شماره روزنامه ۶۱۰۵
|

  • رکورد تابستانی معاملات سیمان

    دنیای اقتصاد -هاجر شادمانی: با برطرف شدن محدودیت‌های تامین برق در واحدهای تولیدکننده سیمان، رکورد تابستانی معاملات این محصول صنعتی در هفته معاملاتی اخیر شکست. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، بررسی‏‏‌ آمارهای مربوط به معاملات سیمان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در بازه زمانی شنبه ۲۴ تا سه‌شنبه ۲۷شهریورماه نشان می‌دهد، حجم معاملات این ماده پرکاربرد ساختمانی ۱.۷‌درصد نسبت به هفته معاملاتی قبل (شنبه ۱۷ تا سه‏‏‌شنبه ۲۰شهریورماه)، افزایش داشته است.
  • عبور مس از سطح ۱۰‌هزار دلار

    دنیای‌اقتصاد: بانک‌مرکزی آمریکا پیش‌بینی ‌‌‌کرده است که قیمت مس در سال ۲۰۲۵ به بیش از ۱۰‌هزار دلار به‌ازای هر تن خواهد رسید. با توجه به افزایش تولید و استفاده از خودروهای برقی و همچنین گسترش انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، میزان مصرف و تقاضا برای این فلز سرخ در مسیر صعودی است و از این‌رو پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آینده میزان تقاضا از عرضه سبقت بگیرد و بازار پاسخگوی تقاضا نباشد و قیمت مس نیز به روند افزایشی خود به صورت آرام و پیوسته ادامه دهد. معاملات آتی مس به زیر ۴.۲دلار به ازای هر پوند سقوط کرد که از بالاترین قیمت طی دوماه اخیر عقب‌‌‌نشینی کرد، چراکه سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری سیاست پولی مهم از سوی فدرال‌رزرو ایالات‌متحده آماده می‌‌‌شوند.
  • ثبت خریدهای اعتباری شمش در بازار فیزیکی

    دنیای اقتصاد -نسیم نوحه‌خوان: عرضه شمش در تالار صنعتی بورس‌کالا به بالاترین میزان طی چهارماه اخیر رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد ناترازی برق در واحدها و کارخانه‏‏‌های فولادی به اتمام رسیده و قیمت این محصول میانی زنجیره فولادی افزایش ۱.۴درصدی را به ثبت رسانده است. واحدهای پایین‌دستی این زنجیره با وجود کمبود نقدینگی به صورت اعتباری مواد اولیه مصرفی خود را خریداری کردند و با انبارسازی به پیشواز پاییز همراه با آغاز قطعی برق می‏‏‌روند.
  • تقویت فرضیه سقوط «سنگ‏‏‌آهن»

    دنیای اقتصاد -هاجر شادمانی: با ناکامی صعود آرام حلقه اول زنجیره فولاد در کانال ۹۰دلاری، فرضیه سقوط بهای سنگ‌‌‌آهن تقویت شد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، داده‌‌‌های جهانی نشان می‌دهد، در معاملات روز گذشته (دوشنبه، ۱۶سپتامبر ۲۰۲۴)، قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن با محتوای آهن ۶۲درصدی دوباره به سمت ۹۲دلار کاهش یافت. این در حالی است که بعد از سقوط بهای سنگ‌‌‌آهن به کانال ۹۰دلاری در روزهای ابتدایی سپتامبر، قیمت‌های آتی سنگ‌‌‌آهن در روز پنج‌شنبه، ۱۲سپتامبر به بیش از ۹۳ دلار در هر تن، افزایش یافت و به بالاترین حد خود در بیش از یک‌هفته منتهی به آن روز رسید.

بیشتر

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر