حبیب‌الله طاهرخانی در بازدید از این آزادراه افزود: این آزادراه همچنین موجب توسعه ساخت‌وساز شده و از توسعه بی‌رویه حاشیه‌نشینی در این کلان‌شهر جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه این آزادراه طبق برنامه‌ریزی مناسب درحال اجرا و تکمیل است، اظهار کرد: از سیاست‌های شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، تسهیل دسترسی شهرهای جدید به شهر مادر بوده و عملیات اجرایی آزاد راه تبریز‌ سهند نیز به این منظور در دو سال اخیر و در دولت دوازدهم تسریع شد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: افزایش ظرفیت مسکونی شهر جدید سهند از دیگر مزیت‌های این آزاد راه بوده و علاوه بر ایجاد رونق ساخت‌وساز در شهرستان اسکو، در حوزه توسعه گردشگری نیز روستای تاریخی کندوان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

طاهرخانی با اشاره به اینکه آزادراه تبریز ‌ سهند از طرح‌های مشارکتی راکد بوده و مشکلاتی همچون عدم تامین مالی و تملک مسیر داشت، ادامه داد: با تلاش همکاران در مجموعه شرکت عمران شهر جدید سهند بعد از تملک و آزادسازی ۹ کیلومتر از اراضی در ۲ سال اخیر طرح با حداکثر ظرفیت کار شده و متوقف نشده است. وی یادآوری کرد: از مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص این طرح بعد مسافت آن بوده که زمان جابه‌جایی مسیر ۲۰ کیلومتری از اتوبان شهید کسایی تبریز تا میدان شهید باکری شهر جدید سهند را به ۱۰ دقیقه کاهش می‌دهد.

طاهرخانی افزود: آزاد راه تبریز‌سهند با برخورداری از ۶ خط عبور و مرور و هفت پل بزرگ در کاهش تصادفات و انرژی نقش بسزایی داشته و بار ترافیکی سایر مسیرهای جایگزین را کاهش و در توسعه‌ منطقه موثر است.