضوع که بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری بورس است، می‌تواند ما را از برخی اقدامات مقطعی باز دارد. داشتن نگاه استراتژیک نسبت به بازار سهام به‌عنوان بسیج عمومی سرمایه‌های خرد جهت جهش تولید در کشور می‌تواند کمک شایانی به کنترل تورم کند. اعلمی ادامه‌داد: اولین سیگنال مثبت به کلیت بازار می‌تواند برگرداندن دامنه‌نوسان به حالت عادی باشد. این موضوع این سیگنال را به کل بازار می‌دهد که ریسک جدی‌‌‌‌‌ای بازار را تهدید نمی‌کند، اما اکنون روند کلی بازار سهام منفی است و همچنان منتظر تغییر روند هستیم.

کارشناس بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران توصیه کرد؛ شرایط حال بازار این نکته را گوشزد می‌کند که اساس تصمیم‌گیری‌های بر پایه تحلیل بنیادی باشد. به‌دنبال شرکت‌های مستعد رشد باشیم که متغیرهای سودآور داشته باشند. در برخی بازارهای قوی به لحاظ حجم معاملات که بازار روند صعودی دارد، می‌توانیم از برخی پارامترهای تحلیل بنیادی صرف‌نظر کنیم و رفتار برخی سهم‌ها را مدنظر قرار دهیم ولی در این بازار ضعیف باید به‌طور دقیق تمام پارامترهای تحلیل بنیادی را مورد بررسی قرار دهیم. البته پارامترهایی که مربوط به‌عملکرد شرکت‌‌‌‌‌اند، در صورت‌های مالی از اهمیت خاصی برخوردارند. زمانی‌که 50شرکت مستعد رشد را در لیست انتظار خرید خود داشته و منتظر برگشت روند شاخص‌کل باشید، با خرید در اول بازار خوب، با استراتژی خرید در سطوح بالایی قیمت، می‌‌‌‌‌توانید به‌موقع وارد بازار شوید. به افرادی که سرمایه خود را پارک کرده‌اند و منتظر ورود به بازار هستند، مدیریت ریسک توصیه می‌شود، زیرا افرادی که دارای سبد سرمایه‌گذاری هستند باید به شکلی دیگر و متناسب با سبد دارایی‌های خود شروع به اصلاح سبد سرمایه‌گذاری خود کنند.

اعلمی در انتها تاکید کرد: در مجموع سعی شود از هر صنعت یک سهام، ترجیحا لیدر آن صنعت را خریداری کنید و درصورت ورود اولین سهام خریداری‌شده به نقطه امن سودآوری، به شناسایی سود اقدام کرده و سهم دیگری را جایگزین کنید. پیشنهاد می‌شود استراتژی‌های خرید و فروش در بازار سهام را مطالعه کنید تا بتوانید نسبت به بازارهای مختلف تصمیم مناسب را بگیرید. به توصیه افراد مبنی‌بر رسیدن شاخص به یک رقم خاص، توجه نشود. بهتر است تا بر اساس واقعیت و مبتنی بر مدیریت ریسک، سرمایه‌گذاری کنید تا بازده معقولی کسب شود.