ایوسب چاخواشویلی با اشاره به قرارداد تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اروپا گفت: با انعقاد این قرارداد بین گرجستان و اتحادیه اروپا، گرجستان قادر است هر جنس و کالایی که در گرجستان تولید می‌شود و گواهی مبدا این کشور را دارد بدون تعرفه به اتحادیه اروپا صادر کند. گرجستان همچنین قرارداد تجارت آزاد را با چین به امضا رسانده است و انعقاد قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپا و چین بازار صادراتی بیش از ۲ میلیارد نفری را برای گرجستان فراهم کرده است. وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم به اتحادیه اروپا ملحق شویم و از ۴ سال پیش قرارداد وابسته را به‌عنوان مرحله اول برای این امر منعقد کرده‌ایم، اظهار کرد: ما هنوز عضویت جدی در اتحادیه اروپا نداریم و باید تلاش کنیم تا سطوح اقتصادی گرجستان را افزایش دهیم که موضوعی زمانبر است تا عضویت ما در اتحادیه اروپا کامل شود.

چاخواشویلی با بیان اینکه درحال‌حاضر خط‌مشی اصلی حکومت کشور صنعتی شدن است، افزود: درحال‌حاضر ۱۰ هزار ایرانی در گرجستان مستقر هستند و تجارت بین ایران و گرجستان در جریان است اما هدف گرجستان درحال‌حاضر صنعتی شدن و احداث کارخانه با تکنولوژی روز دنیا است. اگرچه ما به فکر صنعتی شدن هستیم اما این به معنای جلوگیری از تجارت بین دو کشور نیست و حکومت گرجستان در مساله تجارت بین دو کشور دخالتی نمی‌کند. سفیر گرجستان در ایران با اشاره به تشکیل کارگزاری ایران و گرجستان گفت: سرمایه‌گذاران ایرانی فقط بازار داخلی کوچک گرجستان را نبینند و هدف این نهاد باید تشویق سرمایه‌‌گذاری بزرگ در گرجستان باشد؛ البته این مساله بستگی به تمایلات سرمایه‌گذاران برای حضور و تاسیس کارگاه و کارخانه در مناطق آزاد گرجستان و استفاده از صادرات بدون تعرفه دارد. وی افزود: کارگزاری ایران و گرجستان می‌تواند به‌عنوان یک راهنما برای سرمایه‌‌گذاری ایرانیان در گرجستان باشد زیرا برخی با راهنمایی غلط سرمایه خود را از دست می‌دهند و شکست می‌خورند. اما مشابه این نهاد در گرجستان هم افتتاح شده که به سرمایه‌گذاران ایرانی راهنمایی‌های لازم را خواهد داشت.

در همین حال در این مراسم رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان با تاکید بر اینکه بازار گرجستان برای ایرانی‌ها شناخته شده نیست، گفت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری و یافتن شرکای تجاری بین ایران و گرجستان همواره وجود داشته اما عدم مشاوره و راهنمایی صحیح مشکلات و سردرگمی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرد. فاطمه مقیمی با اشاره به اینکه اتاق مشترک ایران و گرجستان درحال‌حاضر ۱۳۰ عضو فعال دارد، افزود: امیدواریم دفتر کارگزاری ایران و گرجستان فرصت‌های خوبی به‌عنوان نقشه راه برای تجار ایرانی فراهم کند و در این راه قدم‌های استوار و مستمری بردارد. وی با اشاره به اینکه از طریق دو بندر بزرگ پوتی و باتومی امکان ورود به بازارهای اتحادیه اروپا برای ایران فراهم می‌شود، افزود: سرمایه‌‌گذاری در بنادر فرصت خوبی برای ایران بود که تا حد زیادی آن را از دست داده‌ایم زیرا چین، امارات و ترکیه در این بنادر سرمایه‌‌گذاری کرده‌اند. و اکنون هم آمریکایی‌ها این بنادر را اجاره بلندمدت کرده‌اند.

رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان با بیان اینکه طی یک سال و نیم اخیر ۳ هیات تجاری از ایران به گرجستان برده‌ایم، بیان کرد: قوانین مناطق آزاد گرجستان هم فرصتی را برای سرمایه‌‌گذاری به ایران می‌دهد تا فرآیند ایجاد ارزش افزوده را در منطقه آزاد گرجستان انجام دهد، سپس با نام شرکتی که در گرجستان ثبت می‌شود، کالای ایرانی از مبدا گرجستان بدون تعرفه به اتحادیه اروپا صادر شود و ارز حاصل از صادرات با ایجاد ارزش افزوده به کشور ایران بازگردد. درادامه این جلسه خزانه‌دار اتاق مشترک ایران گرجستان با بیان اینکه از۶ سال گذشته که شورای ایران و گرجستان راه‌اندازی شده، طرف رسمی در تفلیس نداشتیم، گفت: این خلأ همواره باعث شد تا ایرانی‌ها نتوانند با تجار گرجی ارتباط موثری داشته باشند اما با راه‌اندازی این دفتر و معرفی فرصت‌های بازار، هدف صادرات محصولات به این کشور محقق خواهد شد.

مریم سلطانی افزود: از سال گذشته برخی قوانین در گرجستان سختگیرانه‌تر شده است زیرا سرمایه‌گذارانی که طی سال‌های قبل وارد این کشور شده‌اند هیچ فعالیت مطلوب اقتصادی انجام نداده‌اند. با این همه فرصت بسیاری در این کشور وجود دارد که می‌توان از آنها بهره برد. رئیس مرکز کارگزاری تجاری اتاق مشترک ایران و گرجستان نیز تاکید کرد: اتاق‌های مشترک تنها مشاوره می‌دهند و کاری بیش از آن نمی‌توانند برای سرمایه‌گذاران انجام دهند. مانی صدیقی افزود: ما در حوزه‌ای ورود کرده‌ایم که بتوانیم شرایط کسب‌وکار و ورود صنایع را به کشور گرجستان فراهم کنیم تا صادرکنندگان حرفه‌ای از این فرصت برای ورود به بازارهای اروپایی بهره ببرند.