2 copy

با این حال مقامات پولی این منطقه رضایت خود را نسبت به سرعت کاهش تورم در ماه‌های اخیر اعلام کردند. در این میان تورم ماهانه نیز در این منطقه برای سومین ماه متوالی در مسیر نزولی قرار گرفت و به میزان 2/ 0 درصد کاهش یافت. علاوه بر منطقه یورو، تورم در 27 منطقه عضو اتحادیه اروپا بررسی شد. آمارها نشان می‌دهد که میانگین تورم از 4/ 10 درصد در پایان سال 2022 به 10 درصد در نخستین ماه 2023 رسید. این در حالی است که تورم هسته در این منطقه با 3/ 5 درصد به بالاترین سطح خود در 31 سال اخیر رسید. در این میان تحلیل‌گران افزودند که در کنار داده‌های مطلوب ارقام تورمی یورو، افزایش بی‌سابقه تورم هسته، بانک مرکزی اروپا را به افزایش بیش از پیش نرخ بهره سیاستی تشویق کرد.

 اثر تورمی

بررسی‌های به عمل آمده در حوزه یورو نشان می‌دهد که کاهش هزینه‌ها در این منطقه سومین ماه متوالی تورم نزولی را رقم زده است. از این رو باید گفت که تورم نقطه به نقطه با افت 6/ 0 واحد درصدی از 2/ 9 درصد در ماه دسامبر به 6/ 8 درصد در ماه ژانویه رسید. این امر ناشی از چه عوامل بود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که کاهش 6/ 6 درصدی هزینه‌های انرژی نسبت به ماه گذشته، محرک اصلی تورم نزولی در سه ماه اخیر به شمار می‌رود. از این‌رو نوسانات هزینه‌ها در بخش کالا و خدمات مورد بررسی قرار گرفت. به جز انرژی، مواد غذایی و کالاهای صنعتی جز انرژی، در مسیر صعودی قرار گرفتند.

در این میان تورم کالاهای صنعتی از 7/ 6 درصد در ماه گذشته به 4/ 6 درصد رسید. همچنین تورم مواد خوراکی از 16 درصد دسامبر به 3/ 16 درصد ژانویه رسید. در این میان بخش خدمات با نرخ‌تورم 4/ 4 درصدی در بازه سابق خود ثابت ماند. گرچه تورم کل به مسیر کاهشی خود ادامه داده است، اما تورم هسته در این منطقه به بالاترین سطح در سه دهه اخیر رسید. این امر سیاستگذاران بانک مرکزی را مجاب خواهد کرد تا نرخ بهره سیاستی را که اکنون در نرخ 3 درصدی باقی مانده است، افزایش دهد. تحلیل‌گران بر این باورند که مقامات این نهاد با افزایش 5/ 0 واحد درصدی سیاست‌های انقباضی، عملیات ضد تورمی خود را افزایش داده و از شتاب بیشتر تورم هسته در ماه‌های آتی جلوگیری کند.