نفت و طلا در قله قیمتی

اوج‌گیری طلا با پرواز جنگنده‌ها

طی روز پایانی معاملات جهانی در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا با افزایش ۷/ ۵ دلاری به حدود ۱۳۴۸ دلار رسید. این دومین هفته‌ای بود که قیمت فلز زردرنگ شیب متداوم صعودی را پیمود و به این ترتیب قیمت هر اونس طلا در ساعات پایانی روز چهارشنبه با رسیدن به مرز ۱۳۶۵ دلاری توانست رکورد قیمت پس از آگوست سال ۲۰۱۶ را به ثبت برساند. اگرچه پس از این قله‌زنی فلز زرد در سراشیبی قیمتی قرار گرفت، اما با غلیظ‌تر شدن سایه جنگ بر فراز سوریه فلز زرد تغییر جهت داد و در روز پایانی هفته گذشته قیمت هر اونس طلا بار دیگر به سطح ۱۳۴۵ دلار رسید. به عقیده تحلیلگران بازار طلا تشدید مناقشات ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه مهم‌ترین عامل صعود قیمت طلا در روزهای پایانی هفته گذشته بوده‌ است؛ چراکه افزایش تقاضای طلای امن موجب شکل‌گیری شیب مثبت در روند قیمتی طلا شده است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند طلا طی هفته آتی نیز همانند دو هفته اخیر، تحت‌تاثیر افزایش احتمالی تنش‌ها در منطقه خاورمیانه روندی افزایشی به‌خود بگیرد.

 به‌خصوص اینکه برخلاف بخشی از پیش‌بینی‌‌ها رجزخوانی ترامپ و روسیه محدود به توئیتر نشد و به‌نظر می‌رسد پس از حمله روز گذشته آمریکا این رجزخوانی به میدان جنگ نیز کشیده شود. بر مبنای نظرسنجی «کیتکو» ۶۹ درصد از تحلیلگران «وال استریت» و ۸۲ درصد از تحلیلگران «مین استریت» روند حرکت طلا طی هفته آتی را صعودی ارزیابی می‌کنند. به عقیده تحلیلگران علاوه‌بر عوامل بنیادین تحلیل‌های تکنیکال نیز نشان می‌دهد حرکت قیمت طلا به سراشیبی صعود کماکان تداوم خواهد داشت. با این وجود چشم‌انداز انقباضی در سیاست‌های فدرال رزرو و امکان افزایش نرخ سود در آینده روند بلندمدت قیمت طلا را پرابهام کرده ‌است. بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۸ بین ۲ تا ۳ بار رشد بهره خواهد داشت و نرخ بهره پایان سال بین ۲ تا ۲۵/ ۲ درصد خواهد بود.

نزول شاخص دلار

شاخص دلار نیز روز گذشته با کاهش ۲۰/ ۰ درصدی در مقایسه با روز پنج‌شنبه به ۷۸/ ۸۸ واحد رسید. کاهشی که مهم‌ترین دلیل آن افزایش اصطکاک نظامی در روز جمعه بود. استقرار نظامی آمریکا پیرامون مرزهای سوریه طی هفته اخیر برای دو روز دلار را به مرز کاهشی رساند. اما در روز سوم (پنج‌شنبه ۱۲ آوریل) سیگنال‌های ارسال شده از اظهارنظر مقامات آمریکایی و روسیه‌ای باعث افزایش قابل‌توجه در شاخص دلار شد. بر مبنای آمارهای انعکاس داده‌شده از سوی «بلومبرگ» شاخص دلار در روز پنج‌شنبه در مقایسه با روز پیشین حدود ۳ / ۰ درصد افزایش یافت. افزایشی که یکی از مهم‌ترین دلایل آن نرمش در رجزخوانی ترامپ و روسیه بود. با این وجود با افزایش تناوب اخبار حاوی احتمال افزایش تنش، نرخ دلار در آخرین روز هفته گذشته حدود ۲ صدم درصد کاهش یافت. مقایسه شاخص ثبت شده برای دلار در پایان معاملات روز جمعه نشان می‌دهد که طی هفته گذشته همزمان با افزایش تنش نظامی در منطقه خاورمیانه، ارزش هر دلار آمریکا در بازارهای جهانی در حدود ۹ دهم درصد کاهش یافته ‌است. شاخص یورو اما طی هفته گذشته مسیری کاملا متفاوت با شاخص دلار را پشت سر گذاشت و با افزایش ۱۵/ ۰ واحد درصدی در روز پایانی هفته گذشته به رقم ۵/ ۱۲۳ واحد رسید. در معاملات دیروز ارزش برابری هر یورو در مقابل هر دلار نیز رقمی حدود ۲۳/ ۱ واحد تعیین شده است. طی روزهای پایانی هفته گذشته، مسیر نزولی ارزش پول ملی روسیه که از ابتدای ماه آوریل شدت گرفته بود، با افزایش تنش‌های نظامی در منطقه تداوم یافت و با کاهش ۶/ ۰ درصدی ارزش هر واحد روبل در روز پایانی هفته گذشته ارزش هر دلار در برابر روبل به بیش از ۶۲واحد رسید. این در حالی است که در روزهای مشابه سال گذشته هر دلار ارزشی معادل ۵۵روبل داشته است. به عبارت دیگر در یک ‌سال گذشته ارزش پول ملی روسیه حدود ۱۸ درصد کاهش یافته است. به این ترتیب هفته سیاه روبل که با کاهش ۵ درصدی روبل در روز دوشنبه آغاز شده بود، با کاهش ارزش روبل به حدود ۶/ ۱ سنت بدترین هفته را برای قیمت پول ملی روسیه از سال ۲۰۰۰ رقم زد. البته به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذاران ارزی روسیه لااقل تا سپری شدن دوره هیجانی نوسان قیمت ارز قصد دخالت در بازار ارز این کشور را نداشته باشند.

طلای سیاه در قله قیمت

افزایش تنش‌ها بر سر مساله سوریه و افتادن سایه جنگ بر سر منابع نفتی خاورمیانه قیمت طلای سیاه را تحت‌تاثیر قرار داد. اگرچه سوریه بخش قابل توجهی از ذخایر نفت و گاز دنیا را در اختیار ندارد، اما افزایش تنش در پرچگالی‌ترین مختصات نفتی دنیا قیمت نفت را به سقف قیمتی خود در سه سال گذشته رساند. البته این افزایش تنها محدود به نفت خاورمیانه نبود بلکه در روزهای پایانی هفته گذشته تمام سبدهای نفتی رشد قیمتی را تجربه کردند که در این بین نفت اوپک با افزایش ۷/ ۱ درصدی بیشترین افزایش قیمت را در میان سبدهای مختلف نفتی تجربه کرد. هر بشکه نفت اوپک طی هفته منتهی به روز گذشته حدود ۸ دلار افزایش قیمت را تجربه کرد و در روز پایانی هفته گذشته هر بشکه نفت خام اوپک به ۶۸ دلار و ۷۳ سنت رسید. بر مبنای اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت نفت «oilprice.co» هر بشکه نفت خام استخراج شده در ایران در روز پایانی هفته گذشته به‌طور میانگین ۳/ ۲درصد افزایش قیمت داشته است.  میانگین قیمت نفت سبک ایران در روز جمعه حدود ۵/ ۶۹دلار و میانگین قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران نیز حدود ۵/ ۶۷ دلار در معاملات روز جمعه به ثبت رسید. هر بشکه نفت خام دریای برنت نیز با افزایش ۵۶ سنتی در روز جمعه هفته جاری به بیش از ۷۲ دلار و ۵۰ سنت رسید.

بانک و بیمه


 

نفت ۱۰۰ دلاری در راه است؟