جو کلمبی، کارآفرین آمریکایی

در ۱۹۵۸ از او خواسته شد تا فروشگاه‌های «پرونتو مارکتس» را در رقابت با ۷- ایلون- مجموعه سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای- راه‌اندازی کند. پس از راه‌اندازی شش «پرونتو مارکتس» در ناحیه لس‌آنجلس، رکسال از کلمبی خواست تا آنها را منحل کند. اما او در عوض تصمیم گرفت تا این شش فروشگاه را خود خریداری کند. در ۱۹۶۷ وی نام این فروشگاه‌ها را به «تریدر جوز» تغییر داد و توانست با موفقیت آنها را اداره کند.

کلمبی فروشگاه‌های خود را در ۱۹۷۹ به میلیاردر آلمانی تئو آلبرشت فروخت که از موسسان فروشگاه‌های زنجیره‌ای آلدی بود. کلمبی تا زمان بازنشستگی در ۱۹۸۸ به‌عنوان مدیرعامل اجرایی تریدر جوز به فعالیت‌های خود ادامه داد. کلمبی همچنین عضو هیات‌مدیره شرکت‌هایی چون «کاست پلاس ولد مارکت: Cost Plus World Market»، «بریستول فارمز»، «ترو ریلیجن: True Religion [برند پوشاک]» و امپریال بانک بود. فروشگاه زنجیره‌ای تریدر جوز اکنون تحت مدیریت شرکت مادر خود یعنی، آلدی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و مالکیت آن در اختیار خانواده تئو آلبرشت است. در سال۲۰۲۰ این فروشگاه زنجیره ای در آمدی بالغ بر ۵/ ۱۶میلیارد دلار داشت و تعداد کارکنان آن بیش از ۵۰هزار نفر بود.

 زندگی شخصی و مرگ جو کلمبی

کلمبی در ۱۹۵۲ با آلیس استیر ازدواج کرد که پیش‌تر با او در یک ‌میهمانی در دانشگاه استنفورد آشنا شده بود.

آلیس عضو هیات‌مدیره تریدر جوز بود و بعدتر عضو پیوسته اپرای لس‌آنجلس شد. آنها صاحب سه فرزند شدند.

جو کلمبی، خود عضو هیات‌مدیره کتابخانه هانتینگتون، مدرسه کولبرن و اپرای لس‌آنجلس بود. وی در ۲۸ فوریه ۲۰۲۰ چشم بر جهان فروبست.