محدود شدن دامنه نوسان بازار در ماه‌های گذشته در نتیجه شرایط سیاسی و بحران منطقه‌ای بود. محدود شدن دامنه نوسان در روزهای ابتدایی تنش‌ها تصمیم مناسب و مفیدی برای کاهش معاملات هیجانی بود، اما ادامه‌دار شدن آن فاز نزولی یا خنثی در وضعیت بازار حاکم می‌کند و سرمایه‌گذاران بازار را به دلیل ریسک‌های گوناگون مناسب برای سرمایه‌گذاری نمی‌بینند و بازارهای رقیب نقدینگی را از چنگ بورس درمی‌آورند.  آغاز فصل تابستان شاخص کل در محدوده ۲میلیون و ۴۴هزار واحدی در نوسان بود و اکنون در روزهای پایانی شهریورماه در محدوده ۲میلیون و ۶۷هزار واحدی قرار گرفته است. 

این یک زنگ خطری برای بورس است، زنگ خطری که بارها به صدا درآمد اما به آن توجه نشده است. بازار سرمایه تشنه تصمیمات صحیح و درست بوده تا ورود پول حقیقی به شریان نمادها وضعیت تابلوی معاملاتی را دگرگون سازد. از طرفی در ماه‌های گذشته خروج پول از صنایع کلیدی این بازار مثل فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، خودرویی، سیمانی رقم خورده است که دلیل آن را می‌توان در بحث‌های مربوط به ناترازی انرژی، نرخ اوراق اخزا، چندنرخی بودن نرخ ارز، و عدم اطمینان سرمایه‌گذار نسبت به‌ آینده بازار جست‌وجو کرد. به همین دلیل اخبار مثبت تاثیر بسیار کوتاه‌مدتی در بازار پس از انتشار دارند و با گذشت مدت‌زمانی اندک از انتشار اخبار مجدد بازار به شرایط قبلی باز‌می‌گردد. در روزهایی ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت رخ می‌دهد که سرمایه‌گذار ترس از کاهش قیمت‌ها دارد و موضوع مهم‌تر اینکه سرمایه‌گذار و فعالان این بازار دیگر توان پذیرش ریسک اضافی در بازار ندارند.

بازار سرمایه می‌تواند محرک‌های مختلفی برای رشد خود داشته اما تا زمانی که سرمایه‌گذار اعتماد کافی به این بازار نداشته باشد روندها کوتاه‌مدت و نوسانی خواهند بود و ارزش معاملات پایین از صنعتی وارد صنعت دیگر می‌شود. با بررسی بازار طلا در سه ماه اخیر، می‌توان دریافت طلای ۱۸عیار حدود ۱۱درصد رشد را به ثبت رسانده و توانسته از بازار بورس بهتر عمل کند. با این وجود بازار سرمایه در رقابت با بازارهای دیگر باید خودی نشان دهد.