جهانبخش سنجابی، دبیر انجمن نظارت بر انتخابات، تعداد این موارد ابهام‌‌‌‌‌‌آمیز را بیش از ۳۰ مورد می‌داند. همچنین ابراهیم بهادرانی، رئیس هیات نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»‌‌‌‌‌‌ از تغییر قطعی تفسیر برخی از مهم‌ترین بندهای آیین‌‌‌‌‌‌نامه خبر می‌دهد.   سنجابی می‌گوید؛ علاوه‌بر سوالاتی که به دبیرخانه فرستاده شده‌است خود انجمن نیز برای تایید اهلیت ۵ سوال را به هیات نظارت فرستاده است که عبارتند از: منظور مشخص از سابقه پیوسته و ناپیوسته، منظور از بیمه ۲۰ نفر، مستندات احراز ۱۵‌میلیارد تومان فروش در یک سال، گواهی مورد قبول درباره صادرکننده نمونه و واردکننده نمونه و نیز شرایط احراز سوابق مدیریتی و نظارتی. این مسائل تقریبا تمامی مواردی است که برای تایید اهلیت تجاری یک فعال در آیین‌‌‌‌‌‌نامه کنونی منظور شده‌است. علاوه‌بر این اعضای اتاق خرم‌‌‌‌‌‌آباد از این مساله خبر می‌دهند که تاکنون تنها ۲۴‌نفر ثبت‌‌‌‌‌‌نام کرده‌اند و با توجه به نصاب ۳۰ نفری برای انجام انتخابات تکلیف خود را مشخص نمی‌‌‌‌‌‌دانند.

فهرست غیررسمی

با این وجود، بر همین اساس فهرست اسامی کسانی که برای انتخابات اتاق بازرگانی در حوزه تهران ثبت‌نام کرده‌‌‌‌‌‌اند. در این فهرست که به‌صورت غیر‌رسمی منتشر شده است نام ۳۰۸ نفر در مرحله اولیه ثبت‌نام به چشم می‌خورد که درمیان این اسامی همان‌‌‌‌‌‌طور که پیش‌بینی‌شده بود برخی چهره‌‌‌‌‌‌های شاخص در آن حضور ندارند. نکته قابل‌توجه درمیان این اسامی، حضور بسیار کم‌‌‌‌‌‌رنگ زنان در فهرست کسانی است که ثبت‌‌‌‌‌‌نام کرده‌‌‌‌‌‌اند.  درباره فهرست اسامی غیررسمی نیز شنیده‌‌‌‌‌‌هایی وجود دارد مبنی‌بر اینکه بسیاری از آنها دارای نقص مدرک هستند و کمتر از نیمی از این افراد می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی در این زمینه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: اینکه چه تعدادی از افراد می‌توانند در انتخابات شرکت کنند بستگی به تفسیر شورای‌عالی نظارت دارد. او در ادامه و در توضیح مشکلات افراد تصریح می‌کند: مشکلات مختلفی هست، برخی سابقه ندارند، برخی بیمه ندارند و عده‌ای شرکت‌های زیرمجموعه اتاق بازرگانی را به‌عنوان شرکتی که در آن عضو هیات‌مدیره هستند، معرفی کرده‌‌‌‌‌‌اند. به گفته حسینی احتمالا در نهایت اهلیت ۱۲۰‌نفر تایید شود.

تشکیل جلسه برای رفع ابهامات

اما مهم‌تر از این فهرست، بر‌‌گزاری جلسه شورای‌عالی نظارت است که در مورد برخی شبهه‌‌‌‌‌‌ها در آیین‌نامه انتخابات اتاق و موارد موردتردید انجمن نظارت بر انتخابات که تفسیر آنها با ابهام همراه بوده‌است تصمیم‌گیری‌هایی انجام داده‌است که همچنان تمامی این تصمیمات مشخص نیست.  این مطلب به تایید ابراهیم بهادرانی، رئیس هیات نظارت بر انتخابات اتاق تهران رسید. او در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، نخست درباره تعداد تاییدشدگان خبر می‌دهد و می‌گوید: کل تعداد ثبت‌‌‌‌‌‌نام‌‌‌‌‌‌های ما ۳۱۰‌نفر بوده‌  و از این تعداد اهلیت ۱۷۷‌نفر تایید شده‌است. او خبر دیگری مبنی‌بر تغییر مقررات از سوی شورای‌عالی نظارت را تایید می‌کند و درباره این تغییرات می‌گوید: برای نمونه تاکنون مبنا بر این بوده که کاندیداها در طول یک سال‌۲۰ کارت ملی را بیمه کرده باشند؛ اکنون تصویب شد که کاندیدا در هر ماه باید ۲۰‌نفر را بیمه کرده باشد.

او در توضیح این مطلب می‌افزاید: در کارگاه‌ها این‌گونه است که افرادی را برای کار استخدام می‌کنند و سپس بعد از گذشت یک ماه او را مرخص می‌کنند؛ از همین‌رو شورای‌عالی نظارت تصمیم به تغییر آن به شکل کنونی گرفت. جهانبخش سنجابی‌شیرازی، دبیر هیات نظارت بر انتخابات در گفتگو با «دنیای اقتصاد» نیز با تایید تشکیل جلسه شورای‌عالی نظارت می‌گوید: در همین حد خبر داریم که جلسه‌‌‌‌‌‌ای تشکیل شده‌است و در آن ابهاماتی که نیاز به تفسیر داشته است مطرح و بررسی شده. او تعداد این سوال‌‌‌‌‌‌ها را بیشتر از ۳۰مورد می‌داند اما درباره اینکه درباره آنها چه تصمیمی گرفته‌شده‌است، می‌گوید هنوز چیزی به انجمن نظارت ابلاغ نشده‌است. یکی از موارد مورد ابهام به گفته سنجابی تشخیص مبنای ۲۰‌نفر بیمه‌‌‌‌‌‌شده ‌است. او در این مورد می‌گوید: می‌‌‌‌‌‌شد این بند ‌را چنین تفسیر کرد که به شکل تجمیعی ۲۰‌نفر در یک سال‌بیمه شده باشند و همچنین می‌شد کارفرما ۲۰‌نفر را در یک سال ‌بیمه کرده باشد. به گفته او نظر انجمن به تفسیر اول نزدیک بود اما به ظاهر تفسیر دوم در شورای‌عالی مورد پذیرش قرار گرفته‌است.

با این حال سنجابی تاکید می‌کند که هنوز هیچ تغییری در این آیین‌‌‌‌‌‌نامه به شکل رسمی ابلاغ نشده‌است.  شنیده‌‌‌‌‌‌های دیگری وجود دارد که بر مبنای آن در استان‌ها، کارت‌های عضویت که دوسال از انقضای آنها گذشته است سابقه آنها را لحاظ می‌کنند درحالی‌که در روزهای اول چنین نبود.  بهادرانی خبر می‌دهد که این مشکل حل شده و اکنون کسانی که دو سال‌از تاریخ انقضای کارت آنها گذشته است نیز سوابقشان به‌حساب می‌آید و در این‌باره می‌گوید: ابتدا سوابق کارت‌‌‌‌‌‌ عضویت‌‌‌‌‌‌های تاریخ گذشته را به‌حساب نمی‌آوردند که صحیح نبود. آیین‌‌‌‌‌‌نامه نیز می‌گوید کارت جدید برای آنها صادر شود، نه اینکه سوابق آنها را باطل کنید.

رد تقاضای روسای اتاق؟

برخی دیگر از شنیده‌‌‌‌‌‌ها از تشکیل جلسه روسای اتاق‌های استانی با شورای‌عالی نظارت خبر می‌داد. بسیاری از روسای این اتاق‌ها اکنون با مشکل مواجه هستند؛ یکی اینکه رای‌‌‌‌‌‌دهندگان آنها بر مبنای شرایط کنونی ریزش کرده‌است و نکته دیگر اینکه بر مبنای آیین‌نامه کنونی تعداد زیادی از آنها دیگر قابلیت انتخاب‌شدن به‌عنوان رئیس را ندارند.  از همین‌رو تشکیل جلسه با شورای‌ عالی نظارت ، شایعه‌‌‌‌‌‌ای باورکردنی به‌نظر می‌رسید. با این وجود سنجابی قویا این مساله را تکذیب می‌کند و می‌گوید: هیچ جلسه‌‌‌‌‌‌ای بین  هیچ‌کدام از نهادهای نظارت بر انتخابات با روسای اتاق تشکیل نشده‌؛ با این وجود تایید می‌کند که تقاضای آن وجود داشته است.  در خبری دیگر که مشکلی جدی محسوب می‌شود یکی از اعضای اتاق خرم‌‌‌‌‌‌آباد عنوان می‌کند تا لحظه نگارش این خبر تنها ۲۴‌نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌‌‌‌‌‌نام کرده‌‌‌‌‌‌اند. با توجه به حدنصاب ۳۰نفری مشخص نیست تکلیف اتاق خرم‌آباد چه خواهد شد و هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی در محل اتاق برگزار شده‌است.

اخبار اجرایی

 جهانبخش‌سنجابی همچنین در گفت‌‌‌‌‌‌وگو با پایگاه خبری رسمی اتاق ایران با اشاره اجمالی به آنچه تاکنون انجام‌شده‌است، گفت: به موجب تبصره‌۲ ماده‌۱۵ قانون اتاق و آیین‌‌‌‌‌‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان، انتخابات اتاق حدود ۴ ماه قبل از تاریخ بر‌‌گزاری با انتصاب اعضای انجمن نظارت، متشکل از ۴‌نفر منصوب از طرف رئیس اتاق ایران و یک‌نفر از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز می‌شود. این فرآیند حدود ۲ ماه قبل شروع شد.  به گفته سنجابی، تعداد ثبت‌‌‌‌‌‌نام کنندگان در دوره گذشته انتخابات‌ برابر با ۱۳۷۰‌نفر بوده و این تعداد در دوره فعلی ۷/ ۵۴درصد افزایش یافته‌است. 

سنجابی درباره ثبت نام برای انتخابات اتاق گفت: در این دوره انتخابت ۵۷‌هزار‌نفر دارای کارت‌های عضویت بازرگانی در سراسر کشور تا روز انتخابات واجد شرکت در انتخابات هستند، البته چون تاریخ‌‌‌‌‌‌های عضویت افراد متفاوت است، امکان دارد برخی عضویت آنها منقضی‌شده و تمدید نکنند و تعدادی از افراد هم ممکن است عضویت خود را تمدید کنند و واجد شرایط شوند.  سنجابی ادامه داد: فعلا نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد؛ اما در هر صورت بیش از ۸۰‌درصد اشخاص حقیقی و حقوقی دارندگان کارت بازرگانی هستند و کمتر از ۲۰‌درصد آنها در سراسر کشور دارندگان کارت عضویت صرف هستند.  اعضای انجمن نظارت بر انتخابات اعلام‌شده‌است و از دیروز، کاندیداهای معترض به نتایج تا سه روز فرصت دارند نسبت به این نظر اعتراض کنند.

او تصریح کرد: این انتخابات به‌صورت متمرکز و هم‌‌‌‌‌‌زمان در تمام کشور برگزار خواهد شد و فرصت اولیه تا ساعت ۱۸ روز ۱۰ اسفند است که انجمن می‌تواند در صورت نیاز این زمان را حداکثر به مدت سه ساعت تمدید کند.   سنجابی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم احراز اهلیت تجاری توسط انجمن، قبل از بر‌‌گزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: این روند باید طبق آیین‌‌‌‌‌‌نامه انجام شود، بنابراین ۹‌هزار‌نفر از اشخاص حقیقی که مشمول این بند‌می‌شوند، باید فرآیند لازم را مورد‌توجه قرار دهند.  او درباره بر‌‌گزاری الکترونیکی انتخابات نیز گفت: با وجود اینکه الکترونیکی‌بودن آن قطعی خواهد بود؛ اما درباره اینکه انتخابات به‌صورت کامل الکترونیکی باشد یا نیمی به‌صورت الکترونیکی و نیمی به‌صورت دستی، هنوز تصمیم گرفته نشده‌است.