تقابل نیروها در تالار شیشه‌ای

پس از ثبت رکورد ۶‌ماهه رشد روزانه شاخص‌کل بورس تهران در دادوستدهای روز دوشنبه، دیروز دماسنج اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان ظاهر شد و درحالی‌که فشار عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کلیت بازار افزایش یافته بود، این نماگر به مدد معاملات مثبت برخی گروه‌ها توانست در محدوده سبز تابلو تاب‌آورده و در نهایت با رشد ۱۷/ ۰‌درصدی همراه شود. سهامداران خرد اما بازهم فروشنده شدند تا آشتی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با بورس یک روز بیشتر دوام نداشته باشد.

 شاید بتوان موانع تکنیکالی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی شاخص‌کل، عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی نرخ دلار در بازار ارز تهران و شناسایی سریع سود را از اصلی‌ترین دلایل رفتار روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه بورس تهران دانست هرچند در برخی صنایع و سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به واسطه اخبار مساعد و برخی محرک‌های بنیادی، معاملات پرشور و مثبتی را شاهد بودیم که همین نمادها نیز زمینه را برای سبزماندن شاخص‌کل فراهم آوردند.

همه فشارهای روز کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمق بورس

فعالان بازار سهام که روز دوشنبه و در پی جهش بیش از ۵/ ۲‌درصدی شاخص‌کل نسبت به ادامه این روند صعودی و موفقیت شاخص‌کل برای فتح کانال‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بالاتر امیدوار شده بودند، روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه شرایط متفاوتی را تجربه کردند؛ به‌طوری که از همان دقایق نخست معاملات شاهد افزایش فشار عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و تردید نماگرها برای صعود بودیم. شناسایی سود را می‌توان یکی از علل چنین رفتاری در بازار سهام روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه دانست؛ جایی‌که سهامداران همچنان مردد بوده و نمی‌توانند درخصوص ماندن یا ترک این بازار تصمیم‌گیری کنند، از این‌رو همواره بعد از یک رشد پرشتاب شاهد افزایش تعداد فروشندگان و تغییر مسیر نماگرهای بورسی هستیم.

روز گذشته نیز به‌نظر همین اتفاق سبب شد تا فشار عرضه در کلیت بازار افزایش یابد. هرچند کارشناسان از موانع سخت تکنیکالی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی شاخص‌کل در محدوده یک‌میلیون و ۵۸۰‌هزار تا یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحد نیز سخن می‌گویند که در گذشته سقف‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بااهمیتی را شکل داده است، اما از دیگر متغیرهایی که نمی‌توان از آن غفلت کرد، روند قیمت دلار در بازار ارز تهران بود.

 اسکناس آمریکایی که در روزهای نخست هفته موفق به شکستن سقف تاریخی خود شده بود، در دو روز گذشته، راه نزول را در پیش گرفته تا اندک تاثیری نیز بر رفتار سهامدارانی داشته باشد که با عنایت به تقویت انتظارات تورمی، تصمیم گرفته بودند بار دیگر شانس خود را در این بازار بیازمایند، اما ترس معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران از جلسه امروز (چهارشنبه) فدرال‌رزرو و اثری که می‌تواند بر قیمت کالاهای پایه در بازار جهانی بگذارد نیز از دیگر عوامل موثر بر جریان دادوستدهای روز گذشته سهام به‌ویژه کالایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بود. موضوعی که البته تنها فعالان بورس تهران را نترسانده است.

چهارشنبه ترسناک بازار جهانی

روز دو‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه همزمان با افزایش نگرانی‌ها مبنی‌بر اینکه افزایش تهاجمی نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو، اقتصاد را به سمت رکود سوق دهد، بازارهای سهام ایالات‌متحده نزولی شدند. شاخص معیار S&P چهار روز متوالی است که به سقوط ادامه می‌دهد و با توجه به اینکه بر اساس تعاریف رایج در بازارهای مالی، بیش از ۲۰‌درصد پایین‌تر از سقف اخیر بسته شده، وارد فاز خرسی (نزولی) شده است. خرس‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اما به این دلیل در بازارهای سهام این کشور جولان می‌دهند که فدرال‌رزرو قرار است امروز (چهارشنبه) سیاست بعدی خود را اعلام کند و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران احتمال می‌دهند بانک مرکزی برای مقابله با تورم، رفتاری تهاجمی را در پیش بگیرد. گلدمن‌ساکس اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که انتظار دارد نرخ بهره در ژوئن و جولای ۷۵/ ۰‌درصد افزایش یابد. انتظارات برای افزایش ۷۵/ ۰‌درصدی در نشست ژوئن نیز در اواخر روز دوشنبه از ۳۰‌درصد در اوایل روز به ۹۶‌درصد افزایش یافت. این سه‌برابر مقدار معمول است، کاری که فدرال‌رزرو از سال‌۱۹۹۴ تاکنون انجام نداده است. به‌نظر چنین اقدامی فشار بر دیگر بانک‌های مرکزی را برای افزایش نرخ‌ها افزایش می‌دهد و بسیاری از تحلیلگران نگرانند که چنین سیاست‌هایی بهبود پس از همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری کرونا در اقتصاد جهانی را‌ در نطفه خفه کرده  و منجر به رکود شود. رکودی که فشار بالایی بر بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کالایی تحمیل کرده و همین موضوع است که سهامداران بورس تهران که بازار کالاپایه به‌شمار می‌رود را هراسان کرده است.

چشمک دلار نیما؟

اما از همه عوامل نگران‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده که بگذریم، روز گذشته ورود نرخ دلار نیمایی به کانال ۲۵‌هزار‌ تومان، بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را نسبت به رشد این نرخ و کاهش شکاف ایجاد‌شده میان دلار آزاد و نیمایی امیدوار کرد. مجوز بانک مرکزی به شرکت‌های صادرکننده برای فروش اسکناس‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود به صرافی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با نرخ توافقی را شاید بتوان مهم‌ترین دلیل خروج دلار نیمایی از محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دانست که با وجود رشد نرخ دلار در بازار آزاد، در آن حبس شده بود.

اخبار دلنشین برای خودرویی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها

خودروسازان را می‌توان یکی از بازوهای صعودی بورس تهران دانست که مانع از نزول نماگرهای اصلی این بازار در دادوستدهای روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه شدند. دادوستدهای روز گذشته در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در حالی آغاز شد که با وجود فشار عرضه در کلیت بازار اما انتشار خبر تاییدنشده پیداشدن چهار خریدار برای بلوک‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سهام مدیریتی دو شرکت ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو و سایپا به‌عنوان غول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خودروساز داخلی، افزایش تقاضا برای این صنعت و البته برخی از زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آنها را به دنبال داشت. بر اساس این اخبار غیررسمی، قرار است شرکت‌های «کروز»، «آذین‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو» و «سندن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایرانیان» برای خرید سهام این دو خودروساز پیشقدم شوند. بعد از کنسرسیوم قطعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازان داخلی، گروه مالی «پاسارگاد» نیز برای این مساله پا پیش گذاشته است. مشتری سوم سهام خودروسازان، کنسرسیوم بخش‌خصوصی متشکل از شرکت‌های «زر»، «میهن»، «گلرنگ» و «ماموت» است. مشتری چهارم نیز شرکت «سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مهر تامین‌‌‌‌‌‌‌‌‌پارس» است که در این زمینه ورود کرده است. تا زمان نگارش گزارش این اخبار تکذیب نشده است و انتشار آن در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران توانست برخی سهام زیرمجموعه صنعت خودرو و ساخت قطعات را با افزایش تقاضا به محدوده مثبت تابلو رهنمون کرده و حتی در برهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به صف خرید بکشاند.

باد مساعد از بورس‌کالا

طی روزهای اخیر سیمانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را می‌توان یکی از گروه‌های مثبت و اثرگذار بورس تهران دانست. روز دوشنبه عرضه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان سیمان در بورس‌کالا غوغایی به‌پا کردند و ثبت قیمت‌های قابل‌توجه برای سیمان در معاملات آن روز تالار نقره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای مورد‌توجه سهامداران بورسی نیز قرار گرفت تا سهام شرکت‌های گروه خاکستری با صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌های طولانی خرید همراه شود. علت اصلی رشد قیمت سیمان در بورس‌کالا را می‌توان به کاهش عرضه سیمان با توجه به برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی برای قطع برق این شرکت‌ها در فصلی پرتقاضا دانست. همچنین بر اساس جدیدترین اخبار، قیمت سیمان در خرده‌فروشی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از حدود پاکتی ۵۰‌هزار‌تومان به ۶۵‌هزار ‌تومان و در مناطقی تا ۹۰‌هزار ‌تومان رسیده است. در روزهای اخیر عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان هشدار داده بود که در صورت محدودیت ۵۰‌درصدی برق واحدهای سیمانی، قیمت سیمان افزایش خواهد یافت و ظاهرا همین اتفاق نیز رخ داده است. به هر حال همین اخبار سبب شد تا شاخص صنعت سیمان در بورس تهران طی ۶ روز کاری اخیر رشد حدود ۱۱‌درصدی را تجربه کند. دیگر سهمی که روز گذشته با تاثیر مثبت خود بر شاخص‌کل، مانع از قرمز‌شدن این نماگر شد، سهام شرکت فولاد خوزستان بود که با افزایش قابل‌توجه حجم عرضه شمش فولاد در بورس‌کالا نسبت به هفته گذشته مورد‌توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران قرار گرفت.

بورس سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افزایش ۱۷/ ۰‌درصدی همراه شد، از ۳۲۹نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۴۳ سهم (۴۳درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۷۱ سهم (۵۲ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۲۱ نماد (۶ درصد) صف خریدی به ارزش ۹۲میلیارد‌تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۷ نماد بورسی (۲ درصد) به ارزش ۵/ ۵میلیارد ‌تومان بودیم. حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها که روز دوشنبه پس از دوری ۱۰روزه به زمین خرید سهام بازگشته بودند، روز گذشته مجددا فروشنده شدند و مالکیت سهامی به ارزش ۲۰۷ میلیارد‌تومان را به سهامداران نهادی واگذار کردند.  

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس رشد ۲۸/ ۰‌درصدی را ثبت کرد، ۱۴۷ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۵۲سهم (۳۵درصد) مثبت و ۹۰ سهم (۶۱درصد) منفی بود. در این بازار ۱۴ نماد (۱۰درصد) صف خریدی به ارزش ۱۸ میلیارد ‌تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۸ نماد فرابورسی (۵درصد) به ارزش ۵ میلیارد‌تومان بودیم.  بازار پایه نیز روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه میزبان دادوستد ۱۵۲ نماد بود. در این ۶۸ سهم (۴۵ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۷۷ سهم (۵۱ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۴۲ نماد (۲۸ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۹۰ میلیارد‌تومان تشکیل دادند و صف‌فروش در این بازار به ۴۴ نماد (۲۹ درصد) با ارزشی بالغ ۱۴۷ میلیارد‌تومان اختصاص پیدا کرد.