این اتفاق در ابتدای معاملات روز شنبه رخ داد و با افت ۱۱ هزار و ۴۰۰ واحدی شاخص کل بازار سهام طی تنها ۵ دقیقه شاهد یکی از پرشتاب‌ترین سقوط‌ها در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن بودیم. اما رفته‌رفته اقبال بورس‌بازان به بازار افزایش یافت و در پایان ساعت کاری بورس تهران شاهد رشد بیش از ۳ هزار واحدی دماسنج اصلی بودیم. به‌نظر می‌رسد در شرایطی که تحلیلگران نگران تحت‌تاثیر قرار گرفتن شرکت‌های بورسی از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی هستند، بورس‌بازان تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز که به‌دلیل همین اتفاق بود، اقبال بالایی به بازار سهام نشان داده‌اند به‌طوری‌که در روز گذشته هم شاهد ادامه یافتن رشد پرشتاب بورس تهران بودیم.

طی روز گذشته شاهد معامله بیش از ۴۳۷ میلیارد تومان سهم در گروه فلزات اساسی بودیم. شاخص این گروه به واسطه چنین اقبالی با رشد بیش از ۴ درصدی همراه شد. این رشد در پی صف‌های خریدی بود که ۲۰ نماد از ۲۱ نماد فعال این گروه تجربه کردند. در همین راستا «فولاد» که در اواخر ساعت کاری بازار با صف خرید همراه بود، در نهایت توانست رشد ۸/ ۳ درصدی ارزش بازار را تجربه کند. فولادمبارکه به همین واسطه با اثرگذاری مثبت ۹۰۶ واحدی در صدر فهرست نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص کل قرار گرفت. «فملی» نیز طی روز گذشته رشد قیمتی ۲/ ۳ درصدی را تجربه کرد و با حمایت ۵۹۰ واحدی از دماسنج اصلی بورس تهران، در جایگاه سوم فهرست مذکور قرار گرفت.

دیروز صنعت محصولات شیمیایی در غیاب بزرگ‌ترین شرکت بازار سهام، «فارس»، ۳۷۶ میلیارد تومان معامله شدند و به همین واسطه دومین صنعت پرمعامله بورس تهران نام گرفتند. ‌این صنعت در جریان معاملات دیروز رشد ۳ درصدی نماگر گروه را تجربه کرد. در این گروه جعفر ربیعی، مدیرعامل «فارس»، در جریان برگزاری مجمع فوق‌العاده هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس برای افزایش سرمایه ۵۷ درصدی از سود انباشته در مورد عرضه اولیه سهام شرکت‌های زیرمجموعه اعلام کرد: چندین شرکت زیرمجموعه مانند پتروشیمی‌های اروند، بوعلی و تندگویان و... آماده ورود به بورس هستند و اگر بورس اجازه دهد همین فردا چهار شرکت را وارد خواهیم کرد ولی سخت‌گیری‌ها، پذیرش را زمانبر کرده است. ربیعی در مورد وضعیت پالایشگاه گاز بیدبلند نیز تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی پالایشگاه گاز بیدبلند از ۵۷ به ۹۷ درصد رسیده و تا پایان سال تزریق گاز انجام خواهد شد ولی افتتاح رسمی به مقامات بلند پایه بستگی دارد.

طی روز گذشته گروه ساخت خودرو و قطعات ۳۶۱ میلیارد تومان از ۳۳۸۴ میلیارد تومان معامله خرد بورس تهران را به خود اختصاص داد و در جایگاه سومین صنعت با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. این اقبال بورس‌بازان به سهام خودرویی منجر به رشد ۴/ ۴ درصدی متوسط قیمت‌ها شد. در این گروه، «خاهن» خبر از مغایرت حساب ۵۹ میلیارد تومانی با یکی از مشتریان داد. طبق اطلاعیه این شرکت به جهت حفظ حقوق سهامداران مغایرت مذکور توسط سهامدار عمده متقبل شده و آثار سود و زیانی برای شرکت نخواهد داشت.

دیروز بانک‌ها با ۲۱۸ میلیارد تومان معامله در جایگاه چهارم صنایع با بیشترین ارزش معاملات روزانه قرار گرفتند. در پی این حجم از معامله سهام بانکی، شاهد رشد ۱/ ۳ درصدی متوسط قیمت‌ها در این گروه بودیم. در این گروه «وتجارت» طی اطلاعیه‌ای خبر از عرضه سهام خود در نمادهای بورسی داد. طبق اطلاعیه بانک تجارت، این شرکت قصد دارد تا قبل از پایان سال ۱/ ۱ واحد درصد از سهام خود در فولادمبارکه اصفهان، ۴/ ۱۳ درصد از سهام تجارت الکترونیک پارسیان و همچنین ۶/ ۱۶ درصد از سهام شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم را به فروش برساند. قیمت پایه تعیین‌شده برای این سه سهم در مجموع بیش از ۳۱۰۰ میلیارد تومان است. این درحالی است که ارزش این سه سهم طبق قیمت‌های روز گذشته کمتر از ۲۷۰۰ میلیارد تومان است. به عبارتی «وتجارت» انتظار رشد ۱۵ درصدی ارزش بازار این سه سهام تا پایان سال را دارد. طبق اطلاعیه مذکور، بانک تجارت خبر از داشتن برنامه برای فروش سهام چند شرکت دیگر هم داده است. به گفته «وتجارت»، این بانک قصد عرضه ۴۹ درصد از سهام شرکت عمران و مسکن‌سازان استان یزد، ۵/ ۹۹ درصد از سهام شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس، ۲۰ درصد از سهام شرکت توسعه انرژی تجارت آسیا، ۶ درصد از سهام شرکت صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران، ۵۱ درصد از سهام شرکت صنایع شیمیایی پتروایمن سپاهان، ۲/ ۱ درصد از سهام شرکت تولیدی صنعتی پایوند توس از طریق آگهی مزایده در روزنامه کثیرالانتشار و ۶ درصد از سهام «سیمرغ» را از طریق بورس اوراق بهادار تهران دارد. البته «وتجارت» بعد از انتشار این اطلاعیه به استناد ماده ۱۶ مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران برای حداکثر ۲ روز کاری متوقف شد. به نظر می‌رسد این توقف به علت این باشد که دارایی‌های منتشر شده برای فروش ارزشی بالغ بر ۲۰ درصد ارزش بازار بانک تجارت دارد.

در گروه بیمه، «کوثر» طی اطلاعیه‌ای در کدال خبر از دریافت مجوز بیمه اتکایی به مدت یک سال داد. طبق مجوز صادر شده توسط بیمه مرکزی، شرکت بیمه کوثر در صورت تمایل برای تمدید مجوز بیمه اتکایی، حداقل یک ماه قبل از پایان مهلت یک ساله مجوز باید درخواست خود را ارائه دهد.