داد و ستدهای سهام هلدینگ خلیج فارس روز گذشته بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل وارد کرد و بیش از ۲۲۱ واحد از ارتفاع آن کاست. در مراتب دیگر، مخابرات ایران و ارتباطات سیار ایران نیز در مجموع موجب افت حدود ۴۳۰ واحدی نماگر اصلی بازار شد. اثرات منفی نمادهای پالایشی «شبندر» و «شپنا» نیز در تسریع سرعت سقوط شاخص کل قابل توجه بود. در مقابل اما فولاد مبارکه اصفهان مانع از افت بیشتر این نماگر شد.

شرکت گروه بهمن روز گذشته از فروش سهام بورس کالای ایران خبر داد که طبق آن نزدیک به ۱۳ میلیون سهم را به مبلغ بیش از ۲۱ میلیارد تومان ارزش‌گذاری کرده است که ۹ درصد از درآمد حاصل از فروش سال مالی گذشته را شامل می‌شد. شرکت سرمایه‌گذاری نیز طی اقدامی مشابه حدود ۱۳ میلیون و ۳۳۰ را به مبلغ حدود ۲۲ میلیارد تومان به فروش رساند. این واگذاری، به ازای هر سهم ۸ تومان سود برآورد می‌کند.

شرکت نفت پاسارگاد دیروز کارنامه مالی سال ۹۷ خود را در سامانه کدال قرار داد و از کاهش بدهی‌های خود نسبت به سال ۹۶ خبر داد. در شرایطی که سود عملیاتی شرکت مزبور طی این مدت تفاوت چندانی نسبت به ۹۶ تجربه نکرد؛ سود خالص با افزایش ۴۵ درصدی، ۹۵ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان ثبت شد. به این ترتیب سود هر سهم نیز حدود ۴۰ تومان نمایش داده شد. همچنین، تغییرات نرخ ارز اثر مثبت ۸۶۸ درصدی را در عملکرد «شپاس» به جای گذاشت. پتروشیمی شیراز نیز طی دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۷، نزدیک به هزار میلیارد تومان سود ساخت که از صعود ۱۱۰ درصدی آن نسبت به ۹۶ خبر می‌داد. از سویی، تغییرات نرخ ارز در سال مالی گذشته اثر کاهنده ۸۰درصدی را وارد کرد.

شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان نیز روز گذشته صورت‌های مالی سال ۹۷ را روانه سامانه کدال کرد. «ذوب» طی این مدت، سود عملیاتی ۱۴۴۵ میلیارد تومانی ساخت که از رشد سالانه ۱۲۹ درصدی آن خبر می‌داد. سود خالص آن نیز با جهش چشمگیر ۵۲۳ درصد به حدود ۷۵۰ میلیارد تومان رسید و به ازای هر سهم سود ۱۲ تومانی ساخت. سیمان تهران نیز با انتشار کارنامه مالی خود، از زیان خالص نزدیک به ۱۴ میلیارد تومانی خود پرده برداشت که برای هر سهم ضرر ۸‌تومانی را در پی داشت. همچنین مطابق صورت سود و زیان سالانه پتروشیمی مارون، شرکت موفق به ساخت سود عملیاتی ۳۳۳۰ میلیارد تومانی شد که ۴۸‌درصد فراتر از رقم سال مالی ۹۶ است. سود خالص «مارون» نیز با شتابی مشابه رشد یافت و به نزدیک ۳۷۱ میلیارد تومان رسید. به این ترتیب به ازای هر سهم، سود ۴۶۴ تومانی ثبت شد.

شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو نیز تحت نماد معاملاتی «تپکو» از افزایش ۵۸ درصدی زیان به ازای هر سهم خود خبر داد که اکنون معادل ۴۹‌تومان ثبت شده است.

دیروز شرکت پتروشیمی جم، حدود ۹/ ۴ درصد از سهام خود را به شرکت پلی پروپیلن جم (که عرضه اولیه سهام آن دوشنبه جاری صورت گرفت) واگذار کرد. قیمت فروش هر سهم ۲۲۵۰ تومان تومان اعلام شد، به این ترتیب جمع مبلغ کل معامله بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان رقم خورد. بهای تمام شده سهام در دفاتر شرکت ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ثبت شد و سود این واگذاری پس از کسر مخارج نقل و انتقال، حدود ۲۰۹ میلیارد تومان محاسبه شد.

همچنین طبق اطلاعیه تازه منتشر شده روی سامانه کدال، شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی از عدم اثر سود و زیانی خرید ۳۲۴ هزار و ۹۹۷ سهم ۲۰ هزار تومانی شرکت پلیمر ایساتیس قندی ابرکوه، در قبال تهاتر مطالبات از شرکت ایساتیس ارتباطات قندی در دفاتر این شرکت خبر داد. همچنین «بکام» اطلاعات برگزاری مزایده، به تاریخ دیروز را افشا کرد. این مزایده در رابطه با فروش یک قطعه زمین صنعتی به مساحت ۱۶۱۰ متر مربع، واقع در کارخانجات شهید قندی بود.

شرکت سیمان مازندران نیز از تصمیمات هیات‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه ۳۳ درصدی و تصویب آن خبر داد. مقرر شد که شرکت تا موعد برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه نسبت به این افزایش سرمایه ۴۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی از محل مطالبات و آورده نقدی اقدام کند. از دیگر اخبار مرتبط با افزایش سرمایه شرکت‌ها، می‌توان به تصویب افزایش سرمایه ۱۷ درصدی تامین سرمایه امید از محل مطالبات و آورده نقدی اشاره کرد. از سویی، هیات‌‌مدیره شرکت آهنگری تراکتور سازی ایران با افزایش سرمایه ۱۵ درصدی آن به سطح ۲۷۴ میلیارد تومان موافقت کرد.

به این ترتیب روز گذشته، بیش از ۳ میلیارد و ۹۵۴ میلیون اوراق بهادار به ارزش حدود یک هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در تابلوهای مختلف بورس تهران دست به دست شد.

 از طرفی، در رابطه با بازارهای چندگانه فرابورس ایران، ارزش معاملات با افزایش ۱۴ درصدی نسبت به روز دوشنبه، بیش از ۷۱۸ میلیارد تومان ثبت شد که ماحصل داد‌و‌ستد نزدیک به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ورقه بود.