خواهان رقابت عادلانه با تجهیزات وارداتی هستیم

جعفر صبحی افزود: بسیاری از قطعات مورد نیاز برای تولید بوردهای الکترونیکی لوازم خانگی را از چین وارد می‌کنیم. این قطعات تعرفه بالای ۲۵ درصدی و بعضا ۴۰ و ۵۰ درصدی دارند. به عنوان مثال سنسور فر توکار را با تعرفه ۴۵ درصدی از  چین وارد می‌شود. در حالی که مجموعه سنسور به همراه بورد آماده با تعرفه ۱۰ درصدی از همین کشور وارد می‌شود.

وی با تاکید بر رقابت عادلانه اظهار کرد: شرکت‌های چینی به علت تیراژهای بالایی که در زمینه تولید قطعات دارند،‌ با سودهای اندک تولید می‌کنند. ما نیز به سودهای اندک قانع هستیم، اما مقداری از این سود اندک نیز به علت تعرفه بالای گمرکی واردات از ما کم می‌شود. برای رقابت عادلانه باید تعرفه واردات بورد چینی با تعرفه واردات قطعات مورد نیاز در تولید این بوردها برابر شود.

مدیر عامل «صبح پارلار آسیا » افزود: به طور کلی بورد الکتریکی ۲۰۰ تا ۳۰۰ قطعه دارد و ما باید این تعداد قطعه را با تعرفه بالا وارد کنیم، درحالی که هر قطعه تعرفه خاص خود را دارد. همچنین باید در دفتر خانه رسمی‌ بابت واردات این قطعات به گمرک تعهد بدهیم که این قطعات را صرفا در محصول ذکر شده استفاده کنیم. چرا که گمرک نگران این است که این قطعات را در بازار بفروشیم. به هر روی فضای غیررقابتی وجود دارد در حالی که از شرکت‌هایی که برد را به صورت مجموعه و آماده وارد می‌کنند، چنین تعهدهایی نمی‌گیرند و در عین حال تعرفه کمتری را نیز پرداخت می‌کنند. از طرف دیگر بورد وارداتی با تعرفه ۱۰درصدی و قطعات تولید بورد، عموما با تعرفه ۲۵درصدی وارد می‌شوند. در بحث تعرفه بورد و قطعات رقابت عادلانه نداریم. مخالف این هستیم که واردات بورد آماده ممنوع شود و تعرفه واردات آن افزایش یابد بلکه باید این شرایط برابر شده و رقابت باید عادلانه و سالم باشد تا صنعت الکترونیک کشور رشد کند.

وی در زمینه ارائه گارانتی گفت: در زمینه کیفیت به مشتریان گارانتی تعویض می‌دهیم. حاضر هستیم به قیمت پروفورمای چینی نیز به شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی بورد ارائه کنیم اما باز هم عده‌ای از تولیدکنندگان حاضر به خرید بورد ایرانی نیستند. به این صورت که کیفیت بورد کره‌ای را با قیمت بورد چینی می‌خواهند. فلسفه شکل‌گیری شرکت پارلار این است که بتوانیم با جهان رقابت کنیم به همین دلیل مخالفتی با واردات بوردهای آماده به کشور نداریم موضوع ممنوعیت واردات برندهای خارجی لوازم خانگی نیز در بلند مدت به زیان صنعت کشور خواهد بود.

مدیر عامل «صبح پارلار آسیا» گفت: ظرفیت تولید ما حدود ۲۵ هزار بورد در روز بوده و به ظرفیت ۱۰۰ هزار بورد در روز قابل افزایش است. این ظرفیت می‌تواند پاسخگوی نیاز داخل و خارج کشور باشد.

وی درباره بحث کیفیت و کارآیی گفت: آمارها نیز این موضوع را ثابت می‌کند. متوسط خرابی‌های بوردهای ما بسیار اندک بوده و این آمار در حد استانداردهای جهانی است. تعدادی از شرکت‌هایی که در گذشته از ایتالیا بورد می‌خریدند امروز این کالا را از ما خریداری می‌کنند.

وی درباره قابلیت‌های مجموعه گفت: حدود ۶۰۰ نفر پرسنل در مجموعه داریم و بخش عمده بوردهای موردنیاز در تولید لوازم خانگی در تمامی‌ حوزه‌‌ها اعم از یخچال، ‌هود، ‌اجاق گاز، ‌لباسشویی،‌ ظرفشویی، ‌پکیج گرمایشی، فر توکار و آبگرمکن را تولید می‌کنیم.

مدیرعامل «صبح پارلار آسیا» درباره فعالیت این شرکت در حوزه لوازم صوتی و تصویری گفت: در این بخش فعالیت محدود داریم و ورود ما به این حوزه به علت بحث تکنولوژی بود. احساس کردیم تولیدکنندگان کشور بیشتر در این حوزه کار مونتاژ انجام می‌دهند به همین علت به بحث طراحی در این حوزه ورود کردیم.