علاوه بر این شنیده‌‌‌‌‌‌ها حاکی از تشکیل اولیه ائتلاف‌‌‌‌‌‌های انتخاباتی است. بنا به گفته فعالان، تاکنون ۳ ائتلاف به فعالیت مشغول شده‌اند؛ اما در عین‌حال صحبت از این درمیان است که به دلیل شرایط جدید آیین‌‌‌‌‌‌نامه، تا زمان اعلام قطعی تاییدصلاحیت‌‌‌‌‌‌شدگان نمی‌توان درباره شکل نهایی ائتلاف‌‌‌‌‌‌ها نظری قطعی اعلام کرد.

تحولات قانونی

نخست اینکه انجمن نظارت بر انتخابات دهمین دوره هیات‌نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در نامه‌‌‌‌‌‌ای اعلام کرد که مهلت ثبت‌‌‌‌‌‌نام نامزدها تا پایان روز ۱۶ بهمن تمدید شده، شرط لیست بیمه حداقل ۲۰ نفر برای نامزدها مجموع افراد بیمه‌‌‌‌‌‌شده در یک‌سال است و ثبت‌‌‌‌‌‌نام رأی‌‌‌‌‌‌دهندگان حقیقی نیز در بازه ۱۲ تا ۳۰ بهمن ماه انجام می‌شود.

علاوه‌بر این انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در تازه‌‌‌‌‌‌ترین اعلامیه خود علاوه‌بر مشخص‌کردن زمان ثبت‌‌‌‌‌‌نام رأی‌‌‌‌‌‌دهندگان حقیقی و تمدید مهلت ثبت‌‌‌‌‌‌نام نامزدهای انتخابات، تفسیری بر یکی از شروط آیین‌‌‌‌‌‌نامه ثبت‌‌‌‌‌‌نام نامزدها نیز ارائه کرده‌است که می‌تواند تاحدودی ثبت‌‌‌‌‌‌نام در انتخابات را تسهیل کند.  پیش از این نیز برخی منابع به «دنیای‌اقتصاد» اطلاع داده بودند که آیین‌‌‌‌‌‌نامه جدید انتخاباتی چنان سختگیرانه است که در برخی حوزه‌‌‌‌‌‌ها تنها یک نفر حائز شرایط وجود دارد و به همین دلیل شورای‌عالی نظارت با تشکیل جلسه فوق‌‌‌‌‌‌العاده سعی در تسهیل این شرایط دارد. از آنجا که تغییر آیین‌‌‌‌‌‌نامه به دلیل تشریفات قانونی زمانبر در شرایط حاضر امکان ندارد، شورای‌عالی نظارت به‌جای تغییر به تسهیل شرایط روی‌آورده است.  در همین راستا انجمن نظارت بر انتخابات در تفسیر بند ‌«ارائه لیست پرداخت حق‌بیمه شاغلان تامین‌اجتماعی برای حداقل ۲۰ نفر در یک‌سال» اعلام کرده منظور از این شرط این است که نامزدان انتخابات اولا طی یک سال، ۱۲ ماه لیست بیمه براساس کد کارگاه (ها) به سازمان تامین‌اجتماعی ارسال کرده باشند و ثانیا مجموع افراد شاغل در لیست یکساله حداقل ۲۰ نفر باشد؛ این شرط یکی از مجموعه شروطی است که نامزدها باید حداقل یکی از آنها را داشته باشند، تا بتوانند در انتخابات به‌عنوان نامزد ثبت‌‌‌‌‌‌نام کنند.

اعلامیه اخیر انجمن نظارت بر انتخابات همچنین زمان ثبت‌‌‌‌‌‌نام رأی‌‌‌‌‌‌دهندگان در سامانه انتخابات برای احراز صلاحیت رأی‌‌‌‌‌‌دهی را نیز از روز چهارشنبه ۱۲ بهمن تا یکشنبه ۳۰ بهمن مقرر کرده‌است.   علاوه بر این در مورد آن دسته از اشخاص حقیقی که علاوه‌بر کارت عضویت، کارت بازرگانی معتبر تا روز انتخابات دارند، احراز صلاحیت به‌صورت سیستمی صورت می‌گیرد و نیازی به ثبت‌‌‌‌‌‌نام در سامانه نیست. اشخاص حقوقی نیز به شرط داشتن دو سال‌سابقه عضویت و معتبر بودن کارت عضویت در روز رأی‌‌‌‌‌‌گیری بدون هیچ‌‌‌‌‌‌گونه ثبت‌‌‌‌‌‌نامی مجاز به رای‌دادن هستند.

ائتلاف‌‌‌‌‌‌ها تشکیل شد

حمید حسینی، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره پیشروی امور انتخاباتی اتاق می‌گوید: ائتلاف‌‌‌‌‌‌ها جدی نیست، اما تاکنون ۳ ائتلاف تشکیل شده و به فعالیت مشغول هستند. او این ائتلاف‌‌‌‌‌‌ها را به این‌صورت برمی‌‌‌‌‌‌شمرد و اظهار می‌کند: یکی ائتلاف «برای فردا» است، یکی ائتلافی است که حول یحیی آل‌‌‌‌‌‌اسحاق و تیم هیات موتلفه شکل‌گرفته‌است و دیگری ائتلافی است که با محوریت تشکل‌ها در حال فعالیت هستند.  حسینی درباره ائتلاف «برای فردا» خبر می‌دهد که به‌رغم همه تحریم‌ها و کسانی که نمی‌‌‌‌‌‌خواستند در اتاق اصلاحات صورت گیرد، تعداد ثبت‌‌‌‌‌‌نام کنندگان در تهران رکورد زد و درحالی‌که هنوز تا پایان زمان ثبت‌نام زمان باقی‌مانده‌است به ۲۰۰ نفر رسید. در انتخابات دوره گذشته مجموعا ۱۸۶ نفر ثبت‌‌‌‌‌‌نام کرده بودند.

حسینی در مورد تعداد افرادی که در کل کشور ثبت‌‌‌‌‌‌نام کرده‌اند نیز بیان می‌کند: تعداد افرادی که در کل کشور ثبت‌‌‌‌‌‌نام کرده‌اند به رقم ۱۱۲۰ نفر رسیده است و تنها ۱۵۰ نفر دیگر باید ثبت‌نام کنند تا رکورد تعداد ثبت‌‌‌‌‌‌نام کنندگان در سطح کشور نیز شکسته شود.  او در توصیف شرایطی که با وضع آیین‌‌‌‌‌‌نامه جدید ایجاد شده‌است می‌گوید: با تغییر آیین‌‌‌‌‌‌نامه به‌رغم همه کارشکنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، بعضی از روسای اتاق‌ها که بالای ۸ سال‌و گاهی تا ۳۰سال‌بر کرسی ریاست اتاق تکیه زده بودند به شکل خودکار از گردونه رقابت خارج شدند و فرصت برای تزریق خونی تازه در رگ‌های اتاق‌ها ایجاد شد.  این فعال اقتصادی تاکید می‌کند: در آیین‌نامه جدید با سالم‌‌‌‌‌‌سازی فضا از طریق تخصصی‌کردن شرایط داوطلبان، فعالان اقتصادی احساس امنیت و مشارکت بیشتری کردند؛ از همین‌رو باید به کلیه کسانی که زمینه این تحول راهبردی و علمی در جهت تخصصی‌شدن اتاق و زمینه دور‌شدن حواشی از پیرامون بخش‌خصوصی را فراهم‌کردند دست مریزاد گفت. او با ارائه آماری خبر می‌دهد که بنا به آیین‌نامه کنونی ۲۶ اتاق در دوره آینده با تغییر رئیس روبه‌رو خواهند شد. برخی دیگر از منابع مطلع نزدیک به اتاق شرایط این دوره را تاحدی مبهم توصیف می‌کنند و با توجه به شرایطی که در این دوره برای احراز صلاحیت ثبت‌‌‌‌‌‌نام‌کنندگان وضع شده‌است، قضاوت درباره صف‌‌‌‌‌‌بندی ائتلاف‌‌‌‌‌‌ها را به پس از یکشنبه و مشخص‌شدن لیست نهایی کاندیداها موکول می‌کنند، با این‌حال اکنون می‌توان با قاطعیت گفت که نه‌تنها انتخابات به شکل رسمی آغاز شده، بلکه رقابت انتخاباتی نیز به شکل غیر‌رسمی کلید خورده است.  

به قول منابع آگاه تعداد زیادی از اعضای آن اعلام کرده‌اند که کاندیدا نمی‌شوند و ظاهرا لیست آنها کامل نیست.  دلیل امتناع اعضای ائتلاف برای‌فردا این است که برخی اعضا شرایط کنونی کشور را مناسب نمی‌دانند، برخی به دلیل اختلافات داخلی شرکت نمی‌کنند و تعدادی نیز به دلیل شرایط جدید ممکن است حائز صلاحیت نشوند.

 این منبع آگاه، شرایط جدید را علاوه‌بر شرایط آیین‌‌‌‌‌‌نامه، شنیده‌‌‌‌‌‌هایی می‌داند مبنی‌بر اینکه افرادی که دوتابعیتی هستند نه‌تنها برای ریاست بلکه حتی برای عضویت در هیات‌نمایندگان نیز رد صلاحیت خواهند شد، اما الزام به عبور از فیلتر نهادهای نظارتی را تنها مختص هیات‌رئیسه می‌داند.