قدیمی‌ترین هواپیماهای مسافرتی دنیا را بشناسید!

تقریبا بیش از ۹۰ درصد از هواپیماهای قدیمی دنیا توسط بوئینگ ساخته شده‌اند و بیشتر آن‌ها جت‌های ۷۳۷ هستند و ایرباس به عنوان دهمین هواپیمای قدیمی دنیا با نام A۳۰۰ است که از ۱۶ آوریل ۱۹۸۰ مسافران را جابجا می‌کرد.

قدیمی‌ترین هواپیمای تجاری دنیا

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ طیف گسترده‌ای از هواپیماها را از دیرباز و به عنوان قدیمی‌ترین آن‌ها در ناوگان دارد. بوئینگ ۲۰۰-۷۳۷ به عنوان اولین هواپیمای تجاری در ۲۵ می ۱۹۷۰ برای ایر کالیفرنیا ساخته شد. این هواپیما با شماره سریال ۲۰۳۳۵ هنوز هم با گذشت این همه سال پرواز می‌کند.

دومین هواپیمای قدیمی دنیا

دومین هواپیمای مسافربری قدیمی بوئینگ ۷۳۷ و متعلق به آفریقای جنوبی است که در سال ۱۹۷۲ برای پروازهایی با مسافت متوسط ساخته شده است که برای ایرلاین Cameroon ساخته شد.

سومین هواپیمای قدیمی دنیا

سومین هواپیمای قدیمی دنیا نیز به بوئینگ ۷۳۷ تعلق دارد که با حدود ۴۳ سال سن برای ایرلاین Transafrican کنیا ساخته شد و و اولین پروازش را در سوم نوامبر ۱۹۷۵ تجربه کرده است.

بویئینگ ۷۴۷ چهارمین هواپیمای قدیمی دنیا

چهارمین هواپیمای قدیمی دنیا به بوئینگ ۴۱ ساله‌ای مربوط است که در حال حاضر در ایرلاین ساها در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید بدانید که این هواپیما در ۲۲ دسامبر ۱۹۷۷ اولین پروازش را تجربه کرده است.

بوئینگ ۷۳۷ پنجمین هواپیمای قدیمی دنیا

پنجمین هواپیمای قدیمی دنیا نیز به بوئینگ ۷۳۷ تعلق دارد که در ونزوئلا مورد استفاده قرار می‌گرفت و با ۴۰ سال سن برای اولین بار در ۱۲ آوریل ۱۹۷۸ به پرواز در آمد.

سرگذشت هواپیماهای قدیمی چه می‌شود

همه ایرلاین‌ها هزینه‌های هنگفتی را صرف خرید هواپیما می‌کنند. قیمت هواپیمای بوئینگ ۷۸۷-۹ تقریبا ۲۶۵ میلیون دلار آمریکا است و قیمت ایرباس جدید A۳۸۰ نیز تقریبا ۴۳۲ میلیون دلار است و جالب است که ایرلاین امارات ۷۵ ایرباس A۳۸۰ در ناوگان خود دارد و تعداد زیادی هم سفارش داده و بعد به سایر هواپیماها اضافه می‌شود. پس چه سرنوشتی در انتظار این هواپیماها است و زمانی که کهنه و قدیمی شدند چه می‌شوند. خیلی از ایرلاین‌های جهان سومی که در محدوده‌ها و مسیرهای کمتری حرکت می‌کنند، هواپیماهایی که تقریبا عمرشان به پایان رسیده را خریدار می‌کنند و دوباره از آن استفاده می‌کنند. به علاوه باید دانست که وب سایت‌های زیادی در دنیا هستند که در آن‌ها هواپیماهایی با این خصوصیات به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شوند. در این وب‌سایت‌ها یک بوئینگ ۳۰۰-۷۳۷ با قیمتی حدود ۳.۹ میلیون دلار آمریکا به فروش می‌رسد.

البته در خیلی از کشورها، هواپیماها برای مدت زمانی طولانی زیر نور آفتاب می‌ماند تا کسی برای خرید آن‌ها و خرید قطعه‌ای از آن اقدام کند؛ اما در اروپا محیطی مشخص برای نگهداری این نوع هواپیماهای قدیمی طراحی شده که با سرعت زیادی همه این هواپیماها تکه تکه می‌شوند و بعد تکه‌های با ارزش آن‌ها جدا شده و قسمت‌های دیگر به عنوان ضایعات فروخته می‌شود.

پیرترین هواپیماها در ناوگان هوایی ایران

ایران ایر به عنوان قدیمی‌ترین و اولین ایرلاین در ایران شناخته می‌شود. هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ یک جت چهار موتوره بزرگ مسافربری است که دومین هواپیمای بزرگ مسافربری دنیا نیز است و بعد از پیدایش آن برای ۴۰ سال به عنوان دومین هواپیمای مسافربری بزرگ دنیا شناخته می‌شد. نخستین هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به هواپیمای ملی ایران تحویل داده شد که در سانحه‌ای که بر اثر نقص فنی رخ داده بود سقوط کرد و همه کادر پرواز هم کشته شدند. بعد از آن مدل اصلاح شده این هواپیما به ایران ایر تحویل داده شد که پرواز مستقیم بین تهران و نیویورک نیز انجام می‌داد که به عنوان طولانی‌ترین پرواز بدون توقف دنیا در آن زمان نیز شناخته می‌شد. این هواپیما نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۷۶ تجربه کرده و در سال ۱۹۸۲ برای مدتی به نیجریه اجاره داده شد و در همان سال هم دوباره به ایران بازگشت.

قدیمی‌ترین هواپیمای نفت در موزه آبادان

شاید جالب باشد که بدانید هواپیمای اختصاصی که کارکنان و مسئولان شرکت نفت قبل از انقلاب با آن پرواز می‌کردند، مورد بازسازی قرار گرفته و امروزه در موزه آبادان قرار دارد. این هواپیما یک فوکر ۲۷ است که قدمت آن به ۵۵ سال پیش باز می‌گردد و در فرودگاه اهواز قرار داشته است. این هواپیما بعد از مرمت به منظور نمایش و حفظ و نگهداری از فرودگاه اهواز به موزه آبادان انتقال پیدا کرده است.

آیا هواپیماهای قدیمی خطرناک هستند

در بسیاری از موارد خیر، بسیاری از کارشناسان معتقدند که هر چه هواپیماها قدیمی‌تر باشند بیشتر مورد بررسی و بازرسی قرار می‌گیرند و این موضوع هیچگاه به تنهایی نمی‌تواند موجب خطرآفرینی برای مسافران شود و احتمال ایجاد مشکلات فنی را بیشتر کند.

همه ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی دنیا حتی با داشتن ناوگانی قدیمی، بازرسی‌های فنی زیادی روی هواپیماها انجام می‌دهند تا روند پرواز برای مسافران با خطراتی کمتر اتفاق بیفتد. به علاوه زمانی که خرید بلیط هواپیما از وب سایتی همچون AirplaneTicket.ir انجام شود می‌توان مجموعه‌ای از همه ایرلاین‌های داخلی و خارجی موجود در کشور را با اطلاعات دقیق در مورد مدل و نوع هواپیماها به دست آورد و سفر خود را هوشمندانه‌تر آغاز کرد!

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.