زمستان فصل جدید بازی‌ها

بیش از یک سال ‌از آغاز افول یکی از چشمگیرترین بازارهای صعودی تاریخ کریپتو می‌گذرد، درحالی‌که بازی در بستر Web۳ آن‌طور که انتظار می‌رفت، پیشرفتی نداشته است. این فناوری، صنعت بازی را تحت سلطه خود قرار نداده است و در حال‌حاضر هیچ نمونه درخشانی از بازی در بستر Web۳ در بازار امروز دیده نمی‌‌‌‌‌‌‎شود. هرچند کماکان امیدها به آینده درخشان بازی در بستر Web۳ زنده است، اما دستیابی به آن بدون کشف اینکه چه مهره‌‌‌‌‌‌ای در جای اشتباهی بود، امکان‌پذیر نخواهد بود. به‌طور مشخص باید به این سوال جواب داده شود که: چگونه این محصول به سمت صنعتی که به آن نیاز نداشت و گیمرهایی که آن را نمی‌‌‌‌‌‌خواستند، سوق داده شد.

بازی به رمزنگاری نیاز ندارد

صنعت بازی سنتی در حال‌حاضر رونقی شگرف دارد. در ۲۰۲۲ ارزش بازار آن ۲۲۲‌میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود که تنها در چهار سال‌آینده نزدیک به ۵۰‌درصد افزایش یابد. تمام این رشد، بدون درنظر گرفتن زیرشاخه جدیدی از بازی‌ها در بستر Web۳ پیش‌بینی شده‌است. نوآوری در صنعت بازی با سرعت سرسام‌آوری به کمک موتورهایی مانند Unreal، نرم‌افزار AR و سخت‌افزار VR در حال پیگیری است.

با اذعان به‌سرعت قابل‌توجه نوآوری در Web۳، زیرساخت امروزی این تکنولوژی نمی‌تواند به قدرت محاسباتی موردنیاز برای کاربری بازی‌های تراز اول امروزی برسد. وضعیت کنونی به این معنا نیست که Web۳ هرگز به درجه‌‌‌‌‌‌ای از پردازش که بازار بازی به آن نیاز‌دارد نخواهد رسید، درحالی‌که صنعت کریپتو در تلاش بود تا فناوری‌ را به بازار بیاورد که با نیازهای زیرساختی صنعت فعلی مطابقت نداشت، امید به پذیرفته‌شدن بازی‌هایی در قالب Web۳ زیاده‌خواهی بود. واقعیت این است که صنعت بازی در حال‌حاضر به فناوری بلاک‌چین نیاز ندارد.

محبوب‌‌‌‌‌‌ترین استدلال‌‌‌‌‌‌ها به نفع بازیWeb۳ به دلایل ذکرشده در بالا بر قابلیت‌‌‌‌‌‌های زیرساخت فناوری تمرکز ندارند و معمولا به ادعای ارائه تجربه بازی غنی‌‌‌‌‌‌تر و کامل‌‌‌‌‌‌تر برای گیمرها مرتبط است. آنها از این استدلال استفاده می‌کنند که بازی‌های ساخته‌شده بر اساس فناوری بلاک‌چین می‌توانند مالکیت واقعی دارایی، فرصت‌های مالی و حلقه‌‌‌‌‌‌های بازخورد خلاقانه را با استودیوها به گیمرها ارائه دهند. تاریخ صنعت بازی مملو از مواردی از این دست است که چگونه گیمرها توسط صنعت موردعلاقه خود فریب خورده یا آسیب ‌دیده‌‌‌‌‌‌اند. اصول حاکمیت و همکاری مبتنی بر Web۳ می‌تواند راهی پیش‌پای گیمرها بگذارد تا از بازی‌هایی که در حال‌حاضر وقت و تعهد خود را صرف آن می‌کنند، سود بیشتری ببرند. با وجود این روایت، سرسخت‌‌‌‌‌‌ترین منتقدان بازی Web۳ از زمان شروع، استودیوها یا شرکت‌های تولیدکننده بازی نبوده‌‌‌‌‌‌اند، بلکه خود گیمرها بوده‌‌‌‌‌‌اند. انتقاد اصلی آنها متوجه سازندگان بازی Web۳ است و همه‌چیز‌؛ از تجربه ‌کاربری ناامیدکننده گرفته تا کلاهبرداری آشکار لیست شده‌اند.

مثال موفق‌‌‌‌‌‌ترین بازی در بستر Web۳ مانند Axie Infinity، DeFi Kingdoms و Wolf Game بوده‌‌‌‌‌‌اند. این برنامه‌‌‌‌‌‌ها توجه و سرمایه قابل‌‌‌‌‌‌توجهی را در زمان رونق به خود جلب کردند و اولین نسل بازی‌های «تثبیت‌‌‌‌‌‌شده» Web۳ را تشکیل دادند.

در واقعیت این عناوین چیزی بیشتر از برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) با پوششی از طراحی و بازیسازی بودند. هر گیمر سنتی وفاداری که با خط داستانی و زیبایی‌شناسی عناوینی مانند Stardew Valley آشنا باشد، مطمئنا با شنیدن این مدعا که DeFi Kingdoms آینده بازی است، خشمگین خواهد شد.

تقریبا تمام بازی‌های Web۳ فعال در بازار یک قانون شناخته‌شده در توسعه گیم‌‌‌‌‌‌پلی را نقض می‌کنند: تجربه بازی بیش از حد مالی نشود. گیمرها ترجیحات خود را در این زمینه در گذشته به‌وضوح بیان کرده‌‌‌‌‌‌اند. در سال‌۲۰۱۲، Diablo III با قابلیت حراج درون بازی منتشر شد که‌ درصدی از هر تراکنش به شرکت بازی‌های رایانه‌‌‌‌‌‌ای بلیزارد اختصاص می‌‌‌‌‌‌یافت. گیمرهای Diablo III آنقدر علیه این قابلیت شوریدند که در آپدیت بعدی، بلیزارد آن را به‌طور کامل حذف کرد.

بازار به کرات نشان داده است، گیمرها از ترجیح‌دادن تجربه بازی بر کسب درآمد متنفرند. در همین حال تقریبا تمام «بازی‌های Web۳» ارائه‌شده در درجه اول دارای ترجیحات مالی بود و گیمرها نیز بلافاصله متوجه این امر شدند. البته ذکر این نکته قابل‌تامل است که: بازی‌های کارتی معاملاتی در قالب NFT و نسخه‌‌‌‌‌‌های Web۳ این بازی‌ها کاملا موفق ظاهر شدند، احتمال دارد به این دلیل باشد که همتایان سنتی بازی‌های کارتی نیز از مزیت اساسی مالی در تجارت همچون: فروش، خرید و کمیابی برخوردار بودند. بازی در بستر Web۳ از نظر مفهومی با آنچه گیمرها می‌خواهند ناسازگار نیست، اما قبل از اینکه گیمرها روی مثبت این تکنولوژی را درنظر بگیرند، سازندگان باید تجربه بازی را بیش از هر چیز دیگری در اولویت قرار دهند.

عصر جدید

طی چرخه‌‌‌‌‌‌های اخیر، گیمرها بدون توجه در طرف مقابل ظاهر شده‌اند. Web۳ تاثیر قابل‌توجهی بر زندگی روزمره آنها نداشته و آنها مجبور نبودند با تغییر اولویت بازی‌هایی که دوست دارند یا با استودیوهایی که محصول جدیدی را بر ایشان تحمیل می‌کند، مقابله کنند. به هر صورت هر دو اکوسیستم بازی به‌صورت کلاسیک یا بر بستر Web۳ به نوآوری خود ادامه خواهند داد. از آنجایی‌که زیرساخت Web۳ با قابلیت‌‌‌‌‌‌های Web۲ پیش‌می‌‌‌‌‌‌رود، انتظار می‌رود بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین مجددا به بازار معرفی شوند. بدیهی است که بازی‌های جدید باید توجه جوامع گیمر را به خود جذب کنند و در این راه باید به تجربه گذشته برای مثال‌‌‌‌‌‌هایی از عدم‌برقراری ارتباط نگاه کنند و درس بگیرند.