با این حال یک اهرم بازدارنده در معاملات چین مساله هشدارها برای آلودگی هوا در استان‌های شمالی این کشور است که باعث کاهش تقاضا برای مواد اولیه تولید فولاد می‌شود. شاخص آلودگی هوا در شهرهایی که کارخانه‌های فولادی در آنها متمرکز است – مانند تانگشان و هندان – دیروز از مرز ۱۵۰ هم گذشت که این موضوع دولت پکن را به واکنش‌های جدی وادار کرده است. شاخص کیفیت هوا در استان هبی حتی از ۲۰۰ هم فراتر رفته که بسیار موضوع جدی است. در بازار نقدی اما قیمت از بازار آتی بالاتر است که نشان می‌دهد پتانسیل کاهش قیمت برای این محصول وجود دارد. سنگ‌آهن از ۳ جولای امسال تاکنون ۳۵ دلار از ارزش خود را از دست داده است. البته ۱۳ نوامبر که کف قیمتی برای سنگ‌آهن ۷۷ دلار بوده میزان ریزش سه ماهه‌ای معادل ۴۸ دلار در هر تن را ثبت کرده بود؛ اما از نوامبر توانست بخشی از این افت قیمتی را جبران کند.

با تمام این اوصاف اکنون متغیرهایی که قابلیت محدود‌سازی روند فعلی را دارند هم کم نیستند. بلومبرگ در این ارتباط پیش‌بینی کرد در سال آینده قیمت سنگ‌آهن به ۶۰ دلار در هر تن برسد؛ زیرا بزرگ‌ترین عرضه‌کننده سنگ‌آهن جهان یعنی استرالیا درباره بازگشت معادنی که نزدیک به یک سال است تعطیلند و مازاد عرضه این محصول هشدار داده است. دولت استرالیا در گزارش سه ماهه خود اعلام کرد که قیمت‌های سال آینده سنگ‌آهن به‌طور متوسط ۶۳ دلار خواهد بود؛ زیرا میزان تولید معادن در جهان پس از وقفه در برزیل افزایش خواهد یافت. این درحالی است که با توجه به پیش‌بینی ماه سپتامبر قیمت‌ها اندکی افزایش یافته است.

به گزارش بلومبرگ، سنگ‌آهن یک سال پرنوسان را تجربه کرده است. همان‌طور که در سطور بالا اشاره کردیم با شکست سد باطله در برزیل قیمت از ۱۲۰ دلار هم عبور کرد؛ اما به تدریج کاهش یافته و میانگین ماه جاری در رقم ۹۰ دلار ثبت شده است. استرالیا البته اعلام کرده است که سقوط فوری در کار نیست و کاهش قیمت‌ها در سال ۲۰۲۰ به‌صورت تدریجی اتفاق خواهد افتاد. این گزارش می‌افزاید احتمال دارد تولید فولاد چین نیز در ۲۰۲۰ کاهشی باشد که در این صورت تقاضا برای سنگ‌آهن نیز کاهش می‌یابد و شکاف قیمتی مزبور بزرگ‌تر خواهد شد که نتیجه این امر تایید کاهش قیمتی برای این محصول است.  این موضوع به‌خصوص برای شرکت‌هایی که در شرایط قیمت‌های بالا سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده‌اند، می‌تواند دلسرد‌کننده باشد. به‌عنوان مثل بی‌اچ‌پی و فورتسکیو با کاهش حاشیه سود روبه‌رو می‌شوند و این مساله درآمدهای آنها را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. این گزارش حتی پا را از این فراتر نهاده و معتقد است قیمت ۶۰ دلار تا سال ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد داشت. علاوه بر این سیتی‌گروپ نیز در گزارشی اعلام کرده افت قابل‌توجه قیمت سنگ‌آهن در سال جدید قطعی است. مورگان استنلی با اشاره به اینکه شروع ۲۰۲۰ می‌تواند با افزایش قیمت همزمان شود؛ اما در ادامه قیمت‌ها حتما با کاهش شدید روبه‌رو می‌شود. بر این اساس باید گفت سال آینده سال سیاهی برای سنگ‌آهن خواهد بود.

این گزارش‌ها معتقدند صادرات از استرالیا ۷/ ۳ درصد افزایش می‌یابد و آمریکا صادرات خود را ۵/ ۷ درصد افزایش می‌دهد. چین واردات خود را ۵/ ۵ درصد افزایش می‌دهد؛ درحالی‌که پیش از این رشد واردات ۷ درصد بوده است. از طرفی حتما تولید فولاد چین در سال آینده ۲/ ۱ درصد کاهشی می‌شود؛ زیرا مصرف نیز با افت ۳/ ۲ درصدی روبه‌رو خواهد شد. به عبارتی کاهش مصرف فولاد به کاهش تولید و کاهش رشد واردات سنگ‌آهن منتهی می‌شود. در چین آن‌طور که بلومبرگ پیش‌بینی می‌کند تولید خودرو با کاهش روبه‌رو خواهد شد که تاثیر مهمی روی مصرف فولاد خواهد گذاشت. آمارها نشان می‌دهد در هفته ۱۵ تا ۲۱ دسامبر چین ۷۴/ ۱۴ میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرده که در ۹۶ کشتی حمل شده است؛ اما این رقم در هفته منتهی به ۱۴ دسامبر ۵/ ۱ میلیون تن بیشتر بوده است.  خروجی سنگ‌آهن از بنادر استرالیا و برزیل طبق این گزارش به ترتیب ۲۳۰ و ۳۱۰ هزار تن در این دوره زمانی کاهش یافته است که دلیل این امر نیز پر بودن بنادر و افزایش موجودی‌ها است. استرالیا و برزیل سه پنجم تولید سنگ‌آهن دنیا را در اختیار دارند و موضوعات مرتبط با این کشورها کل بازار را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. افتتاح پروژه‌های جدید در این حوزه در برزیل در ۲۰۱۹ قدم مهمی برای تامین مقدار زیادی سنگ‌آهن بود که توانست مانع رشد بی‌رویه قیمت شود. در واقع رشد ۳۰ درصدی تولید در سه ماه چهارم به مدد همین پروژه‌ها صورت گرفته است و توانسته بخشی از شتاب رشد قیمت‌ها را کاهش دهد.

با این حال کارشناسان معتقدند طی سال‌های آینده، قیمت به میزان زیادی به این بستگی دارد که واله با چه سرعتی بتواند ظرفیت تعطیل خود را بازیابی کند. در نتیجه، همراه با رشد مجدد در برزیل و استرالیا و تقاضای ضعیف تر بخش فولاد چین، بازار سنگ‌آهن در سال آینده و سال ۲۰۲۱ با مازاد قابل‌توجهی روبه‌رو می‌شود.