دلیـل توقف ایـران پشت چـراغ قرمز IMF مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول به دلیل شیوع کرونا آنلاین با رسانه‌ها گفت‌وگو کرد. / عکس: AFP

او همچنین  در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی بر فرآیند اعطای وام ایران به صندوق تاکید کرد که به دلیل تاخیر در فرآیند جمع‌آوری اطلاعات لازم از ایران، فرآیند تصمیم‌گیری این نهاد مالی بین‌المللی طولانی شده است. این موضوع نشان می‌دهد پرونده ایران هنوز در جریان است و امکان دارد با درخواست ایران مبنی بر دریافت وام موافقت شود. نشست بهاری صندوق بین‌المللی پول امسال بر خلاف سال‌های دیگر به‌صورت مجازی در حال برگزاری است. این نشست که در بخش‌های مختلف و با همکاری گروه بانک جهانی برگزار می‌شود از ۱۴ تا ۱۷ آوریل مصادف با ۲۶ فروردین تا ۲۹ فروردین به طول خواهد کشید. نخستین نشست مدیران صندوق در سال ۱۹۴۶ در ساوانا در جورجیای آمریکا برگزار شد و اولین نشست سالانه نیز در همان سال ۱۹۴۶ در واشنگتن برگزار شد. این نشست که معمولا به‌صورت سالانه برگزار می‌شود در برخی سال‌ها بیرون از ایالات متحده نیز میزبانی شده است. لندن، پاریس، دهلی نو، دوبی و پراگ از جمله شهرهایی بودند که میزبانی این نشست در سال‌های مختلف بر عهده داشتند. شیوع ویروس کرونا این نشست را نیز تحت تاثیر قرار داده است و موجب برگزاری آنلاین نشست بهاره صندوق شده است. گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» تنها رسانه‌ ایرانی بود که در این نشست آنلاین حضور پیدا کرد و سوالاتی را پیرامون وضعیت اقتصادی ایران و چگونگی وضعیت وام درخواستی ایران مطرح کرد. جهاد ازعور هم اکنون مدیر بخش دپارتمان خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین‌المللی پول، در این نشست به چشم‌انداز اقتصادی این منطقه پرداخت و به سوالات رسانه‌ها نیز پاسخ گفت. جهاد ازعور دکترای فاینانس خود را با بالاترین رتبه از موسسه مطالعات سیاسی پاریس دریافت کرد و همچنین مقطع پسادکترای خود را نیز در دانشگاه هاروارد گذراند. ازعور همچنین در دولت فواد سنیوره بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸، وزیر دارایی لبنان بود. «دنیای اقتصاد» از صندوق بین‌المللی پول پرسیده بود، این نهاد چشم‌انداز اقتصاد کلان ایران در سال آینده را چطور ارزیابی می‌کند و همچنین از آقای ازعور  سوال شدکه چه زمانی درخواست وام اضطراری ایران در هیات مدیره مطرح خواهد شد.

بازگشت اقتصاد در سال آینده

جهاد ازعور اقتصاددان و سیاست‌مدار لبنانی در کنفرانس آنلاین خود و در جواب به سوال نخست ایران درباره وضعیت اقتصادی گفت: «اجازه بدید در ابتدا همبستگی خود را با مردم ایران اعلام کنم که همانند دیگر اعضای صندوق با چالش‌های برخاسته از مقابله با شیوع ویروس کرونا مواجه شده است که این موضوع شوک بزرگی محسوب می‌شود. بحران بهداشتی در ایران، اوضاع سخت اقتصادی این کشور را تشدید کرده است و پیش‌بینی می‌کنیم که به‌زودی تولید ناخالص داخلی ایران ۶درصد در سال جاری کاهش یابد. »این کارشناس صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد: می‌دانیم که در سال گذشته نیز به دلیل تحریم‌هایی که علیه اقتصاد ایران اعمال شد این رقم به منفی ۵/ ۶ درصد رسیده بود. همچنین شاهد کاهش مستمر قیمت نفت بودیم که این عامل نیز در اقتصاد ایران اثر می‌گذارد.» جهاد ازعور درخصوص چشم‌انداز اقتصاد ایران گفت: اما  در سال آینده اگر شرایط بر همین منوال باقی بماند، پیش‌بینی می‌کنیم که شاهد بهبود اقتصاد با رشد ۱/ ۳ درصدی باشیم.»

پیگیری وضعیت اقتصادی

«دنیای اقتصاد» در بخش دیگری سوال پرسیده بود که چه زمانی درخواست وام اضطراری ایران در هیات‌مدیره مطرح خواهد شد؟  جهاد ازعور درباره وضعیت تصمیم صندوق بین‌المللی پول درباره وام اضطراری به ایران اظهار کرد: «درخواست ایران را دریافت کردیم، اما با توجه به تعاملات محدود با ایران (در دو سال اخیر) فرآیند جمع‌آوری اطلاعات لازم از ایران و تصمیم‌گیری این نهاد مالی بین‌المللی به درازا کشیده است.»

تاخیر صندوق از زاویه‌ای دیگر

البته دلیلی که صندوق بیان می‌کند با نقد برخی صاحب‌نظران و کارشناسان روبه‌رو است. ماه گذشته، صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت وام به کشورهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا اعلام آمادگی کرد، ایران همان زمان نامه درخواست از این کمک را به صندوق بین‌المللی پول ارسال کرد. به گفته رئیس کل بانک مرکزی ایران این نامه یک ماه قبل تحویل این نهاد شده است. براساس اطلاعات رسمی در سایت صندوق نیز تنها گزینه‌ای که کشورها در بهره‌مندی از این کمک باید داشته باشند مشکل در تراز پرداخت‌ها است. ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا از دو سال قبل امکان دسترسی به منابع حاصل از صادرات نفت خود را ندارد و تحقیقا مساله تراز پرداخت‌های ایران برای کارشناسان و نهادهای بین‌المللی واضح است. از نگاه برخی کارشناسان، آنچه که امروز صندوق دلیل تاخیر در بررسی درخواست وام ایران مطرح می‌کند با سیاست رسمی اعلام‌شده برای کمک‌های اضطراری همخوانی ندارد. زیرا مردم ایران در میانه بحران کرونا قرار دارند، دست اقتصاد ایران از منابع ارزی کوتاه است و طبیعتا طبق قاعده‌ای که صندوق اعلام کرده ایران نیز مانند سایر کشورها باید از این کمک بهره‌مند شود.

06-01

چشم‌انداز ۲۰۲۰؛ اقتصاد جهان در قفل بزرگ

حجم ویدیو: 9.51M | مدت زمان ویدیو: 00:02:34