زلزله جنگی در بورس دبی

مشاهدات آماری حاکی از آن است که بورس عربستان، به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی منطقه، در قیاس با سه کشور ترکیه، امارات و همچنین ایران کمترین نوسان را در بازه جنگ به خود شاهد بوده است. بورس دبی از زمان جنگ از ۳ تا ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ افت بیش از ۱۱درصدی را ثبت کرده که بیشترین افت در میان کشورهای همسایه محسوب می‌شود. همچنین بورس استانبول از ۳ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳، حدود ۹‌درصد کاهش داشته و شاخص «تداول» که نماگر بورس عربستان است، در مدت مذکور افت ۱.۷۷درصدی را ثبت کرده است؛ این در حالی است که بورس تهران در مدت مذکور حدود ۵‌درصد کاهش داشته است. 

تغییرات کم بورس عربستان نیز به‌‌‌دلیل بزرگ بودن بازار سهام این کشور است که بیش از سه‌برابر بازار سهام امارات و بورس امارات بیش از پنج‌برابر بورس تهران است. بنابراین به نظر می‌‌‌رسد، بورس تهران متاثر از ریسک جنگ در منطقه بوده، اما با وجود اینکه در مدت مذکور در دوره رکود بوده، کمتر از سایر بازارها آسیب دیده است. این در حالی است که بورس دبی آسیب بیشتری را متحمل شده است.به طور بدیهی در کشورهایی که در آنها درگیری و تنش‌‌‌های نظامی‌‌‌ وجود دارد، بازارهای مالی فعال تحت‌‌‌تاثیر اتفاقات اخیر قرار گرفته‌‌‌اند؛ به نحوی که از تاریخ ۱۴مهر سال‌جاری تا ۸ آبان همین سال، شاخص کل بورس رژیم صهیونیستی به اندازه ۱۶.۸درصد دچار افت شد.

از سوی دیگر از تاریخ ۱۴ مهر تا ۶ آبان سال‌جاری شاخص کل بورس فلسطین به میزان ۷.۸۱درصد کاهش پیدا کرد. از دیگر شاخص‌‌‌های مهم اقتصادی که در این شرایط باید مورد توجه قرار گیرد، قیمت جهانی نفت است. همچنین در‌‌‌ مدت مورد بررسی، قیمت نفت برنت دریای شمال از ۹۱دلار به ۸۷دلار کاهش یافته و طبق بررسی صورت‌گرفته جنگ غزه باعث شوک و جهش نشده است.

از آنجا که کشورهای درگیر محدود بوده و احتمال گسترش جنگ به کشورهای منطقه که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت هستند بسیار کم است، انتظارات فعالان بازار نفت تغییری نداشته و قیمت نفت دچار تحول ویژه نشده است. از آنجا که بین فعالان اقتصادی، طلا به عنوان دارایی بدون ریسک در نظر گرفته می‌شود و در شرایط ریسک افراد با هدف حفظ ثروت اقدام به سرمایه‌گذاری در این فلز می‌کنند، تغییرات قیمت طلا نیز از شاخص‌‌‌هایی است که باید مورد توجه قرارگیرد. قیمت طلا در بازارهای جهانی بعد از شروع جنگ در غزه با رشد همراه بود و با افزایش ۸.۵درصدی از ۱۸۲۲دلار به ازای هر اونس به ۱۹۸۰دلار رسید، اما با کاهش احتمال گسترش درگیری‌‌‌ها در سطوح مذکور در نوسان است.