14 copy

حتی روند میان‌مدت نیز حکایت از تغییر رفتار معامله‌گران دارد. دلار در مقیاس ماهانه در آبان ماه 5/ 3 درصد رشد پیدا کرد. این در حالی بود که در مهرماه پس از 5 افزایش متوالی در مسیر نزولی قرار گرفته بود.

به گفته فعالان، افزایش قیمت دلار در انتهای آبان ماه بیشتر ناشی از بالا رفتن تقاضای حواله‌ای بود، چرا که درهم در این روز توانست تا بالای محدوده 7 هزار و 700 تومان نفوذ کند. با این حال، دلیل کلی افزایش سطح قیمتی دلار در آبان ماه ناشی از تغییر کلی انتظارات معامله‌گران در مورد آینده مذاکرات هسته‌ای بود. در این ماه اعلام شد که قرار است ایران و طرف‌های برجام به علاوه آمریکا در اوایل آذرماه با یکدیگر مذاکره کنند. با این حال، شرایط خبری به گونه‌ای پیش رفت که انتظار برای احیای برجام کاهش پیدا کرد.  در آخرین هفته آبان‌ماه کمی میزان احتیاط معامله‌گران بیشتر و به واسطه نزدیک شدن به مذاکرات هسته‌ای، خریدوفروش‌ها محدود شد. با این حال، در روز انتهایی آبان ماه اتفاق متفاوتی رخ داد و تقاضا در بازار ارز به یکباره زیاد شد. این موضوع می‌توانست نشان‌دهنده آن باشد که بخشی از معامله‌گران نسبت به احیای برجام امیدوار نیستند. با این وجود این گروه نیز همچنان برای هجوم سنگین به بازار در تردید هستند. تردید معامله‌گران حتی از روند قیمت هشت‌ماه اخیر دلار نیز مشخص است. دلار در هشت‌ماه اخیر تنها 14درصد رشد کرده است که نسبت به شاخص مصرف‌کننده هم پایین‌تر است. شاخص cpi از انتهای سال گذشته تا آخر مهرماه حدود 22 درصد رشد را تجربه کرده است.

رشد قیمت دلار در آبان‌ماه متغیر مهمی بود که زمینه‌ساز افزایش قیمت فلز گران‌بهای داخلی نیز شد. سکه حتی در آخرین روز آبان‌ماه توانست خود را به بالای خط مهم 12 میلیون و 500 هزار تومانی برساند و با 110 هزار تومان رشد به بهای 12 میلیون و 510 هزار تومان برساند. با ثبت این رشد میزان بازدهی فلز گران‌بهای داخلی در آبان ماه به 8/ 5 درصد رسید. سکه از ابتدای سال نیز بالای 13 درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

عدم هماهنگی بین رشد دلار و سکه و شاخص قیمت مصرف‌کننده ممکن است در 5ماه انتهایی سال زمینه‌ساز تغییرات بنیادی در بازار شود. به نظر می‌رسد از ابتدای سال معامله‌گران در انتظار ایجاد یک توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها هستند و همین عامل موجب شده است که سکه و دلار نسبت به شاخص قیمت مصرف‌کننده عقب بمانند. در صورتی که توافقی رخ ندهد، سکه و دلار تا حدی سعی خواهند کرد که جاماندگی خود را جبران کنند.