شماره روزنامه ۶۱۱۶
|

  • مارپیچ قیمت طلای جهانی

    دنیای اقتصاد: معاملات طلای جهانی در روز سه‌شنبه با رشد مثبت قیمت‌ها باز شد. با انتشار اخبار مبتنی بر حمله موشکی ایران به اسرائیل، سرعت رشد قیمت فلز زرد افزایش یافت و در این روز رشدی معادل ۱.۱ درصد را به ثبت رساند. با این حال، روز گذشته معاملات طلا با روندی نزولی آغاز شد. هرچند تنش‌های ژئوپلیتیک بر قیمت دارایی‌ها تاثیرگذارند، اما این قیمت‌ها بیشتر توسط متغیر‌های کلان اقتصادی هدایت می‌شوند.
  • شاه‌کلید شفافیت و توسعه

    دنیای اقتصاد: امروزه دسترسی شهروندان به داده‌های حکومتی از جمله حقوق مورد پذیرش در اکثر کشورهاست. انتشار داده‌های حکومتی موجب افزایش شفافیت بخش عمومی می‌شود و امکان نظارت بهتر مردم بر این بخش را ممکن می‌سازد و می‌تواند ارتقای کسب‌وکارها و افزایش میزان درآمد آنها را به‌همراه داشته باشد. در این راستا مرکز پژوهش‌ها در گزارشی به مفاهیم، مزایا و چالش‌های داده حکومتی باز پرداخته است. در این گزارش بیان شده است به‌منظور استفاده هرچه بهتر از داده‌های حکومتی رعایت برخی نکات الزامی است.ازجمله آنکه این داده‌ها باید در قالب‌های استاندارد منتشر شده و ماشین‌خوان باشند و در زمان مناسبی که همچنان قابل استفاده هستند، منتشر شوند و برای تمام شهروندان قابلیت دسترسی داشته باشند.
  • خروج دلار از خواب پاییزی؟

    دنیای اقتصاد: بازار ارز به تحولات منطقه‌ای واکنش داد. پس از صورت گرفتن عملیات «وعده صادق ۲» در شامگاه سه‌شنبه بازار ارز تهران دچار افزایش سطح تقاضا شد. بر همین اساس نرخ برخی از شاخص‌های این بازار تغییر کانال دادند. البته به عقیده بسیاری از تحلیلگران این رشد قیمت مقطعی و قابل جبران است.
  • چرا روسای کل فدرال رزرو آمریکا بر سر نرخ بهره توافق ندارند؟

    پژوهشکده پولي و بانکي: روسای کل فدرال رزرو آمریکا بر سر نرخ بهره فدرال اختلاف‌نظر دارند؛ البته به گفته نشریه اکونومیست عدم وجود اجماع در پیش‌‌‌بینی‌‌‌های فدرال رزرو از نرخ بهره را می‌توان اتفاق مثبتی تلقی کرد.
  • رؤیت کارت ملی خریدار طلا الزامی است

    مهر: واحد صنفی هنگام فروش مصنوعات طلا و جواهر مسکوکات و طلای آب شده به خصوص در مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان ملزم به احراز هویت خریدار، رؤیت اصل و بایگانی تصویر کارت ملی به مدت حداقل ۵ سال است. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در نامه‌‌‌ای به صنف خود ضمن ارائه ۵ دستور، اعلام کرد که کلیه فعالان این صنف مجاز به فعالیت کسبی فقط با اخذ پروانه کسب معتبر و منطبق با قوانین و مقررات صنفی هستند. در این نامه آمده است: پیرو اطلاعیه‌های قبلی توجه همکاران را به رعایت موارد ذیل جلب می‌‌‌نماید:
  • استراتژی مالیاتی دولت چهاردهم

    دنیای اقتصاد: در اجلاس مدیران مالیاتی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی بر مبارزه با فرار مالیاتی، تمرکز بر مالیات مؤدیان بزرگ و معافیت ۷۲درصد از مؤدیان خرد تاکید کردند. مقامات دولت چهاردهم همچنین شفاف‌سازی، حکمرانی داده‌ها و کنترل تورم را از اولویت‌های دولت چهاردهم دانستند.
  • تاثیر تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای بر نرخ ارز

    مهر: یک اقتصاددان با بیان اینکه قیمت تعادلی دلار فارغ از نوسانات زودگذر و هیجانی، بر پایه متغیرهای اقتصاد کلان تعیین می‌شود، گفت: با فروکش شرایط هیجانی، مجدد قیمت دلار به سطح پایدار خود یعنی حوالی ۵۹-۶۰ هزار تومان بازخواهد گشت.
  • عدم جذب کامل کمک‌های بین‌المللی توسط دولت در سال گذشته

    دنیای‌اقتصاد: دیوان محاسبات کشور گزارشی درخصوص عدم جذب کامل کمک‌های بین‌المللی توسط دولت در سال گذشته منتشر کرد. بررسی‌های فنی و تخصصی دیوان محاسبات کشور، به‌عنوان یک نهاد نظارتی در خصوص اجرای قانون بودجه۱۴۰۲ نشان می‌دهد، به‌رغم اینکه به دولت اجازه داده شده بود تا سقف ۲میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض بین‌المللی را برای جبران خسارت و پیشگیری از حوادثی مانند زلزله، سیل، سرمازدگی مقابله با ریزگردها، بیابان‌زدایی حفاظت از تالاب‌ها و مبارزه با آفات و بیماری‌های دامی و گیاهی و همچنین تامین ماشین‌آلات و تجهیزات برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی کشور و طرح‌های موضوع صندوق ملی محیط زیست و امور مربوط به پناهندگان دریافت و پس از تسعیر و واریز آن به خزانه کل کشور صرف هزینه‌های فوق کند، تنها ۹دستگاه اجرایی حدود ۴۹۳میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض بین‌المللی را دریافت و مصرف کرده‌اند که این کمک‌های بلاعوض نیز به‌صورت مستقیم و ریالی و خارج از ‌سازوکار حکم بوده است. دیوان محاسبات کشور بنا بر اهمیت خاص موضوعات مطرح‌شده و ارتباط آن با سلامت و رفاه افراد جامعه، ضمن بررسی و رسیدگی به دلایل عدم رعایت این حکم، ارائه گزارش عملکرد کمک‌های بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد.
  • رمزگشایی فرمول ارزی فرزین

    رئیس‌کل بانک‌مرکزی کشور روز گذشته در صحن علنی مجلس به تحلیل داده‌های کلان اقتصادی پرداخت و در حاشیه سخنان خود یکی از دلایل ثبات نسبی بازار در ماه‌های گذشته را اعلام کرد. به گفته محمدرضا فرزین یکی از عوامل ثبات بازار غیررسمی، به ثبات رساندن معاملات تجاری رسمی است.
  • روایت ارزی رئیس‌کل

    رئیس‌کل بانک مرکزی روز گذشته در صحن علنی مجلس درباره سیاست‌های ارزی سازگار با رشد اقتصادی و مهار تورم که در حال اجرا است، گفت: نرخ تورم تولیدکننده که تا سه سال پیش به بیش از ۱۰۰درصد هم رسیده بود، اکنون در محدوده ۲۰درصد قرار دارد. تورم نقطه به نقطه تولیدکننده به‌شدت تحت تاثیر نرخ ارز است و این موضوع نشان می‌دهد که سیاست‌های ارزی توانسته‌اند تورم تولیدکننده را کنترل کنند و کاهش دهند. بخش عمده‌ای از ارزهای تخصیص داده‌شده توسط بانک مرکزی به واردات کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه تولید اختصاص داشته است.
  • ابهام‌زدایی از اقدامات فدرال‌رزرو

    بر اساس یک نظرسنجی در بین اقتصاددانان، بسیاری با کاهش ۰.۵ واحد درصدی نرخ بهره آمریکا مخالفت و از آن به عنوان اشتباه فدرال‌رزرو یاد کردند. شامگاه دوشنبه جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، برای ارائه دیدگاه بهتری از اقدامات آتی فدرال‌رزرو پشت تریبون رفت تا از آینده شفاف‌تر سیاست‌های پولی ایالات‌متحده رونمایی کند.
  • آیا راه‌‌‌اندازی پول واحد با کشور‌‌‌های همسایه امکان‌‌‌پذیر است؟

    فرهاد شريفي‌بقا دکتراي اقتصاد مالي- پولي
    مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در چندین جلسه اقتصادی به این نکته اشاره کرد که جهت سهولت در امر مراودات تجاری و توسعه همکاری‌‌‌های اقتصادی با کشور‌‌‌های همسایه می‌توان یک پول واحد رایج ایجاد کرد، ولی آیا این پیشنهاد خیلی ایده‌‌‌آل‌‌‌گرانه و دور از واقعیت‌‌‌های حال حاضر در کشورمان نیست؟ آیا امکان چنین کاری با شرایط اقتصادی حال حاضر در کشورمان و منطقه وجود دارد؟ چه‌ سازو‌کارهایی برای انجام این پروژه اقتصادی نیاز است؟ و آیا این پروژه واقعا می‌تواند در چنین شرایطی گره‌‌‌گشای مشکلات اقتصادی کشورمان باشد؟
  • بازگشت نرخ تورم اروپا به منطقه هدف

    دنیای اقتصاد: روز گذشته آمار و ارقام مربوط به نرخ تورم اروپا منتشر شد. بر اساس این ارقام، نرخ تورم سالانه منطقه یورو در سپتامبر امسال به ۱.۸ درصد کاهش یافت که کمترین میزان از آوریل ۲۰۲۱ است.
  • بهترین کشورها برای سرمایه‌‌‌گذاری کدامند؟

    ایسنا: شاخص سرمایه سیاسی جهانی بی‌سی‌ای ریسرچ، دیدگاهی در مورد کشورهایی ارائه کرده که بهترین روش‌ها را برای مقاومت در برابر بی‌‌‌ثباتی جهانی و در عین حال بازدهی قوی دارند. این شاخص سرمایه سیاسی، انعطاف‌‌‌پذیری اقتصادی، ثبات منطقه‌‌‌ای و وابستگی‌‌‌های تجاری را ارزیابی و به سرمایه‌‌‌گذاران کمک می‌‌‌کند تا گزینه‌های خود را محدود کنند. با افزایش ریسک‌‌‌های ژئوپلیتیک، کشورهایی با رهبری جدید و سرمایه سیاسی قوی می‌توانند سیاست‌های موثری را برای رشد اقتصادی اجرا کنند. دولت‌هایی که قادر به اعمال محرک‌‌‌های مالی و پولی هستند - به دلیل نرخ بهره پایین و بدهی عمومی قابل مدیریت - برای مقابله با چالش‌‌‌های آینده موقعیت بهتری دارند و مناطقی که ثبات نسبی را نشان می‌دهند، در میان درگیری‌‌‌هایی که می‌تواند باعث نوسانات بازار شود، پناهگاه‌های امنی را برای سرمایه‌‌‌گذاران فراهم می‌‌‌کند. این تحقیقات چندین بازار توسعه‌یافته را با فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری امیدوارکننده شناسایی می‌‌‌کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر