تاخت‌و‌تاز نوسان‌‌گیران سکه

به گفته فعالان، روز شنبه جنب و جوش در میان سکه‌بازان بیشتر از روزهای قبل و تمایل به خرید در بازار بیشتر شده بود. در این میان، عده‌ای از تحلیلگران و مسوولان اعتقاد دارند که رشد قیمت سکه به‌صورت حبابی بوده است؛ از یک زاویه صحبت این گروه درست است؛‌ در شرایط کنونی در صورتی که مساله مالیات ارزش‌افزوده را در نظر نگیریم، ارزش ذاتی سکه حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که ۲۰۰ هزار تومان کمتر از قیمت بازار است و در واقع از حباب ۲۰۰ هزار تومانی در بازار این فلز گرانبها خبر می‌دهد. با این حال، دسته دیگری از تحلیلگران باور دارند در محاسبه حباب سکه باید مالیات ارزش افزوده را نیز لحاظ کنیم؛ چراکه بانک مرکزی این مالیات را برای اولین خریدار لحاظ می‌کرد. اگر مالیات ارزش افزوده را در محاسبه حباب در نظر بگیریم، ارزش ذاتی سکه به حدود ۷ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد که همچنان از قیمت بازار ۳۰۰ هزار تومان کمتر است. در هر صورت اگر حتی قبول کنیم قیمت سکه حباب دارد، بازهم در کمترین حالت ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ارزش دارد. در صورتی که طلای جهانی از مرز هزار و ۷۰۰ دلاری، فاصله بیشتری بگیرد، امکان رشد قیمت سکه وجود خواهد داشت.

اگر از مساله حباب عبور کنیم، نکته دیگری که در حال‌حاضر انتظارات بازیگران بازار سکه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد،‌ قیمت سکه رفاه در بورس کالا است؛‌ به گفته فعالان، رسیدن قیمت سکه تمام بهارتحویلی یک روزه رفاه به حوالی مرز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی چشم‌های نوسان‌‌گیران را به خود جلب کرد. البته همچنان گروهی از معامله‌گران باور دارند، گذر سکه از مرز مقاومتی مهم ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی موجب شده است که خریدها در بازار افزایش پیدا کند.

البته عده‌ای عنوان می‌کنند، برخی معامله‌گران بازار سکه باور دارند، شاخص کل بورس به سقف خود رسیده است و در روزهای بعد تغییر مسیر می‌دهد. این عده اعتقاد دارند در آن زمان بخشی از سرمایه‌داران،‌ پول خود را از بازار سهام خارج خواهند کرد و به سوی بازاری می‌روند که احساس کنند جذاب‌تر است؛‌ تفسیر گروهی از فعالان این است که سکه‌بازان در روزهای اخیر به‌دنبال آن هستند که با بالا بردن قیمت‌ها، ‌جذابیت بازار را برای افرادی که قصد ورود به بازار جدیدی دارند را بالاتر ببرند. البته این دیدگاه در حالی مطرح می‌شود که دیروز شاخص کل بورس رکورد جدیدی را ثبت کرد و به بالای مرز یک میلیون واحدی رفت. در چنین شرایطی، برخی از فعالان باور دارند دلیل رشد سکه،‌ افزایش قیمت دلار بوده است. دلیل اصلی رشد قیمت شاخص بازار ارز افزایش نرخ حواله درهم بود. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود. یکی از فعالان با تجربه بازار اعتقاد داشت در صورتی که دلار از مرز مقاومتی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کند،‌ انتظارات معامله‌گران فنی افزایشی‌تر خواهد شد. دلار در سال ۹۹ گرفتار یک حبس بازه‌ای بوده و در دامنه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومانی نوسان کرده است.