به این ترتیب با احتساب حدود ۴۵ میلیون تومان، هزینه اوراق تسه به میزان ۱۸ درصد وام مسکن به جز نرخ سود ۵/ ۱۷ درصدی آن می‌شود که متقاضیان باید در ابتدا آن را بپردازند. اما متقاضیان برای دریافت و استفاده وام باید هزینه‌های دیگری از جمله هزینه کارشناسی و کارمزد ارزیابی طرح و ترهین سند در دفترخانه را بپردازند. هزینه‌های شعبه شامل هزینه کارشناسی و کارمزد ارزیابی طرح و افتتاح حساب حدود ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود. هزینه ترهین سند در دفاتر مورد قرارداد با بانک مسکن برای ۴۸۰ میلیون تومان اصل و فرع  وام نیز ۶ میلیون و ۱۵۳ هزار تومان است که با احتساب حدودی هزینه‌های فوق، برای دریافت وام ۲۴۰ میلیون تومانی بیش از ۵۰ میلیون تومان باید در ابتدا بپردازید. با توجه به نرخ سود ۵/ ۱۷ درصدی بانک مسکن بسیاری از کارشناسان بانکی معتقدند دریافت نرخ سود با این هزینه اوراق در ابتدای پرداخت تسهیلات، گران است (برخی سپرده‌گذاران نیز با افتتاح حساب ممتاز، امکان دریافت و ارائه این اوراق در بورس را خواهند داشت). سود تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با نرخ ۵/ ۱۷ درصد و بازپرداخت حداکثر ۱۲ ساله به میزان ۳ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان در هر ماه است. نرخ سود در تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی جعاله نیز ۵/ ۱۷ درصد و اقساط آن در حداکثر ۵ سال به میزان یک‌میلیون و ۸ هزار تومان است. شورای پول و اعتبار در تاریخ سوم دی ماه، افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را تصویب کرد. این تسهیلات در تهران به صورت انفرادی تا یکصد میلیون تومان و برای زوجین تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است که ۴۰ میلیون تومان هم تسهیلات جعاله به آن اضافه می‌شود. اوراق گواهی حق تقدم اوراق مسکن بانک مسکن در روزهایی که بورس مورد استقبال عموم قرار داشته و ماه‌های جابه‌جایی و نقل‌وانتقال مستاجران و خریداران و فروشندگان مسکن بود، مورد توجه قرار گرفت. البته انباشت تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا و خریداری اوراق تسه از سوی سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای با تصور سرمایه‌گذاری در سهام و کاهش سفارش‌های فروش اوراق به دلیل عدم مراجعه برخی فروشندگان به کارگزاری‌ها و شعب بانک براساس توصیه‌های بهداشتی نیز از دیگر دلایل اعلام ‌شده است. با توجه به اینکه این اوراق تابع عرضه و تقاضاست، مسوولان بانک هم نمی‌توانند در قیمت آن تاثیر بگذارند. در این رابطه محسن کریمی، ‌رئیس اداره کل نقدینگی و خزانه‌داری بانک مسکن در خصوص نقش اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در خانه‌دار کردن مردم و علت علاقه‌مندی آنان به استفاده از اوراق بانک مسکن برای خرید خانه تاکید کرد که اوراق گواهی حق تقدم، فرصت استفاده از تسهیلات مسکن را بدون نیاز به سپرده‌گذاری در اختیار متقاضیان مسکن قرار می‌دهد و با وجود این اوراق، خانواده‌ها همواره نسبت به تامین بخشی از مبلغ موردنیاز برای خرید خانه از طریق دریافت تسهیلات از بانک مسکن اطمینان دارند.

به گفته وی، در حال حاضر سقف مبلغ تسهیلات پرداختی برای هر خانواده روی یک پلاک ثبتی ۲۴۰میلیون تومان است که نسبتا رقم قابل‌‌توجهی محسوب می‌شود. با توجه به سازوکارهای ایجادشده در بانک طی سال‌های گذشته و تجربه چند ساله پرداخت تسهیلات، مدت‌زمان تشکیل پرونده تا دریافت تسهیلات نیز بسیار مطلوب بوده و خللی در انجام معاملات ایجاد نمی‌کند و خوشبختانه هرسال بسیاری از مردم به پشتوانه همین تسهیلات صاحب‌خانه می‌شوند. همچنین وی در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر روند عرضه و فروش این اوراق توسط مشتریان یا سازمان بورس از سوی بانک مسکن با سایر مبادی قانونی دیگر صورت می‌گیرد، گفت: معاملات در فرابورس با سازوکارهای تعیین‌شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود و بانک هیچ‌گونه دخالتی در انجام معاملات ندارد؛ اما بدیهی است با توجه به اینکه میزان اوراق منتشرشده به‌مراتب بیشتر از تقاضای دریافت تسهیلات است و همچنین مدت اعتبار این اوراق نیز دو سال است، افزایش غیرمنطقی قیمت آن نمی‌تواند تداوم داشته باشد و در نهایت سازوکار بازار منجر به تعادل در قیمت‌ها خواهد شد.

 امسال ۳۶درصد خرید خانه با وام مسکن بوده است

بانک مسکن اعلام کرده که ۳۶درصد از خانوارهایی که امسال خانه خریده اند ،ازوام خرید مسکن بانک مسکن استفاده کرده‌اند. در چهار ماه اول امسال تعداد ۹۵ هزار معامله خرید و فروش خانه در شهرهای کشور انجام شده است. همچنین در این ۴ ماه، ۳۴ هزار و ۲۹۸ فقره تسهیلات فروش اقساطی توسط بانک مسکن در سراسر کشور به متقاضیان پرداخت شد که بخشی از این تسهیلات در قالب تسهیلات اوراق و بخشی هم از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم به خانه اولی‌ها پرداخت شد. بنابراین نسبت تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن به خانوارها به کل معاملات خرید و فروش آپارتمان بیانگر سهم ۳۶ درصدی تسهیلات بانک مسکن در بازار تقاضای خریدخانه است. با توجه به میانگین قیمت مسکن در کشور و همچنین متوسط سقف تسهیلات خرید مسکن در همه شهرها (تسهیلاتی که از طریق اوراق مسکن پرداخت می‌شود) در حال حاضر قدرت پوشش تسهیلات بانک مسکن برای خرید خانه رقمی‌در حدود ۲۰ مترمربع است که کمتر از نصف بهای لازم برای خرید خانه نقلی (۵۰ مترمربع) را پوشش می‌دهد. در محاسبه قدرت خرید تسهیلات اوراق مسکن، مجموع تسهیلات خرید و تسهیلات جعاله،‌ لحاظ شده است. محمد حسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن نیز تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های مشتریان مربوط به این بود که سقف تسهیلات مسکن پوشش قدرت خرید متقاضیان را نمی‌دهد. وی درباره برنامه بانک مسکن برای افزایش تسهیلات مسکن که بخش زیادی از پرسش مشتریان را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: بانک مسکن دو محدودیت در این حوزه دارد؛ نخست اینکه برای افزایش تسهیلات با محدودیت منابع مواجه است و دوم اینکه قطعا با افزایش سقف تسهیلات مسکن، میزان اقساط نیز افزایش می‌یابد و برخی متقاضیان در بازپرداخت تسهیلات با مشکل مواجه می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه در افزایش تسهیلات باید توان پرداخت اقساط متقاضیان و گروه هدف را در نظر بگیریم، گفت: حتی در شرایط فعلی هم برخی متقاضیان توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند که به دلیل رشد هزینه‌ها و تثبیت درآمد است. بنابراین بانک مسکن باید تمام جوانب را در افزایش تسهیلات در نظر بگیرد.

Untitled-1 copy