اعزام هیات تجاری به سوئیس و اتریش

در این سفر، نمایندگانی از ۱۱۰ شرکت فعال در صنایع سلامت، دارو، تجهیزات پزشکی، کاغذ و محصولات سلولزی، ساختمان، انرژی‌های تجدیدپذیر، نیروگاه، بانک و خدمات مالی، صنایع غذایی و کشاورزی، خودرو، فولاد، توریسم و گردشگری، تجهیزات ریلی و فناوری اطلاعات رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند. برگزاری همایش‌های تجاری به میزبانی این دو کشور همراه با مذاکرات رو در روی فعالان اقتصادی، امضای اسناد همکاری بین روسای جمهور و اتاق‌های ایران، اتریش و سوئیس از مهم‌ترین برنامه‌های این هیات تجاری است.

همایش تجاری ایران و اتریش روز چهارشنبه در محل اتاق فدرال اقتصادی اتریش و همایش تجاری ایران و سوئیس روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد. براساس آمار گمرک از مجموع صادرات و واردات ایران در پایان سال ۹۶، ارزش واردات ایران از اتریش طی سال گذشته ۳۳۶ میلیون دلار بوده است.  میزان صادرات ایران در این دوره زمانی به این کشور ۲۸ میلیون و ۲۸۲ هزار دلار برآورد شده است. همچنین، واردات ایران در سال گذشته از کشور سوئیس، ۲ میلیارد و ۱۵۸ میلیون دلار و صادرات ایران به این کشور، ۹۱ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار بوده است. پس از امضای برجام، اتریش اولین کشوری بود که رئیس‌جمهور آن در راس هیاتی بلندپایه متشکل از ۲۰۰ نفر از فعالان اقتصادی این کشور به ایران سفر کرد. در شرایط فعلی بین‌المللی که با خروج آمریکا از برجام ایجاد شده است، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران با هیاتی بلندپایه به اتریش و سوئیس سفر می‌کند تا فصل جدیدی از روابط اقتصادی میان ایران و این دو کشور گشوده شود.

روسیه و گرجستان مقصد دیگر فعالان اقتصادی

رئیس اتاق خرمشهر از اعزام دو هیات تجاری متشکل از بازرگانان و فعالان اقتصادی علاقه‌مند به گسترش روابط به دو کشور روسیه و گرجستان خبر داد. هانی فیصلی اظهار کرد: این هیات‌ها همزمان با دو نمایشگاه معتبر بین‌المللی و با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند در تابستان سال‌جاری به این دو کشور اعزام خواهد شد. افراد اعزامی شامل بازرگانان و فعالان اقتصادی علاقه‌مند به گسترش روابط تجاری و اقتصادی با تجار و صنعتگران روس و گرجستانی خواهند بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق ایران، فیصلی ادامه داد: با توجه به توسعه سریع میزان گردشگران ایرانی در کشور گرجستان که منتج به گسترش روابط فعالان اقتصادی دو طرف نیز شده است، نیاز به اعزام هیاتی تجاری برای انجام رایزنی‌های لازم در مسیر بهبود بستر فعالیت‌های اقتصادی فعالان منطقه ضروری به‌نظر می‌رسد. فیصلی افزود: از این رو تصمیم گرفتیم تا همزمان با برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی محصولات و خدمات ایران در گرجستان هیاتی تجاری و بازاریابی به این کشور اعزام کنیم که در زمینه فعالیت‌های کالاهای ساختمانی، لوازم‌خانگی، مواد غذایی، محصولات صنایع شیمیایی، صنعت توریسم و دیگر شاخه‌های اقتصادی از تاریخ ۴ مرداد به مدت ۴ روز به کشور گرجستان اعزام خواهد شد. هیات روسیه همزمان با بیست و هفتمین نمایشگاه مواد غذایی، کشاورزی و آبزیان روسیه به این کشور اعزام خواهد شد. هدف از اعزام این هیات بهره بردن بهتر از فرصت‌های مناسب پیش روی بازرگانان ایرانی در توسعه مراودات تجاری و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی از طریق فعالان اقتصادی روسیه است.