Untitled-2 copy

خبر خوب برای لاگارد

پس از حمله روسیه به اوکراین و همچنین پایان محدودیت‌های ویروس کرونا، بانک‌های مرکزی در سطح جهان به ویژه اقتصادهای بزرگی چون ایالات‌متحده و اروپا تصمیم گرفتند تا جهت کاهش هزینه کالا و خدمات از سیاست‌های پولی انقباضی بهره گیرند. آنها در برنامه‌ریزی بلندمدت خود تورم را در سطح 2 درصدی هدف قرار دادند و تمام سیاست‌ها و عملکردهای اقتصادی خود را براساس آن تنظیم کردند. اکنون شواهد گویای آن است که پس از گذشت حدود 2 سال، تورم منطقه یورو تنها 0.2 واحد درصد با سطح هدف فاصله دارد و مقامات اروپایی در ماه‌های آتی شاهد ثبت تورم 2 درصدی در این منطقه خواهند بود. این بدان معناست که سیاست‌های پولی کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا مثمر‌ثمر بوده است.

آنالیز داده‌های تورمی

تورم منطقه یورو مطابق با برآوردها به روند نزولی خود ادامه داد و در ماه اوت در پله 2.2 درصدی ایستاد. از سوی دیگر نرخ هسته تورم (بدون در نظر گرفتن تورم انرژی و مواد غذایی) در این ماه با کاهش 0.1 واحد درصدی از 2.9درصد در ماه ژوئیه، به 2.8درصد کاهش یافت که این با نظرسنجی رویترز مطابقت دارد. پس از انتشار خبر کاهش تورم، یورو در برابر پوند انگلیس به کاهش خود ادامه داد و با 0.1 واحد درصد کاهش به 0.8408 پوند رسید. همچنین یورو در برابر دلار آمریکا 0.04 واحد درصد افزایش و به 1.1083 دلار رسید. دلیل افزایش یورو در برابر دلار را باید ناشی از انتظارات اقتصاددانان از کاهش نرخ بهره آمریکا در ماه سپتامبر دانست.

نشانه بهبود در آلمان

در ادامه باید روند تورمی مهم‌ترین بخش اروپا، آلمان را بررسی کرد. درحالی که پیش‌بینی‌ها از کاهش تورم آلمان به 2.1 درصد حکایت داشت، نرخ تورم در این کشور به زیر 2 درصد کاهش یافت و به 1.9 درصد رسید. بررسی‌ها بیان می‌کند که این رقم کمترین سطح از مارس 2021 به شمار می‌رود. اما در طرف دیگر تورم هسته مطابق با میل اقتصاددانان پیش نرفت و برای دومین ماه متوالی در سطح 2.9 درصدی باقی ماند.

برخی تحلیلگران براساس کاهش اخیر رشد دستمزد در منطقه یورو  که در سه ماهه دوم کمتر از انتظار بود، کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر را قطعی می‌‌‌دانند و پیش‌‌‌بینی می‌‌‌کنند که بانک مرکزی اروپا (ECB) در ماه سپتامبر نرخ بهره را 0.25 واحد درصد کاهش دهد و به 3.5 درصد برساند. این در حالی است که این بانک در ماه ژوئن یک مرتبه و به میزان 0.25 واحد درصد نرخ بهره را کاهش داده و به 4.25درصد رسانده است.

تورم اسپانیا

 از سوی دیگر تورم اسپانیا بیش از حد انتظار در ماه اخیر کاهش یافت و به 2.4 درصد رسید. کاهش فشارهای قیمتی در اسپانیا، چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، امیدها برای کاهش نرخ بهره در ماه آینده را تقویت می‌کند. بر اساس آمار، تورم اسپانیا در ماه اوت بیش از انتظار کاهش یافته و به پایین‌‌‌ترین سطح خود در یک سال گذشته رسیده است. این خبر امیدوارکننده‌‌‌ای برای سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا که در حال بررسی کاهش نرخ بهره در ماه آینده هستند، به شمار می‌رود. نرخ تورم سالانه اسپانیا از 2.9 درصد در ماه ژوئیه به 2.4درصد در ماه اوت کاهش یافت. این پایین‌‌‌ترین میزان از اوت ۲۰۲۳ تاکنون محسوب می‌شود. این در حالی است که تورم در اسپانیا، پس از افزایش قیمت‌‌‌های انرژی و مواد غذایی و پس از حمله روسیه به اوکراین، در ژوئیه ۲۰۲۲ به بالاترین سطح چند دهه اخیر یعنی 10.7 درصد رسیده بود. برخی تحلیلگران بیان می‌کنند که تورم اسپانیا و آلمان نشان می‌دهند که تورم در کل منطقه یورو در ماه اوت کمتر از چیزی بود که انتظار می‌‌‌رفت. این یعنی تورم به هدف تعیین شده توسط بانک مرکزی اروپا نزدیک‌‌‌تر شده و خبر خوبی برای لاگارد و سایر مقامات به شمار می‌رود.