شرکت علی بابا‌، با ارزشی معادل ۱۱۳ میلیارد دلار، حالا در جایگاه نهم از لیست ۱۰ شرکت‌ برتر دنیا قرار گرفته است. این شرکت که به عنوان یک شرکت حوزه تجارت آنلاین یا e-Commerce شناخته می‌شود، حالا در زمینه‌های پرداخت موبایلی و پردازش ابری نیز فعالیت دارد. شرکت چینی Tencent نیز با ارزشی معادل ۱۷۹ میلیارد دلار، جزو لیست ۱۰ شرکت برتر سال ۲۰۱۷ معرفی شده و جایگاه پنجم را در اختیار دارد. این شرکت حالا بعد از شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل، آمازون و مایکروسافت و قبل از فیس بوک قرار گرفته است! تخصص شرکت Tencent، بازی‌های آنلاین، برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها، سرویس‌های پیغام‌رسانی فوری و پرداخت آنلاین است. ارزش بازار (Market cap) این شرکت، ۴۹۰ میلیارد دلار است و حتی از برخی بانک‌های معتبر آمریکایی مانند JPMorgan Chase نیز با ارزش‌تر است.

25 (4)

Doreen Wang رئیس شرکت تجاری BrandZ، در توضیح رتبه‌بندی جدید اعلام کرد که دو شرکت تنسنت و علی بابا برای تبدیل شدن به برندهای قدرتمند جهانی، با موانع زیادی در خود چین روبه‌رو بوده‌اند: «چالشی که شرکت‌های چینی با آن روبه‌رو بوده‌اند، اصلا کوچک نبوده است. از آنجا که جو بی‌اعتمادی نسبت به کیفیت کالای چینی هنوز هم در بازارهای جهانی حاکم است، محصولات این شرکت‌ها با گذر از سختی‌های فراوان بالاخره در بازار‌های جهانی و به خصوص در بین قشر جوان‌تر محبوب شده‌اند. به علاوه، نبود سرمایه‌گذاری قوی داخلی برای این شرکت‌های چینی، یکی از بزرگ‌ترین معضلات آنها محسوب می‌شده و رقابت با دیگر برندهای جهانی را دشوارتر از قبل می‌کرده است.»

خانم Wang معتقد است جذب مشتریان جوان توانست فرصت‌های طلایی برای این دو شرکت ایجاد کند. علی بابا در کشورهایی مانند برزیل، شیلی و همین اواخر در کشورهای حوزه آمریکای لاتین، بسیار محبوب شده است و با تلفیق با تکنولوژی سرویس AliExpress، به سرعت توانست به یکی از پلت فرم‌های محبوب حوزه e-commerce تبدیل شود. این شرکت همچنین در کشورهای دیگری مانند اسپانیا و کره جنوبی نیز حسابی محبوب است. تنسنت در کشورهای آسیای جنوبی مانند تایلند و سنگاپور هم به خوبی شناخته شده است. شرکت تجاری BrandZ به‌صورت سالانه گزارش رتبه‌بندی شرکت‌های مختلف دنیا را منتشر می‌کند. طی ۱۲ سال گذشته، گوگل تاکنون به مدت ۸ سال متوالی رتبه برتر این لیست را در اختیار داشته و سال ۲۰۱۷ نیز با افزایش ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل، حالا ارزشی معادل ۳۰۲ میلیارد دلار دارد.