فرصت‌های شغلی تازه برای روبات‌ها

همه چیز توسط روبات‌ها با دقت بالایی انجام می‌شود و شرکت‌های مختلف نیز توانسته‌اند با به‌کارگیری این روبات‌ها، علاوه بر افزایش سرعت تولید، هزینه‌ها را نیز تا حد زیادی کاهش دهند. با ورود این روبات‌ها، انسان‌ها دیگر برای کارهای کم اهمیت و تکراری به کار گرفته نشدند و مشاغل باارزش و حساس‌تر به آنها سپرده شد. با آنکه در اکثر مواقع تکنولوژی‌های هوش مصنوعی مانند اتفاقات فیلم‌های علمی تخیلی به نظر می‌رسند، اما اکنون به سرعت در حال ورود به زندگی روزانه ما هستند. کارآمدی هوش مصنوعی در کسب و کارها تا حد زیادی وابسته به بیگ دیتاست و روبات‌ها باید اطلاعات میلیون‌ها منبع اطلاعاتی را بررسی کرده تا بتوانند الگوها و روندهای نهفته در آن اطلاعات را استخراج کنند و برای انجام بهینه کارها به کار گیرند.

بر اساس اعلام آکسفورد اکونومیکس، اکنون تعداد روبات‌هایی که در سراسر جهان در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند نسبت به دو دهه پیش حدود ۳ برابر شده و به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار روبات رسیده است؛ پیش‌بینی می‌شود گرایش جهانی برای به کارگیری روبات‌ها در صنایع و فعالیت‌های مختلف، طی سال‌های آتی به مراتب افزایش سریع‌تری داشته باشد و تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۲۰ میلیون روبات در بخش‌های مختلف مشغول به کار باشند. پیش‌بینی می‌شود از این ۲۰ میلیون روبات، نزدیک به ۱۴ میلیون آن متعلق به چین باشد.

اما امروزه و در قرن ۲۱، شاهدیم که بسیاری از کارمندان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اطلاعاتی، همچنان همانند روبات‌ها کار می‌کنند. این افراد که اغلب در بخش‌های مربوط به ارائه خدمات مالی، پاسخ به مشتریان، ارائه‌ خدمات حرفه‌ای و... فعالیت می‌کنند، به جای پاسخ دادن به سوالات اساسی مشتریان و کمک به رفع نیازهای آنها، بخش زیادی از زمان خود را به کارهای تکراری همچون کپی و پیست کردن اطلاعات اولیه در قالب‌ها مشغول هستند؛ کاری که می‌توان از طریق روبات و به‌صورت خودکار انجام داد. این کارهای یکنواخت و همیشگی شامل ارسال ایمیل‌های مرتبط با تماس مشتری به وی بعد از قطع ارتباط، بررسی فاکتورها، وارد کردن شماره تلفن‌ها و صدها کار کوچک دیگر از بازدهی و اثربخشی نیروی کار کم می‌کند. ما اکنون در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم و دیگر لزومی ‌به کار کردن همانند کارگران کارخانه‌های متعلق به گذشته نداریم. طبیعی است که این فرآیندها باید به‌صورت خودکار و اتومات انجام شوند. این همان جایی است که Robotic Process Automation که به اختصاصی RPA نام دارد، می‌تواند مفید واقع شود. این فناوری که اخیرا در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته، توانسته تحولی عظیم را در خودکارسازی بسیاری از فرآیندها و کمک به انسان‌ها برای خلاصی از شر کارهای تکراری و خسته‌کننده به‌وجود آورد. فناوری RPA از مزایای بی‌شماری برخوردار است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

   پیشبرد بهینه و سریع امور

در بسیاری از شرکت‌ها، برای هر چیزی یک تیکت زده می‌شود. به این معنی که اگر اتفاقی درون آبدارخانه شرکت بیفتد و چیزی بشکند یا نیاز به تعمیر داشته باشد، یک تیکت برای تعمیر زده می‌شود و سپس بخش خدمات، برای تعمیر آن اقدام می‌کند. اقداماتی از این دست، در شرکت‌ها زیاد دیده می‌شود و بعد از هر ارسال هر تیکت، یک کاربر باید به‌صورت دستی تمامی‌ تیکت‌ها را بررسی و صحت و درستی انجام کار را تایید کند، در حالی که او حتی ممکن است نداند که کار به درستی انجام شده یا خیر.

اینجاست که RPA می‌تواند به کمک شرکت‌ها بیاید و این فرآیند را بسیار ساده کند به‌طوری که فرآیند بررسی تیکت‌ها به‌صورت خودکار انجام می‌شود و بعد از درست بودن انجام کار، تیکت‌ها بسته خواهند شد.

   ارتقای ارتباط سیستم‌های دیجیتال

بخش زیادی از زمان کارمندان در شرکت‌ها و سازمان‌ها، به اموری همچون کپی و پیست کردن و وارد شدن به سیستم‌های مختلف می‌گذرد. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها یا بانک‌ها که سیستم‌های آنها به یکدیگر متصل نیست، افراد باید برای چک کردن اطلاعات مدام از جای خود بلند شوند و سیستم‌های مختلف را بررسی کنند. اما سیستمی ‌مبتنی بر فناوری RPA طراحی شده که درگیری کمتر انسان‌ها را در چنین فرآیندهایی به دنبال دارد. به این معنی که می‌تواند امکان دسترسی به تمامی ‌اطلاعات موجود روی دستگاه‌های مختلف را برای کاربر فراهم کند.

    حذف اشتباهات انسانی

حسابداری این روزها در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌صورت دستی صورت می‌گیرد و کارمندان باید فاکتورها را پرینت گرفته، موارد موجود در آن را بررسی کرده و هر کدام از این موارد را در بخش جداگانه و مختص به خود وارد کند. این فرآیند ممکن است با اشتباهات انسانی در وارد کردن اطلاعات و... همراه شود. بنابراین فناوری RPA می‌تواند این مشکلات را برطرف کرده و به آنها در انجام سریع‌تر و دقیق‌تر کارها کمک کند. این‌ها تنها‌ بخشی از کاربردهای فناوری PRA و دیگر فناوری‌های روباتیک بود که به آن اشاره شد. حال سوال اینجاست که چرا همچنان در عصر اطلاعات و پیشرفت‌های گسترده در حوزه روباتیک و خودکار شدن امور، برخی از شرکت‌ها در برابر ورود این فناوری‌ها به شرکت‌های خود مقاومت می‌کنند. در واقع، به‌کارگیری این فناوری‌ها می‌تواند تا حدی زیادی در وقت آنها صرفه‌جویی و از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری گند. همچنین با کمک RPA و محول کردن کارهای تکراری و خسته‌کننده به این فناوری، می‌توان فرصت کافی را در اختیار کارمندان قرار داد تا بتوانند به مهارت‌های خود اضافه کنند و با تصمیم‌گیری‌های بهتر، به کیفیت کاری که در حال انجام آن هستند، اضافه کنند.