3 copy

 این درحالی است که تحلیلگران از دو عامل «شیوع نا‌اطمینانی در دیگر بازار‌ها مانند بازار مواد غذایی» و «تلاش دلار جهت هماهنگ شدن با نرخ تورم» به عنوان دیگر محرک‌های افزایشی شاخص بازار ارز سخن گفتند. دیروز شنبه 17 اردیبهشت دلار در بازار ارز تهران تحرکات افزایشی جدیدی را ثبت کرد. نرخ ارائه شده جهت فروش اسکناس دلار آزاد در معاملات ابتدایی روز شنبه با 500 تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ‌های معامله شده در روز‌های انتهای هفته گذشته حوالی رقم 28 هزار و 550 تومان مطرح می‌شد. به‌طور کلی نرخ دلار در بازار شنبه، روز پر‌نوسانی را تجربه کرد به صورتی که در حوالی ظهر دیروز این ارز برای ساعاتی با کاهش قیمت به محدوده 28 هزار و 400 تومان نیز رسید. اما در معاملات بعد‌از‌ظهر دیروز قیمت شاخص ارزی مجددا به نزدیکی سقف 28 هزار و 600 تومان رسید. یورو و پوند دیگر ارز‌های مهم بازار ارز نیز در بازار افزایشی روز شنبه هریک با 260 و 217 تومان افزایش قیمت به ارقام 30 هزار و 245 و 35 هزار و 388 تومان رسیدند.

کارشناسان بازار ارز تهران عوامل گوناگونی را به عنوان محرک‌های افزایشی بازار ارز مطرح می‌کنند. عده‌ای از این افراد از بین رفتن انتظارات کاهشی که در راستای توقف نشست‌های هسته‌ای وین رخ داده است را از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت دلار می‌دانند. از روز 20 اسفند ماه و پس از توییت جوزپ بورل، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در روابط خارجی و سیاست‌های امنیتی مبنی بر متوقف شدن روند نشست‌های هسته‌ای وین به دلیل عوامل بیرونی، زمزمه‌هایی از احتمال عدم حصول نتیجه در این نشست‌ها مطرح شد. این گمانه‌ها با انتشار اخبار ضد و نقیض از هسته مرکزی مذاکرات شدت گرفت و تحلیلگران ارزی از بین رفتن انتظارات کاهشی در بازار ارز را در پی شدت گرفتن همین گمانه‌های منفی می‌دانند. برخی دیگر از این فعالان ارزی اما افزایش قیمت دلار را به دلیل تلاش بازار ارز در جهت هماهنگ شدن با نرخ تورم می‌دانند. طبق گزارش‌های مرکز آمار در فروردین ماه سال جاری نرخ تورم ماهانه کشور به رقم 3/ 3 درصد رسید. از سوی دیگر دلار نیز در شش ماه دوم سال گذشته بی‌توجه به این شاخص مهم (نرخ تورم) و در پی انتشار سیگنال‌های سیاسی مثبت روند کاهشی قابلی توجهی را تجربه کرد. در نتیجه کارشناسان بر این باورند که دلار هم اکنون و با تاخیری چند ماهه در حال تعدیل و هماهنگ شدن با نرخ تورم است. در این میان سناریوی دیگری نیز توسط تحلیلگران درباره علت افزایش قیمت دلار مطرح می‌شود. بر هم خوردن تعادل در بازار اقلام اساسی طی روز‌های اخیر می‌تواند از مهم‌ترین علل شیوع نا‌اطمینانی و افزایش میزان تقاضا در بازار ارز باشد. طبق این استدلال با افزایش سطح عمومی قیمت برخی از کالا‌های مهم و اساسی نوعی ترس از افزایش قیمت‌های بیشتر در جامعه به وجود آمده و در نتیجه عده‌ای از مردم در جهت پوشش دادن این موج افزایشی و حفظ دارایی‌های خود درصدد خرید و ذخیره ارز برآمدند. این افزایش میزان تقاضا نیز باعث از بین رفتن تعادل بازار و در نتیجه افزایش قیمت ارز شده است.

با افزایش نرخ دلار آزاد قیمت سکه طلا که خود ماحصل ضرب قیمت اسکناس آمریکایی در نرخ اونس جهانی طلا است نیز افزایش یافت. دیروز هر قطعه سکه امامی با حدود 220 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه هفته گذشته در رقم 13 میلیون و 370 هزار تومان معامله شد.